А встралийските пътнически превозни средства отделят 50% повече въглероден диоксид (CO₂) от средното за големите пазари в света. А ситуацията в реалния свят е дори по-лоша, отколкото показват официалните данни. Това е откритието на ново проучване, сравняващо емисиите на CO₂ от автомобили, SUV и леки търговски превозни средства в Австралия и в чужбина. 

Сравнението предполага, че Австралия вероятно ще изостане доста по-малко от целта за 2050 г. за нетни нулеви емисии за автомобилния транспорт. За да се постигне целта, политиките за намаляване на емисиите от превозни средства трябва да бъдат засилени и подкрепени от набор от други политики. Този месец австралийското правителство обяви варианти за нов стандарт за ефективност на превозните средства. При всеки от вариантите ще се определи национално ограничение за грамажите CO₂, които могат да се отделят за всеки изминат километър, осреднено за всички продадени нови автомобили. Задължителните стандарти за емисии на CO₂ или горивна ефективност са международно признати като основен градивен елемент за намаляване на емисиите от транспорта.  

За да осигурят допълнителен контекст и принос към разработването на австралийски стандарт, базираното в Австралия Изследване на транспортната енергия и Международният съвет за чист транспорт (ICCT) си сътрудничиха за наскоро публикуван кратък документ. 

Независимият анализ показва спешната необходимост Австралия да приеме строг, добре разработен и задължителен стандарт за горивна ефективност. Този стандарт и допълнителни политики са от съществено значение, за да бъдете в крак с технологичния напредък и декарбонизацията в други развити страни. 

Проучване: Е-колите носят милиарди под формата на социални ползи

Как изостанахме толкова много? 

Както горивната ефективност, така и стандартите за емисии целят приблизително едно и също нещо: намаляване на разхода на гориво и емисиите на парникови газове. По този начин те също така намаляват разходите за гориво за потребителите и подобряват енергийната сигурност. 

Около 85% от световния пазар на леки автомобили е възприел тези стандарти с течение на времето, в някои случаи преди десетилетия. Съединените щати, Европейският съюз, Канада, Обединеното кралство, Япония, Китай, Южна Корея, Бразилия, Мексико, Нова Зеландия, Чили и Индия ги имат. Австралия и Русия са двете изключения в развития свят. 

Австралия има дълга история, която проследява дебатите около стандартите,  задължителни за пътнически и лекотоварни превозни средства. Федералното правителство публикува шест документа за обществени консултации от 2008 г. насам, без да постигне задължителни стандарти. Това е на път да се промени. 

Австралия има доброволни стандарти от 1978 г. насам. Тези цели не винаги са били постигани поради липса на правоприлагане. Те бяха критикувани за липса както на амбиция, така и на ефективност при намаляване на емисиите в реалния свят.  

Изглежда сегашното предложение на правителството ще бъде по-амбициозно. Потенциално има за цел да се доближи до целите на САЩ през 2027 г. – макар и да не достига до това, което се прави в Европа. Ефективността на австралийския стандарт за постигане на реални намаления на емисиите и нетни нулеви емисии през 2050 г. все още ще трябва да бъде проучена, след като дизайнът и детайлите станат по-ясни. 

Как се сравнява Австралия, използвайки официални данни? 

Новото проучване сравнява официално отчетените показатели за емисии на CO₂ от пътнически и лекотоварни превозни средства в Австралия, Китай, ЕС, Япония и САЩ. Установихме, че емисиите на CO₂ от австралийските пътнически превозни средства са били с 53% по-високи от средното за тези големи пазари през 2021 г. 

Важно е, че без адекватни действия тази разлика в ефективността се очаква да нарасне през следващите години. Това е така, защото други пазари се движат към агресивно приемане на стандарти, които стимулират прехода към автомобилен парк с ниски или нулеви емисии. 

Как да намалим замърсяването от колите?

Как се сравнява Австралия в действителност? 

Официалните австралийски данни се основават на тестов протокол, наречен New European Drive Cycle (NEDC). Разработен е в началото на 70-те години. 

Основният проблем е, че разликата между резултатите от теста NEDC и действителните емисии на пътя постоянно се увеличава. Действителните емисии на пътя се оценяват на около 10% по-високи през 2007 г., нараствайки до над 45% през 2021 г. 

Всъщност ЕС вече не използва остарелия протокол NEDC. Той е приел по-реалистична тестова процедура, Световната хармонизирана тестова процедура за леки превозни средства (WLTP). 

Информационният документ използва предишни изследвания на австралийските и международните емисии в реалния свят, за да създаде по-точно сравнение. Въпреки че официалните данни показват, че новопродадените австралийски пътнически превозни средства имат относително високи емисии, поне изглежда, че те се подобряват всяка година. Картината е много различна, когато погледнем емисиите на пътя.  

Нашите оценки предполагат, че емисиите от новопродадените австралийски пътнически превозни средства всъщност се покачват от 2015 г. насам. Тази тенденция е резултат от увеличаване на размера и теглото на превозното средство, преминаването към повече SUV и големи автомобили със задвижване на четирите колела и липсата на задължителни стандарти или цели. 

Австралийските емисии в реалния свят също са много по-лоши, отколкото на четирите основни пазара. Преди 2016 г. средната разлика беше средно с около 20% по-висока. До 2021 г. австралийските емисии са били почти 50% по-високи от пътническите превозни средства. 

И Сърбия забранява вноса на трошки в страната си

Какво означава това за политиката? 

Нашият анализ показва, че както официално отчетените, така и действителните емисии на CO₂ по пътищата от новите австралийски лекотоварни превозни средства са много по-високи, отколкото в други развити нации. Наличните доказателства сочат, че това лошо представяне ще се влоши без въвеждането на строги задължителни стандарти. 

Добрата новина е, че правителството действа поради липсата на ефективен стандарт. Задължителните стандарти вероятно ще бъдат приети тази година. Новият стандарт за ефективност на превозните средства трябва да влезе в сила през 2025 г. Стандартът обаче трябва да бъде внимателно проектиран, за да се постигнат реални намаления на емисиите за нови превозни средства. 

Например официалният австралийски тестов протокол (NEDC) е остарял и все повече подценява емисиите на пътя. Той предоставя нереалистична и изкривена картина, подкопавайки ефективното намаляване на емисиите. Правителството казва, че възнамерява да приеме по-реалистичен протокол за изпитване.  

Стандартите трябва също така да включват бордов мониторинг на разхода на гориво – както сега прави ЕС. Жизненоважно е да се измерва ефективността на горивото и емисиите в реалния свят на новите превозни средства и да се направи тази информация публична, за да се гарантира, че стандартите постигат целите си. 

Задължителен стандарт за горивна ефективност отдавна е необходим в Австралия. Това може да помогне за преодоляване на разликата в производителността между Австралия и останалия свят. 

* Вижте и това видео от архива ни: ЕС иска рязък спад на въглеродните емисии от автомобили

Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Трима ранени при стрелба на оживен площад в Германия

Трима ранени при стрелба на оживен площад в Германия

Свят Преди 6 часа

Нападателят е успял да избяга

,

Хърватия ще въведе нова европейска система за граничен контрол

Свят Преди 7 часа

Новата система може да забави проверките по границите

.

Двама убити и петима ранени при руски въздушен удар в Донецка област

Свят Преди 9 часа

Руските удари са нанесли щети на девет къщи - частни жилища, и една църква

Полската опозиция протестира срещу мигрантската политика на премиера Туск

Полската опозиция протестира срещу мигрантската политика на премиера Туск

Свят Преди 9 часа

Според непотвърдени данни в митинга участват няколко хиляди души

,

Председателят на СОС: Надявам се до 10 дни да има нормализиране на кризата с боклука

България Преди 9 часа

"Кметът пое ангажимент да изготви план за излизане от тежката ситуация", подчерта Цветомир Петров

.

САЩ няма да разполага американски войски в Газа

Свят Преди 9 часа

Това заяви главнокомандващият адмирал Брад Купър

Google Maps няма да помогне. Тази страна няма имена на улици: Как живеят хората там?

Google Maps няма да помогне. Тази страна няма имена на улици: Как живеят хората там?

Любопитно Преди 10 часа

Всичко по темата може да прочетете в следващите редове

Ердоган възнамерява да посети Ивицата Газа

Ердоган възнамерява да посети Ивицата Газа

Свят Преди 10 часа

Турският лидер подчерта, че след споразумението за прекратяване на огъня „не трябва да има връщане назад“

Айфеловата кула ще бъде съборена през 2026 г.? Ето какво знаем

Айфеловата кула ще бъде съборена през 2026 г.? Ето какво знаем

Свят Преди 11 часа

Последните твърдения в социалните медии предизвикаха безпокойство, че емблематичната Айфелова кула в Париж е планирана за събаряне през 2026 г.

,

„Китай не се страхува“: жителите на Пекин отхвърлят заплахата от мита на Тръмп

Свят Преди 11 часа

В петък американският президент внезапно обяви, че САЩ ще наложат допълнителни 100% мита върху целия китайски внос от 1 ноември „или по-рано“

След срещата в Ню Йорк – нов разговор между Зеленски и Тръмп

След срещата в Ню Йорк – нов разговор между Зеленски и Тръмп

Свят Преди 12 часа

Това съобщи ръководителят на канцеларията на украинския президент

,

„Ние не мълчим“: Протести в страната срещу насилието над деца

България Преди 12 часа

Протестиращите пред Съдебната палата носеха плакати с надписи „Учителят трябва да възпитава, не да травмира“ и „Насилието днес води до насилие утре“

НАТО проведе 12-часова патрулираща мисия във въздуха до границата на Русия

НАТО проведе 12-часова патрулираща мисия във въздуха до границата на Русия

Свят Преди 12 часа

Това беше изтъкнато в изявление на британския министър на отбраната Джон Хили

,

Норвежкият Нобелов институт разследва изтичане на информация

Свят Преди 13 часа

Вчера наградата беше присъдена на венецуелската опозиционна лидерка Мария Корина Мачадо

Доналд Туск

Туск обяви: Полша няма да приема мигранти и няма да плаща за това

Свят Преди 13 часа

Отказът на Полша може да има сериозни отражения върху бъдещето на пакта за миграция и убежище на ЕС, който цели да създаде по-справедлив механизъм за споделяне на отговорността