В началото на седмицата ръководството на Столична община предложи увеличение на данъците за по-стари и мощни коли с аргумента, че това ще доведе до намаление на замърсяването на въздуха в града.

По-конкретно идеята е от следващата година собствениците на автомобили с евростандарти от 0 до 4 да плащат с между 7 и 40 лв. повече. Данъкът ще се вдигне и в зависимост от мощността на колата.

Въпреки, че малко по-малко качеството на въздуха в София се подобрява, все още това си остава най-значимият екологичен проблем на града.

Новите данъци в София – с колко ще поскъпне животът

Основите местни източници на замърсяване са два: отоплението с твърди горива и транспортът, като частните автомобили играят много по-голяма роля от обществения, който вече е сравнително нов и чист. Да, София трябва да се бори със замърсяването от колите.

За да решим как, трябва да сме наясно, че проблемът е преди всичко в концентрацията на фин прах. Това води до големия брой жертви на мръсния въздух у нас, а се явява и причината срещу България да има наказателна процедура от ЕК. Второ, все повече расте и замърсяването с азотни оксиди, което е големият проблем в Западна Европа.

Фандъкова: По-висок данък за по-чист въздух

Кои са трите основни фактора, определящи дали и колко един автомобил замърсява въздуха в София?

  1. Потреблението или изминатото разстояние: Ако един автомобил се ползва само през уикенда и приоритетно за пътувания в провинцията със сигурност замърсява доста по-малко от друг, който прави по 30, 50, 100 км. всеки ден из града. Просто е.
  2. Задвижването или горивото: Както стана пределно ясно след скандала с VW през 2015 г., дизеловите автомобили са много по-значим източник на замърсяване с фин прах и азотни оксиди от бензиновите – в пъти повече при един и същи евростандарт (виж. Фигура 1). Това не важи за най-новите коли, но в България 80% от автопарка е на над 10 г., така че коментираме преди всичко по-старите. Всъщност, най-чисти са хибридите и автомобилите на газ (LPG и CNG). Електромобилите също са отлично решение, но те са отскоро, много са скъпи, така или иначе не плащат данък (вкл. паркиране) и скоро няма да бъдат значим фактор у нас.
  3. Нивото на поддръжка: Голям брой автомобили замърсяват непропорционално силно (топ 10% от силно замърсяващите коли често дават над 50% от всички емисии), заради умишлено премахнати катализатори и филтри или проблеми с двигателя, маслото, уплътнения и т.н. Ясно видими са – пушат като комини на парен локомотив. И не, съвсем не са само стари бракми – почти всеки ден мяркам и доста новички „пушачи“.

Фигура 1. Сравнение на емисите на азотни оксиди при различни горива и евростандарти (теоретични и в реални пътни условия)

Мисля, че става пределно, ясно: С предложените промени в данъчните ставки, Столична община не адресира нито един от горните фактори, следователно няма да постигне особен ефект. Всъщност говорим за крещяща несправедливост, защото облагайки по-старите коли на общо основание, общината реално казва на хората, които карат на газ или поддържат колите си дълго време в добро състояние:

„Вие сте абсолютни тъпанари – платете си за това, че сте почтени!“

Как се вдигат данъците за старите коли

За данъците: Замърсителят да плаща, 4 млн. стари коли

Мощността пък често корелира с цената на колата, което обикновено означава по-качествени и дълготрайни системи за пречистване на изгорелите газове, както и собственик, който може да си позволи по-добра поддръжка. Мощността има връзка с потреблението на гориво и неразривно свързаните с това емисии на СО2, но те не влошават качеството на въздуха.

Не, няма пряка зависимост между възрастта и мощността на една кола и замърсяването, което отделя. За съжаление, Столична община е с вързани ръце по отношение на компонентите на данъчната формула (може да коригира само коефициентите и то в малки граници), защото тя се задава от Министерството на финансите. Решението за състоянието на колите пък е изцяло в системата за годишни технически прегледи, която зависи от Министерството на транспорта.

Очевидно най-доброто решение за ограничаване на замърсяването е никой да не ползва личен автомобил в града. Може много да се направи за повече придвижване пеша, с велосипед или привличане на хората в градския транспорт. Реалността обаче е, че колата ще продължава да бъде основен инструмент за придвижване за жителите на София. Въпреки ограничените пълномощия Столична община може да въведе конкретни мерки за спазване на принципите „замърсителят плаща“ и „потребителят плаща“:

  1. Обособяване на зона с платено влизане в центъра или разширяване и вдигане на цените на синята и зелената зона: Само това може да доведе до намаляване на трафика в централните части на града.
  2. Разширяване на безплатното (или по-евтино) паркиране в синя и зелена зона с обхващане не само на електромобили, но и хибриди и автомобили на газ: Последните два вида коли са много по-евтини и достъпни (неслучайно масово такситата и курирските коли са на газ), а замърсяват не повече от електромобилите. Ако получат някакви предимства, много бързо могат да се увеличат значително като брой.
  3. Въвеждане на система за отчитане на емисиите на замърсители в реално време (подобно на камерите за скорост) в пътни условия: Това вече беше направено като пилотен проект и показа, че може да работи. Обхваща не само регистрираните в София коли, но и всички приходящи, които са много и често са сред „пушачите“. Ако поне най-големите замърсители бъдат сериозно глобявани или даже спирани от движение, ефектите за качеството на въздуха ще бъдат много бързи.

Столична община не може сама да реши проблема със замърсяването от личните автомобили. Изисква се национална политика и съдействието на много министерства и други институции.  Най-важният фактор си остава стандартът на живот – колкото по-богат е българинът, толкова по-често ще кара нови и чисти коли или ще поддържа любимата си кола в добра форма.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Програмистът Иван Киров отпадна от “Игри на волята”

Програмистът Иван Киров отпадна от “Игри на волята”

Любопитно Преди 24 минути

Бодибилдърката Радостина спечели място във Войната на племената

Украйна удължи военното положение и мобилизацията

Украйна удължи военното положение и мобилизацията

Свят Преди 33 минути

Периодът на военното положение и всеобщата мобилизация в Украйна беше продължен до 3 февруари 2026 г.

ЕП сигнализира за вълна от насилие в Сърбия

ЕП сигнализира за вълна от насилие в Сърбия

Свят Преди 6 часа

Сърбия е поляризирана: ЕП алармира за китайско влияние и медиен натиск

Изненадващата част от тялото, която мъжете намират за секси, а жените крият

Изненадващата част от тялото, която мъжете намират за секси, а жените крият

Любопитно Преди 7 часа

Дори мъжете, които харесват мускулести и атлетични жени, споделят, че намират корема за секси и го предпочитат пред изваяни коремни мускули

Министерството на финансите взе нов дълг за 300 млн. лева

Министерството на финансите взе нов дълг за 300 млн. лева

България Преди 7 часа

Общият размер на новия държавен дълг, набран на вътрешния и външния пазар през 2025 г., възлиза на около 17,1 милиарда лева

„Никога няма да те убия“: Публикацията на Кристен Бел за годишнината ѝ шокира феновете

„Никога няма да те убия“: Публикацията на Кристен Бел за годишнината ѝ шокира феновете

Любопитно Преди 7 часа

45-годишната актриса бе незабавно разкритикувана, тъй като октомври е месец за повишаване на осведомеността относно домашното насилие

Мъж от Пловдив отвлече и изтезава момиче в Германия, осъдиха го на 10 години

Мъж от Пловдив отвлече и изтезава момиче в Германия, осъдиха го на 10 години

България Преди 7 часа

Русиков бе обвинен за отвличане, противозаконно лишаване от свобода, принуда, средна телесна повреда, нанесена по особено мъчителен начин

Тежка катастрофа с жертва и ранени край Стрелча

Тежка катастрофа с жертва и ранени край Стрелча

България Преди 7 часа

Сигналът за произшествието е подаден около 12:20 часа.

Комари са открити за първи път в Исландия

Комари са открити за първи път в Исландия

Свят Преди 7 часа

Климатичната криза прави страната по-гостоприемна за насекомите

ЕП прие реформата на шофьорските книжки в ЕС

ЕП прие реформата на шофьорските книжки в ЕС

Свят Преди 8 часа

Тя ще насърчи притежаването на електронни книжки.

Изненадващите ползи от 1000 крачки след вечеря

Изненадващите ползи от 1000 крачки след вечеря

Любопитно Преди 8 часа

Открий как кратката вечерна разходка подобрява храносмилането, сърдечното здраве, психическото благополучие и качеството на съня

Китайка откраднала историческо злато от френски музей

Китайка откраднала историческо злато от френски музей

Свят Преди 8 часа

Тя е задържана в Барселона

<p>Саркози в килия от&nbsp;9 кв. метра с душ, тоалетна и телевизор</p>

Саркози в затвора: 9 кв. метра с душ, тоалетна, телевизор и „Граф Монте Кристо“

Свят Преди 8 часа

Условията за бившия президент Саркози не се различават от тези за останалите затворници – 9 кв.метра, с душ и тоалетна. От днес Никола Саркози е най-известният затворник на Франция. Мненията за това са противоположни.

Радев: С еврото България ще бъде по-устойчива

Радев: С еврото България ще бъде по-устойчива

Свят Преди 8 часа

Радев: Присъединяването към еврозоната не е край на процеса, а начало

„Вярвах, че ще умра като секс робиня“: Шокиращите разкрития на Вирджиния Джуфре за принц Андрю

„Вярвах, че ще умра като секс робиня“: Шокиращите разкрития на Вирджиния Джуфре за принц Андрю

Свят Преди 9 часа

Ето ключовите твърдения, изложени в мемоарите на Вирджиния Джуфре