11

В началото на седмицата ръководството на Столична община предложи увеличение на данъците за по-стари и мощни коли с аргумента, че това ще доведе до намаление на замърсяването на въздуха в града.

По-конкретно идеята е от следващата година собствениците на автомобили с евростандарти от 0 до 4 да плащат с между 7 и 40 лв. повече. Данъкът ще се вдигне и в зависимост от мощността на колата.

Въпреки, че малко по-малко качеството на въздуха в София се подобрява, все още това си остава най-значимият екологичен проблем на града.

Новите данъци в София – с колко ще поскъпне животът

Основите местни източници на замърсяване са два: отоплението с твърди горива и транспортът, като частните автомобили играят много по-голяма роля от обществения, който вече е сравнително нов и чист. Да, София трябва да се бори със замърсяването от колите.

За да решим как, трябва да сме наясно, че проблемът е преди всичко в концентрацията на фин прах. Това води до големия брой жертви на мръсния въздух у нас, а се явява и причината срещу България да има наказателна процедура от ЕК. Второ, все повече расте и замърсяването с азотни оксиди, което е големият проблем в Западна Европа.

Фандъкова: По-висок данък за по-чист въздух

Кои са трите основни фактора, определящи дали и колко един автомобил замърсява въздуха в София?

  1. Потреблението или изминатото разстояние: Ако един автомобил се ползва само през уикенда и приоритетно за пътувания в провинцията със сигурност замърсява доста по-малко от друг, който прави по 30, 50, 100 км. всеки ден из града. Просто е.
  2. Задвижването или горивото: Както стана пределно ясно след скандала с VW през 2015 г., дизеловите автомобили са много по-значим източник на замърсяване с фин прах и азотни оксиди от бензиновите – в пъти повече при един и същи евростандарт (виж. Фигура 1). Това не важи за най-новите коли, но в България 80% от автопарка е на над 10 г., така че коментираме преди всичко по-старите. Всъщност, най-чисти са хибридите и автомобилите на газ (LPG и CNG). Електромобилите също са отлично решение, но те са отскоро, много са скъпи, така или иначе не плащат данък (вкл. паркиране) и скоро няма да бъдат значим фактор у нас.
  3. Нивото на поддръжка: Голям брой автомобили замърсяват непропорционално силно (топ 10% от силно замърсяващите коли често дават над 50% от всички емисии), заради умишлено премахнати катализатори и филтри или проблеми с двигателя, маслото, уплътнения и т.н. Ясно видими са – пушат като комини на парен локомотив. И не, съвсем не са само стари бракми – почти всеки ден мяркам и доста новички „пушачи“.

Фигура 1. Сравнение на емисите на азотни оксиди при различни горива и евростандарти (теоретични и в реални пътни условия)

Мисля, че става пределно, ясно: С предложените промени в данъчните ставки, Столична община не адресира нито един от горните фактори, следователно няма да постигне особен ефект. Всъщност говорим за крещяща несправедливост, защото облагайки по-старите коли на общо основание, общината реално казва на хората, които карат на газ или поддържат колите си дълго време в добро състояние:

„Вие сте абсолютни тъпанари – платете си за това, че сте почтени!“

Как се вдигат данъците за старите коли

За данъците: Замърсителят да плаща, 4 млн. стари коли

Мощността пък често корелира с цената на колата, което обикновено означава по-качествени и дълготрайни системи за пречистване на изгорелите газове, както и собственик, който може да си позволи по-добра поддръжка. Мощността има връзка с потреблението на гориво и неразривно свързаните с това емисии на СО2, но те не влошават качеството на въздуха.

Не, няма пряка зависимост между възрастта и мощността на една кола и замърсяването, което отделя. За съжаление, Столична община е с вързани ръце по отношение на компонентите на данъчната формула (може да коригира само коефициентите и то в малки граници), защото тя се задава от Министерството на финансите. Решението за състоянието на колите пък е изцяло в системата за годишни технически прегледи, която зависи от Министерството на транспорта.

Очевидно най-доброто решение за ограничаване на замърсяването е никой да не ползва личен автомобил в града. Може много да се направи за повече придвижване пеша, с велосипед или привличане на хората в градския транспорт. Реалността обаче е, че колата ще продължава да бъде основен инструмент за придвижване за жителите на София. Въпреки ограничените пълномощия Столична община може да въведе конкретни мерки за спазване на принципите „замърсителят плаща“ и „потребителят плаща“:

  1. Обособяване на зона с платено влизане в центъра или разширяване и вдигане на цените на синята и зелената зона: Само това може да доведе до намаляване на трафика в централните части на града.
  2. Разширяване на безплатното (или по-евтино) паркиране в синя и зелена зона с обхващане не само на електромобили, но и хибриди и автомобили на газ: Последните два вида коли са много по-евтини и достъпни (неслучайно масово такситата и курирските коли са на газ), а замърсяват не повече от електромобилите. Ако получат някакви предимства, много бързо могат да се увеличат значително като брой.
  3. Въвеждане на система за отчитане на емисиите на замърсители в реално време (подобно на камерите за скорост) в пътни условия: Това вече беше направено като пилотен проект и показа, че може да работи. Обхваща не само регистрираните в София коли, но и всички приходящи, които са много и често са сред „пушачите“. Ако поне най-големите замърсители бъдат сериозно глобявани или даже спирани от движение, ефектите за качеството на въздуха ще бъдат много бързи.

Столична община не може сама да реши проблема със замърсяването от личните автомобили. Изисква се национална политика и съдействието на много министерства и други институции.  Най-важният фактор си остава стандартът на живот – колкото по-богат е българинът, толкова по-често ще кара нови и чисти коли или ще поддържа любимата си кола в добра форма.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram

Получавай безплатно най-горещите новини от Vesti.bg

Коментари 11
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

11 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

<p>Каква бивша си според зодията</p>

Каква бивша си според зодията

Любопитно Преди 17 минути

Всеки край е едно ново начало

Facebook пуска услугата си за запознанства в Европа

Facebook пуска услугата си за запознанства в Европа

Технологии Преди 39 минути

Тя е безплатна и общо налична в 52 държави

Защо болници връщат пациенти с COVID-19

Защо болници връщат пациенти с COVID-19

Теми в развитие Преди 1 час

Темата коментира здравният юрист д-р Мария Петрова

<p>Най-красивите градове в Европа за 2020 г.</p>

Най-красивите градове в Европа за 2020 г.

Любопитно Преди 2 часа

Любовта към пътешествията, както всяка друга любов, трудно умира, дори насред пандемия

<p>Какъв е човекът според телевизора му</p>

Кажи ми какъв е телевизорът ти, за да ти кажа какъв човек си

Технологии Преди 2 часа

Какъв е човекът според телевизора му

Андон Балтаков

Министерството на културата опроверга директора на БНР

България Преди 3 часа

Балтаков поиска да бъде предсрочно освободен от поста на генерален директор, защото не били приети предложенията на БНР за промени в закона

Как да избегнем фишинг имейлите

Как да избегнем фишинг имейлите

Технологии Преди 3 часа

Образователна кампания на Банка ДСК помага на потребителите да разпознаят злонамерените атаки

Освободени са заложниците от похитения клон на грузинска банка

Освободени са заложниците от похитения клон на грузинска банка

Свят Преди 4 часа

Продължава операцията по издирване и арестуване на престъпника

Във Вюрт (Германия) се намира най-големият завод за тежкотоварни камиони в света. От него излизат около 110 000 камиона годишно, като в най-натоварените дни дневният капацитет достига 400 броя.

Тестваме Mercedes Actros: S-класата на камионите

Технологии Преди 5 часа

Това ми е едно от малкото качвания зад волана на камион, но ще го помня дълго време. Кабината му е като на модерен лек автомобил, а управлението му е завидно леко. Забавно също, но с уточнението, че не съм карал 40 тона товар на 2000 км през няколко граници.

Астероидът Bennu сниман от 24 км. разстояние

Видео: Как НАСА кацна на астероид в космоса

Технологии Преди 6 часа

Сондата OSIRIS-REx взе проби от астероида на над 320 млн. км. от Земята

Жътвари срещу Рибари в битка за спасение в „Игри на волята: България”

Жътвари срещу Рибари в битка за спасение в „Игри на волята: България”

Любопитно Преди 14 часа

Ловците завоюваха поредна победа в битката за неприкосновеност

САЩ ще подарят на България два самолета Ф-16

САЩ ще подарят на България два самолета Ф-16

България Преди 14 часа

Запрянов: Подготвяме авиобаза Граф Игнатиево, за да може да приеме 16 самолета Ф-16

Протести в центъра на София, горят медицински маски

Протести в центъра на София, горят медицински маски

България Преди 17 часа

Призивът към участващите е да донесат маски за еднократна употреба, които да бъдат изгорени на Орлов мост

Желязков: Таксиметровите превозвачи ще бъдат подпомогнати финансово

Желязков: Таксиметровите превозвачи ще бъдат подпомогнати финансово

България Преди 17 часа

Бяха обсъдени и промени в Наредба №34 за таксиметров превоз