В сяка кожна люспа, космен фоликул, мигла и капка слюнка, изхвърлена от тялото ви, съдържа инструкции, записани в химически код, който е уникален за вас.

Според ново проучване технологиите са напреднали до такава степен, че вече е възможно да се отсяват парченца човешка ДНК от въздуха, водата или почвата и да се разшифроват лични данни за хората, които са ги пуснали.

Авторите на изследването предупреждават, че колкото и полезно да изглежда това, обществото може да не е подготвено за последствията.

"Всеки път, когато постигаме технологичен напредък, има полезни неща, за които технологията може да бъде използвана, и неща, които могат да я притеснят", казва зоологът от Университета на Флорида Дейвид Дъфи, който ръководи проект, тестващ границите на секвенирането на човешка ДНК от околната среда.

"Това са въпроси, които се опитваме да повдигнем на ранен етап, така че политиците и обществото да имат време да разработят правила."

Повърхността на Земята е покрита с прах от изхвърлени растителни и животински клетки и разпаднали се микроби, като се разлива това, което изследователите наричат ДНК на околната среда или "е" ДНК.

10 изумителни неща за Земята, които не знаехме

Чрез амплифициране на най-малките късчета еДНК и разчитане на последователностите изследователите могат точно да изготвят екологичен списък на организмите, присъстващи във всяко едно местообитание, и то със скорост и разходи, които не биха могли да бъдат постигнати чрез работа на терен.

Нещо повече, тези представителни генетични проби могат да дадат сведения, които никой друг процес не би могъл да постигне сам, като например да информират изследователите за наличието на болести или за връзките между популациите.

Всичко това е добре, когато зоолозите извличат отдавна изгубени гени от древни седименти или търсят следи от митологично чудовище в Лох Нес. Но в тази генетична супа със сигурност има и нишки от материал, оставен от преминаващи хора. И за разлика от Неси, хората са склонни да се забавляват с това, кой се допитва до генетичните им тайни.

Докато по-старите методи за секвениране трудно откриват значими човешки генетични последователности в проби от електронна ДНК, процесът, известен като "shotgun sequencing", не е толкова ограничен, както демонстрират Дъфи и екипът му в неотдавнашното си изследване.

Изследователският екип взе проби от вода и пясък в близост до Лабораторията за морска биология "Уитни" и болницата за морски костенурки към Университета на Флорида, както и от околната среда покрай река в родната страна на Дъфи - Ирландия. Сред местата, от които са взели проби, са изолиран остров и планинска река, далеч от човешко обитаване.

Много от хромозомните фрагменти, идентифицирани от тях с помощта на метода "shotgun", съдържат идентифицираща информация за източника им.

Само островът и отдалеченият поток са свободни от човешка ДНК, въпреки че следи от собствените гени на изследователския екип могат да бъдат извлечени от техните отпечатъци в пясъка на изолирания остров.

Въздушните проби от университетската болница за морски костенурки също съдържаха електронна ДНК, която можеше да бъде проследена до персонала, животните и обикновените животински вируси.

"По време на този проект бяхме постоянно изненадани от това колко много човешка ДНК откриваме и от качеството на тази ДНК", казва Дъфи. "В повечето случаи качеството е почти равностойно на това, ако вземете проба от човек."

Лесно е да се помисли за начините, по които подобни високодетайлни генетични анализи с помощта на HGB могат да се прилагат в областите на епидемиологията или популационната генетика. И все пак всички източници на идентифицируемата ДНК в този експеримент са дали съгласието си да участват в изследването, в съответствие с етиката на публикуваните генетични изследвания.

"Стандартно в науката е тези последователности да се правят публично достъпни. Но това също така означава, че ако не се отсее човешката информация, всеки може да дойде и да събере тази информация", казва Дъфи.

Наричат това място „Врата към Ада“

"Това повдига въпроси, свързани със съгласието. Трябва ли да се получи съгласие за вземане на тези проби? Или да въведете някакъв контрол, за да премахнете човешката информация?"

Като инструмент за криминалистика ползите са нещо като нож с две остриета, тъй като разширяват методите за проследяване на лица до мястото на престъплението.

И все пак, в светлината на ефекта на CSI, при който резултатите от ДНК тестовете лесно се тълкуват погрешно от повлияната от Холивуд съдебна система, правните последици от идентификацията на HGB също все още не са напълно проучени.

Съществува и проблемът докъде трябва да се простира общественото наблюдение в името на сигурността.

"Със сигурност разкриването на престъпления е нещо добро", казва Натали Рам, експерт по право от Университета на Мериленд, която не е участвала в проучването.

"Но използването на недоброволно изнесена генетична информация за целите на разследването рискува да постави всички нас под постоянно генетично наблюдение."

Можем да си представим орган, който поддържа архив на ДНК отломки, попаднали на почти всяко местопрестъпление, в който малцина от нас биха се чувствали комфортно.

Разбира се, това далеч не е първият път, когато обществото се бори с етичните и правните въпроси на генетичните права. Но мрежата за събиране на лична генетична информация очевидно се разраства, което ни кара да продължим да се питаме кой трябва да има последната дума върху уникалния код, който ни описва като личности.

1 коментар