Пълнозърнестите храни намаляват риска от рак

П риемането на пълнозърнести храни може да намали риска от рак на черния дроб.

Учени съобщиха това на годишната среша на Американската асоциация за изследване на рака (American Association for Cancer Research, AACR).

Пълнозърнестите храни носят много ползи

за човешкия организъм. Редица проучвания са установили, че те регулират нивата на инсулина и предотвратяват възпаления – рискови фактори за появата на Хепатоцелуларна карцинома, което е най-разпространената форма на рак на черния дроб.

С тези предварителни познания група от учени изследва връзката между приемането на пълнозърнести и богати на фибри храни и риска от рак на черния дроб.

За целта учените използват две големи медицински бази данни в САЩ

Здравното изследване на медицинските сестри, започнало през 1976 г., чиито обект са жените, и Допълнителното здравно изследване на професионалисти от 1986 г., което изследва мъжете.

На всеки четири от общо 32 години участниците попълват въпросник за хранителните си навици. В периода на изследването 141 от 125 000 участници са диагностицирани с Хепатоцелуларна карцинома.

Наблюдаваме, че по-високият прием на пълнозърнести храни е свързан с по-нисък риск от карцинома“, разяснява съавторът на изследването д-р Хеухонг Жанг, асистент-професор по медицина в Медицинското училище на Харвард и епидемиологист към Женската болница в Бостън.

Учените установяват още, че определени части от зърната се свързват с понижените рискове от заболяването.

Здравословните храни, които не са добри за нас

Има три основни части на пълнозърнестите храни

Външната обвивка на зърното – бран, средният слой – ендосперма и зародиш – ядрото.

Обработените зърна като бялото брашно и белия ориз са пълнозърнести култури, от които са премахнати бранът и зародишът.

Това, което остава при тези зърна, е обвивката, съдържаща протеини и витамини и изградена основно от въглехидрати.

От друга страна бранът и зародишът са богати на важни вещества като витамини, минерали, фитохимикали и здравословни мазнини. 

Учените установяват, че точно яденето на повече бран е свързано с намаляването на риска от рак на черния дроб. Въпреки че зародишът също съдържа такива полезни вещества, екипът не открива връзка между приема на зародиш и появата на карцинома.

Изненадващо обаче учените откриват,

че и яденето на плодове и зеленчуци също оказва влияние. Приемането на повече фибри от плодовете и зеленчуците намалява рисковете от раково заболяване на черния дроб.

Жанг отбелязва важни ограничения на изследването, а именно, че след изследваните не е ясно дали е имало болни от хепатит (фактор, увеличаващ риска от карцинома) и тъй като информацията е събрана с въпросници, тя може да бъде невярна или не напълно вярна.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Куба обяви икономически реформи на фона на тежка криза

Куба обяви икономически реформи на фона на тежка криза

Свят Преди 33 минути

Реформите предвиждат и промени в селскостопанския сектор, преструктуриране на държавния апарат и разрешаване на определени икономически дейности, които досега бяха забранени за частни субекти

Вдигнаха самолети на НАТО заради мистериозен обект в Литва

Вдигнаха самолети на НАТО заради мистериозен обект в Литва

Свят Преди 56 минути

След проверка властите установиха, че става въпрос за метеорологичен балон

<p>&quot;Гледат да ни унищожат&quot;: Съд в Скопие наложи&nbsp;присъда на македонски българин за коментар във Facebook</p>

Съд в Скопие наложи условна присъда на македонски българин за коментар във Facebook

България Преди 2 часа

70-годишният активист от Велес е категоричен, че присъдата му е политическа

Битката на бежанеца Абдул Карим: Между тежката диагноза и процедурите на институциите

Битката на бежанеца Абдул Карим: Между тежката диагноза и процедурите на институциите

Свят Преди 2 часа

Той прекарва пет години в затвор в Сирия, след като е задържан на 16-годишна възраст

<p>Софийското метро възстановява работата на &bdquo;Театрална&ldquo; и &bdquo;Хаджи Димитър&ldquo;</p>

Метростанциите „Театрална“ и „Хаджи Димитър“ отварят от 15 юни

Свят Преди 3 часа

„Метрополитен“ възстановява предсрочно движението по линия 3 преди матурите

EК потвърди - иска процедура за прекомерен дефицит за България

EК потвърди - иска процедура за прекомерен дефицит за България

България Преди 3 часа

Еврокомисарят по икономическите въпроси Валдис Домбровскис каза това в Люксембург след среща на финансовите министри на страните от ЕС

<p>Отрази ли се инициативата &bdquo;Кошница с грижа&rdquo; на борсите и пазарите</p>

Цените на зеленчуците по борсите у нас падат с до 30% за седмица

България Преди 4 часа

Сезонното производство и вносът влияят на цените, но потребителите не усещат значително поевтиняване

<p>Жена е тежко ранена след нападение от акула в Сидни</p>

Жена е тежко ранена след нападение от акула на плаж в Сидни

Свят Преди 4 часа

Инцидентът на плажа Куджи доведе до затваряне на крайбрежието и нови мерки за безопасност

САЩ включиха китайски компании в "черния списък" на Пентагона

САЩ включиха китайски компании в "черния списък" на Пентагона

Свят Преди 4 часа

Китай осъжда решението и предупреждава за влошаване на отношенията

<p>Гроси иска да бъде генерален секретар на ООН с &quot;трезва дипломация&quot;, а не &quot;с размахване на пръст&quot;</p>

Рафаел Гроси иска да бъде генерален секретар на ООН с "трезва дипломация", а не "с размахване на пръст"

България Преди 5 часа

Аржентинецът е сред кандидатите за поста, заеман към момента от Антонио Гутериш

<p>Тръмп: САЩ елиминираха лидера на венецуелски наркокартел</p>

Американският президент Доналд Тръмп: САЩ елиминираха лидера на венецуелски наркокартел

Свят Преди 5 часа

Министърът на отбраната на САЩ Пийт Хегсет уточни, че ударът е бил нанесен по-рано през седмицата и че смъртта на Гереро е потвърдена

<p>Напредналите AI модели могат да &bdquo;унищожат финансовата система&ldquo;</p>

Шефът на МВФ предупреди: Напредналите AI модели могат да „унищожат финансовата система“

Свят Преди 6 часа

Кристалина Георгиева призова за по-тясно международно сътрудничество срещу нарастващите киберрискове

Звездна музикална програма даде старт на Световното първенство в САЩ и Канада

Звездна музикална програма даде старт на Световното първенство в САЩ и Канада

Свят Преди 6 часа

Кейти Пери, Аланис Морисет и Майкъл Бубле оглавиха церемониите по откриването в САЩ и Канада, а сред гостите бяха Том Круз и семейство Бекъм

Какво е състоянието на децата, пострадали при тежка катастрофа с тротинетка в София

Какво е състоянието на децата, пострадали при тежка катастрофа с тротинетка в София

България Преди 7 часа

Едното е в реанимация, а другото е без непосредствена опасност за живота

Промени в движението заради „София Прайд“ и „Шествие на семейството“

Промени в движението заради „София Прайд“ и „Шествие на семейството“

България Преди 7 часа

Двете събития ще преминат по ключови булеварди и улици в София