2

В супермаркета все по-често виждаме как хората обръщат опаковките и четат съдържанието на продукта, който искат да купят.

Знаят ли обаче на какво да обръщат внимание освен на калориите, които съвсем не играят водеща роля в състава на храните?

Може би да, а може би не съвсем.

Нека да разясним едни от най-основните точки, включени в етикетите на храните, за тези, които искат да пазаруват по-осъзнато.

На гърба на всяка опаковка ще откриете

хранителната стойност и съставките на продукта.

Хранителната стойност на продукта се изчислява в РКП и на 100 гр. и/или порция (от по-малко от 100 гр), а съставките са изредени в няколко реда като се започва от тези, съдържащи се в най-голямо количество и се приключва с най-малкото количество.

Нека разтълкуваме раличните категории и логиката зад тях

Какво е РКП?

Референтни количества за прием на средностатистически възрастен – 8400 кДж. или 2000 ккал. (въпреки че енергийната стойност е вписана и в килоджаули, заради по-лесното боравене с килокалории, обръщаме внимание на тях върху етикета).

Често на опаковката %РКП е на 100 гр и това означава, че ако карамелените бонбонки имат 389 ккал на 100 гр и изядем точно 100 гр от тях, ще сме си набавили 19% процента от дневните калории, ако приемът ни е от средно 2000 ккал на ден.

Калориите

При повечето от нас обаче дневният прием на калории е по-нисък или по-висок (от 2000 ккал). Това, колко калории трябва да приемаме на ден, за да поддържаме едно и също тегло, зависи от факторите: възраст, пол, височина, тегло и физическа активност.

Една млада жена на 23 г., която тежи 53 кг, висока е 170 см и тренира 3 пъти седмично например трябва да приема около 1800 ккал, за да поддържа теголото си, докато при един мъж на същите години, 76 кг, висок 186 см и трениращ 3 пъти седмично са нужни около 2500 ккал. Затова калориите са субективен фактор в етикета на храните. За всеки тези 389 ккал от карамелени бонбони биха били с различна тежест.

Това, което обаче при всички играе една и съща роля, са съставките и хранителната стойност.

Хранителна стойност

Мазнини – от които наситени мазнини, въглехидарити – от които захари, белтъци, витамини, сол.

РКП показва в проценти и колко от дневните препоръчинелни количества на тези хранителни вещества ще сме си набавили ако сме изяли 100 гр бонобни, в които има 3,1 гр мазнини, от които 2,1 наситени, 89 гр въглехидрати, от които 69 гр захари, 0,8 гр протеин и 0,34 гр сол.

Карамелените бонбонки не са най-здравословният пример, но нагледно могат да покажат как с една опаковка бонбони може да си набавите само около 19% процента от дневните калории нужни на тялото, но за сметка на това да получите 34% от въглехидратите си за деня и 71% от захарта за целия ден, без да приемете почти никакъм протеин или витамини.

Вижте какъв е дневният препоръчителен прием на мазнини, въглехидрати, протеини и сол при РКП 2000 ккал в ГАЛЕРИЯТА:

Дневен препоръчителен прием на основните хранителни вещества

Съставки

Разбира се, не на последно място трябва да обръщаме и внимание и откъде идват тези хранителни вещества.

Нашите любими бонбонки съдържат 46% захар, сироп от глюкоза, вода, 7,2% краве масло, 4% пълномаслено мляко на прах и пълнител – малтодекстрин (полизахарид, който се използва като хранителна добавка) и 2% суха сладка суроватка. Емулгаторите са моно- и диглицериди на мастни киселини и соев лецитин, а стабилизаторите – желатин, ароматизант и сол.

Съставките не изглеждат толкова зле, освен че не са много полезни в това количество и тази комбинация, но нека обърнем внимание на соевия лицетин.

Какво е той? Той е емулгатор.

Емулгатор звучи по-добре от Е322, но това е той – Е322.

В съзнанието на повечето потребители е да търсят „Е-та“, но понякога те не са изписани „кодово“, а под категория емулгатори. И ако соев лецитин звучи не толкова вредно, винаги може да отворите и да прочетете различни експертни мнения в интернет за съставката, за която не сте сигурни, а в случая соевият лецитин може да се окаже нож с две остриета:

Когато приемаме преработени храни, съдържащи соев лецитин или Е322, можем да нанесем вреди на организма си, защото соята, която се използва за производството му, може да се окаже по-нискокачествената или ГМО, в която се съдържат големи количества токсини.

Така че четете етикетите и обръщайте внимание какво приемате, защото здравето е най-голямото богатство на света.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още интересни новини последвайте страницата ни в Instagram.

Абонирайте се и прочетете първи "Непубликувано" и обзор на деня за 2 мин. Безплатно е :-)

@