Я денето на едно яйце на ден може да помогне за намаляване на риска от развитие на сърдечно-съдови заболявания, според ScienceDaily.

Яйцата са богат източник на диетичен холестерол, но съдържат и различни основни хранителни вещества.

Има противоречиви доказателства за това дали консумацията на яйца е полезна или вредна за здравето на сърцето.

Източник: iStock

Проучване от 2018 г., публикувано в списание Heart, което включва приблизително половин милион възрастни в Китай, установява, че тези, които ядат яйца ежедневно (около едно яйце на ден), имат значително по-нисък риск от сърдечни заболявания и инсулт, отколкото тези, които ядат яйца по-рядко.

За да разберат по-добре тази връзка, авторите на проучването изследват как консумацията на яйца влияе върху маркерите за сърдечно-съдово здраве в кръвта.

Малко проучвания разглеждат ролята, която метаболизмът на плазмения холестерол играе във връзката между консумацията на яйца и риска от сърдечно-съдови заболявания, така че искахме да разберем това“, обяснява единият от авторите на проучването - Ланг Пан, магистър в катедрата по епидемиология и биостатистика в Пекинския университет в Китай.

Източник: iStock

Пан и екипът избират 4778 участници от China Kadoorie Biobank, от които 3401 имат сърдечно-съдово заболяване, а 1377 - не.

Изследователите им правят насочен ядрено-магнитен резонанс, за да измерят 225 метаболита в плазмените проби, взети от кръвта на участниците. От тези метаболити те идентифицират 24, които са свързани с консумация на яйца.

Техните анализи показват, че хората, които ядат умерено количество яйца, имат по-високи нива на протеин в кръвта си, наречен аполипопротеин А1 - градивен елемент на липопротеин с висока плътност (HDL), известен също като "добър липопротеин". Тези хора имат особено по-големи HDL молекули в кръвта си, които помагат за изчистване на холестерола от кръвоносните съдове и по този начин предпазват от блокажи, които могат да доведат до инфаркти и инсулт.

Източник: iStock

Освен това изследователите идентифицират 14 метаболита, които са свързани със сърдечни заболявания. Те откриват, че участниците, които ядат по-малко яйца, имат по-ниски нива на полезни метаболити и по-високи нива на вредни такива в кръвта си в сравнение с тези, които ядат яйца по-редовно.

„Нашите резултати предоставят потенциално обяснение за това как яденето на умерено количество яйца може да помогне за предпазване от сърдечни заболявания“, казва авторът Канкуинг Ю, доцент в катедрата по епидемиология и биостатистика в Пекинския университет. "Необходими са повече проучвания, за да се потвърдят причинно-следствените роли, които липидните метаболити играят във връзката между консумацията на яйца и риска от сърдечно-съдови заболявания."

„Това проучване може също да има последици за китайските национални диетични насоки“, добавя старши авторът Лиминг Ли, професор в катедрата по епидемиология и биостатистика в Пекинския университет. „Настоящите здравни насоки в Китай предлагат да се яде едно яйце на ден, но данните показват, че средната консумация е по-ниска от тази. Нашата работа подчертава необходимостта от повече стратегии за насърчаване на умерената консумация на яйца сред населението, за да се намали общият риск от сърдечно-съдови заболявания."

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
След взривовете в склада за боеприпаси: Прокуратурата влезе на оглед в „ЕМКО“

След взривовете в склада за боеприпаси: Прокуратурата влезе на оглед в „ЕМКО“

България Преди 3 минути

На място са следователи от следствен отдел, както и вещи лица и експерти

За първи път у нас: Трансплантираха едновременно два органа на един пациент

За първи път у нас: Трансплантираха едновременно два органа на един пациент

България Преди 11 минути

20-годишен донор даде шанс за живот на трима

Ерлинг Холанд

Ликът на Ерлинг Холанд се появи върху пратка с кокаин в Еквадор

Свят Преди 26 минути

Еквадорската полиция откри 370 пакета с наркотик, обозначени с изображения на норвежката футболна звезда

Разкриха защо Тръмп се е измъкнал инкогнито от Анкара

Разкриха защо Тръмп се е измъкнал инкогнито от Анкара

Свят Преди 28 минути

Американското разузнаване засича пряка заплаха за живота на президента, което налага той да изостави Air Force One и да излети с военен самолет

Нови правила за заплатите на болничните шефове

Нови правила за заплатите на болничните шефове

България Преди 38 минути

МЗ свали тавана на заплатите за шефове на държавни болници: Спестяват се над 2,2 млн. евро

<p>Кой е Джош Кушнер, милиардерът, който току-що купи &bdquo;Лейкърс&ldquo;?</p>

Бившият шеф на Disney купува „Лейкърс“ за умопомрачителните 12,5 млрд. долара

Свят Преди 42 минути

Бившият шеф на Disney Боб Айгър и инвестиционният предприемач Джош Къшнър са договорили сделката за един от най-известните отбори в NBA

Снимката е илюстративна

Отказа да абортира въпреки искането на родителите: Сурогатна майка роди, но съдът ѝ забрани да вижда бебето

Свят Преди 59 минути

Маккена Уест избяга в Тексас, за да спаси детето с тежка сърдечна малформация, но след раждането не ѝ бе позволено дори да го прегърне

Социалният министър Наталия Ефремова

Младите ще сменят много повече професии: Как да се подготвят за пазара на труда

Парите ни Преди 1 час

Наталия Ефремова: Най-важното умение ще бъде способността постоянно да учим и да се адаптираме

„Балканският звяр“ с нов опит да излезе от затвора

„Балканският звяр“ с нов опит да излезе от затвора

Свят Преди 1 час

Осъденият на доживотен затвор е в румънски затвор повече от 28 години, но е получил 28 санкции за агресивно поведение

Правителствената програма предвижда промени в Кодекса за социално осигуряване, както и ежегодно повишаване на пенсиите и актуализиране на осигурителните доходи.

Готвят промяна във формулата за пенсиите: стажът може да тежи повече

Парите ни Преди 1 час

Промяната е заложена до 2029 г. заедно с нови мерки за осигурителната система

Без храна и без вода: Джена Ортега с шокиращи разкрития за детството си в Холивуд

Без храна и без вода: Джена Ортега с шокиращи разкрития за детството си в Холивуд

Любопитно Преди 1 час

Звездата от „Уенздей“ Джена Ортега разкри, че като дете е прекарвала с дни на снимачната площадка без храна и вода, само за да „не пречи на екипа“. Актрисата призна, че е била и на крачка от отказване от киното

Джо Байдън и Нанси Пелоси

Пелоси разкри какво е казала на Байдън за президентската му кандидатура 2024 г.

Свят Преди 1 час

Тя заяви, че хората, които са знаели за проблемите му, е трябвало да споделят информацията и да предприемат действия

Микробус блъсна жена в Перник

Микробус блъсна жена в Перник

България Преди 1 час

67-годишната пешеходка е откарана в болница, шофьорът е тестван за алкохол и наркотици

Тревога в Румъния: Чужд обект навлезе във въздушното пространство, вдигнаха F-16

Тревога в Румъния: Чужд обект навлезе във въздушното пространство, вдигнаха F-16

Свят Преди 1 час

Радарите отчетоха проникване на около 2 км в румънското въздушно пространство в окръг Тулча, продължило 10 минути. Два изтребителя F-16 бяха вдигнати за наблюдение, а за населението в района бе задействана системата за предупреждение Ro-Alert

<p>България избра града домакин на &bdquo;Евровизия&ldquo; 2027</p>

Бургас ще е домакин на „Евровизия“ 2027

България Преди 1 час

„Арена Бургас“ ще посрещне големия финал на 15 май, а полуфиналите ще се проведат на 11 и 13 май

Европа търси начин да плаща без Visa и Mastercard

Европа търси начин да плаща без Visa и Mastercard

Парите ни Преди 1 час

Wero, свързването на национални системи и бразилската PIX са сред вариантите за намаляване на зависимостта от американската платежна инфраструктура