0

М ного рядко се заглеждаме в цвета на храната в чинията ни, нали?

Може би трябва да преустановим този свой навик. Това ни съветва скорошно проучване на учените от Университета „Ръш” в Бостън и Центъра за изследване на храненето в Бостън.

В продължение на пет години те следят хранителния режим на 960 души, като успяват да установят, че консумацията на зеленчуци със зелен цвят влияе добре на паметта и умствените способности.

Каква е връзката между цвета на храната и полезните ѝ свойства за нашия организъм, разказват от EL PAIS.

Източник: iStock/Getty Images

Зелено за добро зрение

Киви, артишок, манголд, спанак, маруля.

Това са само част от плодовете и зеленчуците, които дължат цвета си на веществото хлорофил. Те са храни, богати на лутеин, мощен антиоксидант, който се свързва с добрата превенция от нарушения в зрението.

Освен това зелените плодове и зеленчуци съдържат големи количества витамин К, фибри, магнезий и фолиева киселина, жизненоважна за много процеси в тялото ни, включително храносмилането.

Въпреки че зелените храни трябва да присъстват в менюто ни задължително, не трябва да забравяме, че не „всяко зелено” е едно и също.

Например зеленчуците от рода на зелето, като броколи и брюкселско зеле, са богати на вещества, които обаче се съдържат и в „белия” им братовчед – карфиола.

Източник: iStock/Getty Images

Бяло за здраво сърце

В бялата гама откриваме храни като чесън, лук, репичка, праз лук.

Белите храни са богати на вещества, които улесняват процесите на клетъчно ниво и са натурални превенция срещу развиването на туморни образувания.

Чесънът и лукът пък съдържат алицин и кверцетин, които освен, че са отговорни за техния специфичен аромат, са полезни за функцията на сърдечно-съдовата система.

Източник: iStock/Getty Images

Жълто и оранжево за витамин А

Съществува широко разпространено вярване, което казва, че морковите са много полезни за зрението и отчасти това наистина е така.

Не точно морковите са тези, които допринасят за доброто зрение, а бета каротинът, който оцветява в типичния оранжев цвят и други храни като тиквата, мангото, портокалите.

Бета каротинът се трансформира от нашия организъм във витамин А.

Други полезни свойства на витамин А, съдържащ се в жълтите и оранжеви храни, са заздравяване на кожата и стабилизиране на имунната ни система.

Източник: iStock/Getty Images

Червено – антиоксидантен щит

Червеният цвят трудно остава незабелязан.

Той е и един от тези, които задължително трябва да присъстват в пазарската ни кошница.

Ликопенът, вид каротиноид, е отговорникът за тази ярка багра на червените плодове и зеленчуци, който също така дълго време представлява огромен интерес за учените поради своите силни антиоксидантни свойства.

Най-скорошните изследвания сочат, че ликопенът е от изключително голяма важност за доброто здраве на нашата сърдечно-съдова система.

Ягоди, диня, чушки, домат…споделят един и същ цвят и освен това са богати на витамин С.

Източник: iStock/Getty Images

Лилавото – полезно за дамите

Гроздето, сливите, дивото зеле, боровинките, къпините дължат цвета си на пигмент, познат като антоцианин.

Антоцианинът е вещество, което има антиоксидантни свойства и влияе положително за функцията на сърдечно-съдовата ни система.

Освен това проучване на екип от Университета в Източна Англия установява, че консумирането на лилави храни служи за добра превенция от инфаркт при жените.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Абонирайте се и прочетете първи "Непубликувано" и обзор на деня за 2 мин. Безплатно е :-)

@