Н ад небето над Хага - Около 16 ч. във вторник, по време на рутинна мисия, масивен френски разузнавателен самолет, патрулиращ в небето над Нидерландия, внезапно започна рязко изкачване, пише Politico.
(Във видеото: Какви са очакванията от срещата на НАТО в Хага)
Капитанът, който в този момент си почиваше, хукна към пилотската кабина. Офицер по наблюдението предаде нареждане от бордовата система за промяна на курса, за да се избегне въздушен сблъсък.
Два нидерландски изтребителя F-35, летящи отдолу, се бяха приближили твърде близо до френския E-3F, често наричан AWACS (летяща радарна система за предупреждение и контрол), което принуди екипажа да предприеме маневра в последния момент.
Как НАТО се противопоставя на Русия в Арктика
За щастие на 18-членния екипаж, самолетите отдолу бяха на съюзници, а не на противници, и също патрулираха в рамките на мерките за сигурност около срещата на върха на НАТО, която се провежда във вторник и сряда в Хага.
"Това почти никога не се случва", каза подполковник Седрик, който, както и други цитирани в текста, не е упълномощен от френските въоръжени сили да разкрива фамилията си.
Седрик говори пред Politico по време на 11-часов полет, в който френските военни демонстрираха как НАТО осигурява въздушна охрана, било за среща на върха на 32-ма световни лидери, било на източния фланг на алианса, в близост до Украйна, където руските сили често проявяват враждебно поведение.
"Редовно участваме в мисии на НАТО, в съвместни учения, а целта е пълна оперативна съвместимост", каза Седрик. Той добави, че напрежението между армии от различни държави трябва да бъде сведено до абсолютен минимум.
Inside the air policing mission keeping NATO leaders safehttps://t.co/Ket5vs1IvR
— POLITICO (@politico) June 25, 2025
- Руската въздушна заплаха
Френският AWACS, който кръжеше над Нидерландия, е един от трите разузнавателни самолета, изпратени да наложат 10-километрова зона със забрана за полети и 60-километрова зона с повишен контрол около мястото на срещата на върха. В мисията участват още нидерландски изтребители, самолети-цистерни, хеликоптери и военни кораби.
Въпреки че нивото на заплаха в Нидерландия е ниско, екипажът остава нащрек.
"Спокойно е", каза майор Беноа, ръководител на мисията, докато наблюдаваше хаотичната мрежа от самолети, преминаващи през мигащия екран пред него в командния център на самолета.
"Но е много натоварено, трябва да сме сигурни, че сме идентифицирали всеки един самолет тук."
"Унищожаването на въздушното надмощие на Русия е от първостепенно значение"
Екипажът е особено бдителен за руски самолети, които могат да се опитат да попречат на мисията, гледка, с която вече са привикнали по време на редовните си разгръщания на източните граници на НАТО.
Капитан Марк, пилотът, каза, че руските самолети се опитват да попречат на мисиите им при "всеки полет" до определени райони близо до границата.
"Летим в международни зони, а руснаците ни нареждат да се изтеглим. Казват, че се намираме в опасна зона и трябва да се махнем", разказа той.
Марк обясни, че в такива случаи екипажът продължава изпълнението на мисията, запазвайки позициите си, но отговаряйки "вежливо и професионално".
Не е необичайно обаче тези срещи да ескалират. Редовно, включително и преди два месеца, НАТО е трябвало да вдига по тревога изтребители, за да прихващат руски самолети, нарушаващи международните авиационни разпоредби.
Бившият заместник генерален секретар на НАТО Камий Гран заяви, че тези мисии по въздушна охрана в Източна Европа, известни като "Air Shielding", са важни както стратегически, така и символично.
"Ако нападнете Естония, френски и британски войници ще загинат. Това няма да е Русия срещу Естония, а Русия срещу НАТО. Това ни обвързва", каза Гран.
В същото време отношенията между съюзниците са подложени на безпрецедентно напрежение от завръщането на президента Доналд Тръмп в Белия дом през януари и нееднозначните послания, които той изпраща относно ангажимента си към алианса, включително поставянето под съмнение на член 5 от договора на НАТО.
Европейските лидери междувременно се стремят да задържат ангажираността на Тръмп, като обещават да заделят 5% от БВП за отбрана.
L’attraction principale de cette JPO, l’AWACS.
— Matteo Generoso (@MattAvgeek) October 14, 2023
Le Boeing E3-F Sentry est, si je dois le vulgariser, est l’équivalent d’une tour de contrôle volante.
Son radar haute performance permet d’accéder a un potentiel stratégique impressionnant. pic.twitter.com/fLEr7for0v
- От AWACS към GlobalEye
AWACS е един от най-големите и разпознаваеми самолети във френските ВВС, отличаващ се с големия диск върху корпуса. Франция купува четири такива от Съединените щати през 90-те години, като един от тях е в постоянна бойна готовност от терористичните атаки на 11 септември 2001 г. насам.
Самолетите са оборудвани с различни радари, включително антени за засичане на магнитни сигнали, които позволяват на офицерите по наблюдението да определят модела и националността на самолети в радиус от 700 км.
Но в духа на времето френските AWACS ще бъдат изведени от употреба до 2035 г. и заменени с шведските самолети за ранно предупреждение и контрол GlobalEye, които Париж се ангажира да закупи миналата седмица.
САЩ планират да увеличат своите самолети в Европа
Ако сделката се реализира, това ще бъде един от първите примери, при които американска отбранителна компания отстъпва на европейски конкурент след преизбирането на Тръмп.
Екипажът смята промяната за необходима, тъй като поддръжката на AWACS става все по-трудна, а GlobalEye изисква по-малък екип, подпомаган от по-напреднали технологии.
Според ръководителя на мисията "Беноа" обаче съществуват граници на автоматизацията.
При чувствителни разгръщания е необходимо да се прецени "траекторията, височината, последователността и националността" на наблюдаваните самолети, каза Беноа.
"Трябва човешки оператор да се увери, че нищо не е убягнало от вниманието", обясни той, с поглед вперен в червената зона над Хага.