Х ранителен режим, богат на антиоксиданти, може да защити мозъка и да предотврати развитието на деменция, сочи американско проучване, цитирано от ЮПИ.

Как да се храним, за да се предпазим от деменция

Най-полезни са веществата, осигурявани чрез консумацията на зелени листни зеленчуци, както и на плодове с определени цветове

Как да поддържаме във форма... мозъка

Проучването е на специалисти от Националния институт за стареенето в САЩ, намиращ се в Балтимор. Те установяват, че хората, чиято кръв съдържа най-високи количества на три ключови антиоксиданта, са по-малко склонни да развият деменция, отколкото тези с по-ниско съдържание на тези вещества.

Как да тренираме мозъка си, за да избегнем Алцхаймер и деменция

“Изводът е, че здравословната диета, богата на антиоксиданти от тъмни листни зеленчуци и плодове с оранжев пигмент, със или без прием на антиоксидантни добавки, могат да намалят риска от деменция“, каза д-р Луиджи Феручи от американския институт, финансирал изследването. 

Невероятни факти за човешкия мозък, които може би не знаете

Според него единственият начин да се докаже връзката между антиоксидантите и здравето на мозъка е чрез дългосрочно клинично проучване с избрани на случаен принцип участници. Така се установява дали по-малко хора, които приемат внимателно контролирано количество антиоксидантни добавки, развиват деменция с течение на времето, добави Феручи.

В изследването са участвали почти 7300 души, на възраст между 45 г. и 90 г. Те са преминали през физически тест, кръвно изследване за нивата на антиоксиданти и са описали хранителния си режим. Участниците са били разделени на три групи в зависимост от количествата на антиоксиданти в кръвта, като състоянието им е проследявано средно 16 години. Проучването е поведено в рамките на 26 години.

Учените открили, че тези, които имат най-високо количество антиоксиданти лутеин и зеаксантин в кръвта си, са по-малко склонни да развият деменция, в сравнение с тези по-ниски нива. Лутеин и зеаксантин има в храни с растителен произход като зеле, спанак, броколи и грах.

Какви са странните навици на мозъка ни

Всяко увеличение на стандартното отклонение (мярка за това колко разпръснати са данните спрямо средното) на тези нива на антиоксиданти в проучването е свързано със 7% намаление на деменцията.

При доброволците с високи нива на друг антиоксидант, наречен бета-криптоксантин, всяко увеличение на стандартното отклонение е свързано с 14% намален риск от деменция. Бета-криптоксантинът се намира в плодовете с оранжев пигмент, включително портокали, папая, мандарини и райска ябълка.

"Експертите смятат, че консумацията на антиоксиданти може да помогне за защита на клетките на тялото - включително и на мозъчните клетки - от увреждане", каза Феручи.

10-те най-богати на витамин Е храни

Не е ясно обаче количеството на антиоксидантите, които трябва да се приемат на ден с храната, както и добавки за здрав мозък.

Изследователите обаче са на мнение, че антиоксидантите могат да помогнат за защита на мозъка от оксидативен стрес, който може да причини увреждане на клетките.

Данните от изследването са публикувани онлайн в списанието “Нюролъджи”. 

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
<p>Внимание, шофьори! Промени в движението по АМ &bdquo;Тракия&ldquo; и&nbsp;&bdquo;Хемус&ldquo;</p>

Внимание, шофьори! Промени в движението по АМ „Тракия“ заради ремонтни дейности

България Преди 13 минути

Водачите трябва да бъдат внимателни в няколко участъка на магистралите и да следват указанията на пътната сигнализация

Тръмп потвърди, че е сменил тайно самолета си в Турция заради заплаха

Тръмп потвърди, че е сменил тайно самолета си в Турция заради заплаха

Свят Преди 25 минути

Президентът на САЩ потвърди, че Сикрет Сървис и военните са настояли да пътува с друг самолет след срещата на върха на НАТО

Пако Рабан и апокалипсисът, който така и не дойде

Пако Рабан и апокалипсисът, който така и не дойде

Свят Преди 1 час

Пророчеството за падането на космическата станция „Мир“ се провали напълно

Японските ракети уплашиха Източна Азия

Японските ракети уплашиха Източна Азия

Свят Преди 9 часа

Токио засилва трупането на военен потенциал

Украйна предаде на САЩ план за край на войната с Русия

Украйна предаде на САЩ план за край на войната с Русия

Свят Преди 9 часа

Зеленски: Непосредствено след изборите Русия планира допълнителна мобилизация

Затвориха плаж "Изток" в Свети Влас заради фекални води

Затвориха плаж "Изток" в Свети Влас заради фекални води

България Преди 10 часа

Ще съставят акт за нерегламентирано заустване на непречистени отпадъчни води в Черно море

Румен Радев обсъди мерки срещу детската престъпност

Румен Радев обсъди мерки срещу детската престъпност

България Преди 12 часа

Актуализират Закона за борба срещу противообществените прояви на малолетни и непълнолетни

Появи се купувач за „Марица Изток 3“

Появи се купувач за „Марица Изток 3“

България Преди 12 часа

Към момента дружеството, заявило интерес, не извършва дейност

Пожарът от взривения склад с боеприпаси пламна отново

Пожарът от взривения склад с боеприпаси пламна отново

България Преди 12 часа

Предстои обезвреждане на установени опасни взривни вещества в района

Отстраниха 27-килограмов тумор от жена в София

Отстраниха 27-килограмов тумор от жена в София

България Преди 13 часа

Пациентката първоначално не потърсила медицинска помощ заради страх от оперативна интервенция

Пожар пламна до Дъбрава, има засегнати къщи

Пожар пламна до Дъбрава, има засегнати къщи

България Преди 13 часа

На място вече са пренасочени екипи на пожарната

Историческо - Ливан премахна смъртното наказание

Историческо - Ливан премахна смъртното наказание

Свят Преди 14 часа

Така Ливан става първата държава с основно арабско население без екзекуции

Новият механизъм за минималната заплата трябва да съчетае покупателната способност и издръжката на живот с движението на възнагражденията и производителността на труда.

Как ще се определя минималната заплата от 2027 г.

Парите ни Преди 14 часа

Правителството, синдикатите и работодателите се разбраха за критериите, но преговорите за новия механизъм продължават

Българка даде шанс за живот на трима в Германия

Българка даде шанс за живот на трима в Германия

България Преди 14 часа

От Министерството на здравеопазването и ИАМН изразяват своята най-дълбока признателност и поклон пред близките на починалата жена