П о време на Втората световна война е имало много длъжности, при които животът на военнослужещия е бил изложен на риск. Вероятно една от най-лошите е да бъдеш стрелец на кула. Малка, тясна, трудна за бягство и с минимална видимост, картечницата е дефиниция за опасност. Проектирана през 30-те години на миналия век, тя е била монтирана на много американски самолети по време на конфликта. В крайна сметка тя е изоставена в бъдещите конструкции на самолетите, оставяйки зад себе си огромните опасности, които е представлявала.

Кои самолети са оборудвани с топчеста кула?

Първоначално сферичната кула е разработена от две отделни компании - Emerson Electric и Sperry Corporation. Разработката на проекта на последната скоро е спряна, като е предпочетен проектът на Sperry.

Вентралната сферична кула е хидравлично задвижвано, монтирано допълнение към двата основни самолета, на които е монтирана: Boeing B-17 Flying Fortress и Consolidated B-24 Liberator. С това приспособление са оборудвани и PB4Y-1 Liberator, експлоатирани от ВМС на САЩ, както и наследникът на B-24 - Consolidated B-32 Dominator.

Въпреки че е доста малка, с диаметър от само 4 фута, кулата със сачми все пак е много мощна. Всъщност имало причина за компактния ѝ дизайн, тъй като той намалявал съпротивлението във въздуха. Те бяха заобиколени от бронирани плочи, които ги предпазваха по време на вражески действия във въздуха. От друга страна, разположението им отдолу означаваше, че са уязвими, ако самолетът бъде свален.

Самолетът е бил оборудван с две 50-калиброви картечници Browning AN/M2, оптичен прицел Sperry и два контейнера с боеприпаси с по 250 патрона. Куполът също така се въртеше на 360 градуса, което позволяваше на стрелеца да открива целите и да остава върху тях, независимо от позицията им. Предвид тесния характер на кулата с топка, дръжките на Браунингите били трудни за маневриране, така че беше разработена система от ролки, която позволяваше по-лесно управление.

Конструкциите на топковите кули се различават в зависимост от самолета. Конвенционалното шаси на B-17 означава, че приспособлението е снабдено с неприбираща се стойка, докато триколесното шаси на B-24 изисква монтирането на вертикално прибираща се стойка. Това предпазваше кулата от удар в земята при нестабилно излитане и кацане.

Най-добрите летци за тази работа

Въздушните артилеристи се обучават в училищата на Военновъздушния корпус на САЩ, които се появяват из Съединените щати през 1941 г. В разгара си училищата подготвят по 3500 възпитаници седмично, като до края на Втората световна война те произвеждат около 300 000 души.

По време на обучението си стажантите прекарват шест седмици в изучаване на оценка на дистанцията, балистика, разпознаване на самолети и морзова азбука. Това е била интензивна позиция, което означава, че те е трябвало да бъдат подготвени да вземат бързи и често животоспасяващи решения. За да са сигурни, че могат да стрелят по мишени във въздуха, новобранците първо преминават през тренировки по стрелба на земята, преди да преминат към самолетите изпитатели.

Поради размерите на куполната кула най-подходящите стрелци за заемане на тази позиция обикновено са били най-малките летци в екипажа; по-високите хора биха се затруднили в тесните, малки пространства. Облечени в бронежилетки и електрически отопляеми летателни костюми, артилеристите бяха готови да влязат в неизолираната сфера, която, ако не реагираха достатъчно бързо, щеше да ги направи уязвими за вражеския огън.

Да се изправиш срещу врага в тясна кула

Образът на жената през Втората световна война

За да влязат в кулата, стрелците е трябвало да влязат през врата, разположена в пода на самолета, като позиционират топката така, че оръдията ѝ да са насочени към земята. След това поставили краката си на петите вътре и се спуснали. За да се поберат, те заемаха положение, подобно на ембрионално, с колене, сгънати близо до тялото, и с гръб и глава, опрени в задната стена. Някои от тях трябваше да поддържат това положение по време на мисии с продължителност до 10 часа, което беше доста неудобно.

Стрелецът държи два джойстика в двете си ръце - единият за завъртане на топката на кулата, а другият за задействане на механизма за стрелба с картечниците "Браунинг". Педалите на пода контролираха прицела между краката им и управляваха интеркома, който служеше като единствена форма на комуникация между тях и останалата част от екипажа.

Малките прозорци позволяват на стрелеца да вижда под самолета, но не и над него.

Малките размери на кулата не позволявали в нея да се разположи допълнително оборудване. В резултат на това парашутът, необходим в случай на сваляне на самолета, е бил поставен непосредствено до вратата на кулата.

За съжаление, това не е било много добро място за него, тъй като стрелецът е трябвало да отвори вратата на кулата, да влезе във фюзелажа и да се пристегне - и всичко това преди самолетът да се разбие. За да намалят опасността, някои стрелци носеха гръден парашут, но това обикновено не беше норма.

Опасности при кацане

Рудолф Портонг стои с член на екипажа на Кралските военновъздушни сили (RAF) близо до кулата на самолета. Друг проблем със сферичните кули е, че те никога не се прибират напълно в самолета. Това означаваше, че те не само са лесни за забелязване и са потенциална цел за вражеските самолети, но и излагат стрелците на потенциално фатални ситуации.

Когато не са в пълна експлоатация, кулите все още стърчат от дъното. Това затрудняваше безопасното приземяване на самолетите. От решаващо значение е било стрелецът на кулата да заеме определена позиция при кацане по корем - в противен случай сферата е щяла да се удари в земята далеч преди колесника и да представлява заплаха за тяхната безопасност. Освен това при кацане на вода куполната решетка беше първата част, която се потапяше напълно; макар че се предполагаше, че приспособлението е водоустойчиво, това не беше така.

Поетът Рандал Джарел, служил във военновъздушните сили на САЩ, описва ужасяващата и мрачна същност на работата на стрелеца на кула в стихотворението си "Смъртта на стрелеца на кула". Той пише: "Когато умрях, ме измиха от кулата с маркуч."

Към края на Втората световна война сферичната кула на ERCO става предпочитано приспособление за два бомбардировача, експлоатирани от ВМС на САЩ - Consolidated PB4Y-1 Liberator и PB4Y-2 Privateer. За разлика от предишните итерации, тази сферична кула служи за две цели по време на атаки на ниско ниво срещу японски цели: потушаване на огъня и обстрелване за целите на противолодъчната война, както и защита срещу атаки от носа.

Подобно на по-ранните сферични кули, картечниците на версията ERCO се управляват с ръкохватки. Те използваха стандартния рефлекторен мерник Mk 9 на ВМС, който позволяваше адекватно прицелване.

- Скъпи, ти никога не ми правиш комплименти! - Какво пък е това? - Ами, кажи ми нещо хубаво. Например за моята фигура! - Фигурата…
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
"Черна Луна" на 23 август, какво означава това новолуние

"Черна Луна" на 23 август, какво означава това новолуние

България Преди 6 минути

Това ще бъде третото от общо четири новолуния през лятото на 2025 г.

Покрива ли Здравната каса раждане със секцио

Покрива ли Здравната каса раждане със секцио

България Преди 8 минути

Какъв метод за раждане е подходящ преценяват лекуващите лекари

Ди Ванс: "Лъвският пай" от бремето на украинската сигурност ще е за Европа

Ди Ванс: "Лъвският пай" от бремето на украинската сигурност ще е за Европа

Свят Преди 52 минути

Европейските съюзници създадоха "коалиция на желаещите", която да предостави сили за гарантиране сигурността на Украйна

В помощ на доброволци и пожарникари: Социалното министерство представя нов проект

В помощ на доброволци и пожарникари: Социалното министерство представя нов проект

България Преди 1 час

Уреди за гасене и облекла за противопожарна защита, лодки и специална екипировка за наводнения са част от помощните средства, които могат да бъдат осигурени чрез него

Комисията по околна среда с извънредно заседание заради водната криза

Комисията по околна среда с извънредно заседание заради водната криза

България Преди 1 час

Правителството вече свика Кризисен щаб заради проблема в Плевен

Инцидентът в Несебър: Тримата задържани се изправят пред съда

Инцидентът в Несебър: Тримата задържани се изправят пред съда

България Преди 1 час

Очаква се прокуратурата да поиска постоянен арест за мъжете заради смъртта на 8-годишния Иван

Колко отпуск е нужен, за да си починем качествено

Колко отпуск е нужен, за да си починем качествено

Любопитно Преди 1 час

Лесни трикове за плавно връщане на работа

<p>В Естония се готвят за&nbsp;руско нападение</p>

Без паника: В Естония се готвят за възможно руско нападение

Свят Преди 1 час

В Естония не искат да живеят в постоянен страх и вече се подготвят за най-лошия сценарий

Новите смартфони на Google подобряват слабости с AI

Новите смартфони на Google подобряват слабости с AI

Технологии Преди 2 часа

Звена, които традиционно са проблем са всички телефони, могат да бъдат оптимизирани

<p>Слънчево и топло в четвъртък, но идва захлаждане</p>

Слънчево и топло в четвъртък, но идва захлаждане

България Преди 2 часа

Вижте прогнозата за времето за следващите няколко дни

Партията на Вучич ще прави контрапротести в цяла Сърбия

Партията на Вучич ще прави контрапротести в цяла Сърбия

Свят Преди 9 часа

Решението идва като отговор на продължаващите масови протести в страната

Израел започна окупацията на Газа с огромна армия

Израел започна окупацията на Газа с огромна армия

Свят Преди 10 часа

По-рано днес министърът на отбраната Израел Кац одобри операцията, наречена "Колесниците на Гедеон II"

Съдия в САЩ отказа да разсекрети делото Епстийн

Съдия в САЩ отказа да разсекрети делото Епстийн

Свят Преди 10 часа

Министерството на правосъдието отказа да коментира решението на Берман

Жена загина в жестока катастрофа в Исперих

Жена загина в жестока катастрофа в Исперих

България Преди 10 часа

Микробус, шофиран от 23-годишен водач, не спрял на знак "Стоп"

Младеж намушка мъж на столичен булевард

Младеж намушка мъж на столичен булевард

България Преди 11 часа

Пострадалият е на 50 години, а нападателят - на 26 г.

Причината за смъртта на детето загинало в Несебър е гръдна травма

Причината за смъртта на детето загинало в Несебър е гръдна травма

България Преди 11 часа

Експерт: Със сигурност не е имало проблем с въжетата, защото те държат и майката