П о време на Втората световна война е имало много длъжности, при които животът на военнослужещия е бил изложен на риск. Вероятно една от най-лошите е да бъдеш стрелец на кула. Малка, тясна, трудна за бягство и с минимална видимост, картечницата е дефиниция за опасност. Проектирана през 30-те години на миналия век, тя е била монтирана на много американски самолети по време на конфликта. В крайна сметка тя е изоставена в бъдещите конструкции на самолетите, оставяйки зад себе си огромните опасности, които е представлявала.

Кои самолети са оборудвани с топчеста кула?

Първоначално сферичната кула е разработена от две отделни компании - Emerson Electric и Sperry Corporation. Разработката на проекта на последната скоро е спряна, като е предпочетен проектът на Sperry.

Вентралната сферична кула е хидравлично задвижвано, монтирано допълнение към двата основни самолета, на които е монтирана: Boeing B-17 Flying Fortress и Consolidated B-24 Liberator. С това приспособление са оборудвани и PB4Y-1 Liberator, експлоатирани от ВМС на САЩ, както и наследникът на B-24 - Consolidated B-32 Dominator.

Въпреки че е доста малка, с диаметър от само 4 фута, кулата със сачми все пак е много мощна. Всъщност имало причина за компактния ѝ дизайн, тъй като той намалявал съпротивлението във въздуха. Те бяха заобиколени от бронирани плочи, които ги предпазваха по време на вражески действия във въздуха. От друга страна, разположението им отдолу означаваше, че са уязвими, ако самолетът бъде свален.

Самолетът е бил оборудван с две 50-калиброви картечници Browning AN/M2, оптичен прицел Sperry и два контейнера с боеприпаси с по 250 патрона. Куполът също така се въртеше на 360 градуса, което позволяваше на стрелеца да открива целите и да остава върху тях, независимо от позицията им. Предвид тесния характер на кулата с топка, дръжките на Браунингите били трудни за маневриране, така че беше разработена система от ролки, която позволяваше по-лесно управление.

Конструкциите на топковите кули се различават в зависимост от самолета. Конвенционалното шаси на B-17 означава, че приспособлението е снабдено с неприбираща се стойка, докато триколесното шаси на B-24 изисква монтирането на вертикално прибираща се стойка. Това предпазваше кулата от удар в земята при нестабилно излитане и кацане.

Най-добрите летци за тази работа

Въздушните артилеристи се обучават в училищата на Военновъздушния корпус на САЩ, които се появяват из Съединените щати през 1941 г. В разгара си училищата подготвят по 3500 възпитаници седмично, като до края на Втората световна война те произвеждат около 300 000 души.

По време на обучението си стажантите прекарват шест седмици в изучаване на оценка на дистанцията, балистика, разпознаване на самолети и морзова азбука. Това е била интензивна позиция, което означава, че те е трябвало да бъдат подготвени да вземат бързи и често животоспасяващи решения. За да са сигурни, че могат да стрелят по мишени във въздуха, новобранците първо преминават през тренировки по стрелба на земята, преди да преминат към самолетите изпитатели.

Поради размерите на куполната кула най-подходящите стрелци за заемане на тази позиция обикновено са били най-малките летци в екипажа; по-високите хора биха се затруднили в тесните, малки пространства. Облечени в бронежилетки и електрически отопляеми летателни костюми, артилеристите бяха готови да влязат в неизолираната сфера, която, ако не реагираха достатъчно бързо, щеше да ги направи уязвими за вражеския огън.

Да се изправиш срещу врага в тясна кула

Образът на жената през Втората световна война

За да влязат в кулата, стрелците е трябвало да влязат през врата, разположена в пода на самолета, като позиционират топката така, че оръдията ѝ да са насочени към земята. След това поставили краката си на петите вътре и се спуснали. За да се поберат, те заемаха положение, подобно на ембрионално, с колене, сгънати близо до тялото, и с гръб и глава, опрени в задната стена. Някои от тях трябваше да поддържат това положение по време на мисии с продължителност до 10 часа, което беше доста неудобно.

Стрелецът държи два джойстика в двете си ръце - единият за завъртане на топката на кулата, а другият за задействане на механизма за стрелба с картечниците "Браунинг". Педалите на пода контролираха прицела между краката им и управляваха интеркома, който служеше като единствена форма на комуникация между тях и останалата част от екипажа.

Малките прозорци позволяват на стрелеца да вижда под самолета, но не и над него.

Малките размери на кулата не позволявали в нея да се разположи допълнително оборудване. В резултат на това парашутът, необходим в случай на сваляне на самолета, е бил поставен непосредствено до вратата на кулата.

За съжаление, това не е било много добро място за него, тъй като стрелецът е трябвало да отвори вратата на кулата, да влезе във фюзелажа и да се пристегне - и всичко това преди самолетът да се разбие. За да намалят опасността, някои стрелци носеха гръден парашут, но това обикновено не беше норма.

Опасности при кацане

Рудолф Портонг стои с член на екипажа на Кралските военновъздушни сили (RAF) близо до кулата на самолета. Друг проблем със сферичните кули е, че те никога не се прибират напълно в самолета. Това означаваше, че те не само са лесни за забелязване и са потенциална цел за вражеските самолети, но и излагат стрелците на потенциално фатални ситуации.

Когато не са в пълна експлоатация, кулите все още стърчат от дъното. Това затрудняваше безопасното приземяване на самолетите. От решаващо значение е било стрелецът на кулата да заеме определена позиция при кацане по корем - в противен случай сферата е щяла да се удари в земята далеч преди колесника и да представлява заплаха за тяхната безопасност. Освен това при кацане на вода куполната решетка беше първата част, която се потапяше напълно; макар че се предполагаше, че приспособлението е водоустойчиво, това не беше така.

Поетът Рандал Джарел, служил във военновъздушните сили на САЩ, описва ужасяващата и мрачна същност на работата на стрелеца на кула в стихотворението си "Смъртта на стрелеца на кула". Той пише: "Когато умрях, ме измиха от кулата с маркуч."

Към края на Втората световна война сферичната кула на ERCO става предпочитано приспособление за два бомбардировача, експлоатирани от ВМС на САЩ - Consolidated PB4Y-1 Liberator и PB4Y-2 Privateer. За разлика от предишните итерации, тази сферична кула служи за две цели по време на атаки на ниско ниво срещу японски цели: потушаване на огъня и обстрелване за целите на противолодъчната война, както и защита срещу атаки от носа.

Подобно на по-ранните сферични кули, картечниците на версията ERCO се управляват с ръкохватки. Те използваха стандартния рефлекторен мерник Mk 9 на ВМС, който позволяваше адекватно прицелване.

Връща се мъж от командировка и пита 5 годишния си син: - Докато ме нямаше, дойде ли някой чичко на гости? - Нееее! - А,…
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Районното управление в Кюстендил има нов началник

Районното управление в Кюстендил има нов началник

България Преди 1 час

Главен инспектор Иван Георгиев работи в системата на МВР от 2003 година

Внимание, шофьори! Полицията с мерки срещу нарушителите на пътя по празниците

Внимание, шофьори! Полицията с мерки срещу нарушителите на пътя по празниците

България Преди 1 час

Големи задръствания са се образували в района на Кресна в посока Гърция

Шест месеца от трагедията на жп гарата в Нови Сад

Шест месеца от трагедията на жп гарата в Нови Сад

Свят Преди 2 часа

Студенти и синдикати продължават с протестните действия

Петима души загинаха при трагичен инцидент в семейна ферма в Сърбия

Петима души загинаха при трагичен инцидент в семейна ферма в Сърбия

Свят Преди 2 часа

Властите го определят като един от най-тежките подобни случаи в региона в последните години

Шофьор без книжка загина при катастрофа на АМ „Хемус“

Шофьор без книжка загина при катастрофа на АМ „Хемус“

България Преди 2 часа

Инцидентът е станал на 384-ия километър на магистралата, в района на Провадия

Хан Док Су подаде оставка и обяви кандидатурата си за президентските избори

Хан Док Су подаде оставка и обяви кандидатурата си за президентските избори

Свят Преди 2 часа

Постът временно ще заеме министърът на финансите Чой Сан Мок, както изисква законът

Министерството на туризма поема управлението на плаж „Болата“

Министерството на туризма поема управлението на плаж „Болата“

България Преди 3 часа

Ще се работи за осигуряване на свободен достъп до плажа

<p>Илюминатите &ndash; мистерия, конспирации, но каква е истината</p>

Илюминатите – мистерия, конспирации, но каква е истината

Любопитно Преди 3 часа

Историята на едно от най-известните тайни общества

Тийнейджър с тротинетка блъсна жена и дете в Бургас (ВИДЕО)

Тийнейджър с тротинетка блъсна жена и дете в Бургас (ВИДЕО)

България Преди 4 часа

Инцидентът е записан от охранителна камера

Гърция поема председателството на Съвета за сигурност на ООН

Гърция поема председателството на Съвета за сигурност на ООН

Свят Преди 4 часа

Това е органът, който има главната отговорност за поддържането на международния мир и сигурност

На 116 години: Почина най-възрастната жена в света

На 116 години: Почина най-възрастната жена в света

Свят Преди 4 часа

Това е бразилската монахиня Ина Канабаро Лукас

Снимката е архивна!

Руска атака с дрон срещу Одеса, има загинали

Свят Преди 4 часа

Нанесени са и редица материални щети

<p>Сенатът на САЩ не успя да блокира митата на Тръмп</p>

Сенатът на САЩ не събра мнозинство, за да блокира митата на Тръмп

Свят Преди 6 часа

Предложението целеше отмяна на националното извънредно положение, обявено от американския президент

Какви природни ресурси притежава Украйна и за какво се използват

Какви природни ресурси притежава Украйна и за какво се използват

Свят Преди 6 часа

След месеци на политически обрати, Вашингтон и Киев най-накрая постигнаха съгласие по стратегическото споразумение

Без синя и зелена зона в празничните 1 и 6 май в София

Без синя и зелена зона в празничните 1 и 6 май в София

България Преди 6 часа

През останалите - 2 май, 3 май и 5 май са работни дни за зоните за почасово платено паркиране