П овече от век жените са чували как трябва да изглежда тялото им — и не по-малко важно, какво не трябва да има на него, пише Rare Historical Photos.
Сред най-устойчивите очаквания е премахването на телесните косми. Докато много жени все още спазват това негласно правило, други са избрали да го пренебрегнат напълно, приемайки своя естествен вид без извинения.
Това непокорство дори се пренесе и върху някои от най-видимите публични личности в света, превръщайки телесните косми в тих, но силен знак на бунт.
В началото на 20-ти век идеята, че жените трябва да се бръснат, далеч не беше често срещана. Всъщност на пазара в Съединените щати изобщо не е съществувал продукт за премахване на женските косми.
Според изследователката Кристин Хоуп Хансен „практиката за премахване на космите от подмишниците и краката практически не е съществувала."
drew barrymore photographed by mario sorrenti, 1996 pic.twitter.com/ZDbtcXERtV
— ؘ (@bowiezfr) February 8, 2024
Тя пояснява още: „Всъщност, премахването на косми беше толкова нова идея, когато за първи път бе въведена, че компаниите трябваше да убеждават жените в ползите от това и да им показват как да го правят.“
Повратният момент настъпи през 1915 г., когато пуснаха първата самобръсначка за жени.
Възползвайки се от модните тенденции, които набираха популярност — рокли без ръкави и по-къси поли, — компаниите за самобръсначки и депилатори представиха телесните косми като проблем, който трябва да бъде решен.
Кампанията беше деликатна, но непрестанна, свързвайки красотата със гладката, без косми кожа. От средата на 1910 година до 1930 година десетки марки повтаряха това послание, полагайки основите на стандарт, който продължава да се задържа и днес.
Ранни реклами, насърчаващи премахването на косми от подмишниците, се появяват още през 1908 г., но стават все по-чести след 1914 г.
Italian actress Sophia Loren, wearing a white embroidered dress, posing for the photographer, a sail on the sea in the background Venice, 1955. (Photo by Archivio Cameraphoto Epoche/Getty Images)
— time echo photos (@timeechophotos) August 15, 2023
Ultra HD Restoration:東鄉西隱 pic.twitter.com/D5SOo4ZGxj
Реклама от 1915 г. в списание Harper’s Bazaar за депилаторен прах на име X Bazin показва жена в рокля без ръкави, която уверено вдига ръка, придружена от надписа: „Лятната рокля и модерните танци налагат премахването на окосмяването.“
Посланието беше ясно — космите нямат място в живота на съвременната жена.
За да омекотят стигмата около грижата за тялото, рекламодателите внимателно подбираха думи, които звучат по-изискано.
Тези кампании не просто продаваха продукти — те създаваха напълно нов стандарт за женска красота.
Рекламите от 20-те години описваха космите под мишниците като „неприемливи“, „непривлекателни“ и „нечисти“, а тяхното премахване — като признак на женственост, грация и социална култура.
Rachel McAdams’ armpit hair sparks mixed reaction: ‘That’s just nasty’ https://t.co/BX9nKoPtJr pic.twitter.com/vbFtfCfwuV
— New York Post (@nypost) April 19, 2023
Премахването на окосмяването не беше само въпрос на хигиена или комфорт — тя символизираше „скромност“, „изисканост“ и „перфектна поддръжка.“
С времето този изкуствен стандарт се вкорени дълбоко. Стотици години по-късно огромното мнозинство американски жени — оценявано между 80 и 99 процента — редовно премахват космите по тялото си.
В много среди изборът да не се бръснеш все още се възприема като смело, дори противоречиво решение. Тази представа стана особено видима, когато знаменитости я оспориха.
През 1999 г. актрисата Джулия Робъртс предизвика медийни реакции просто защото се появи на премиерата на филма „Нотинг Хил“ с небръснати подмишници.
Този момент привлече широко медийно внимание — не заради това какво беше облякла или казала, а заради това, което не беше премахнала.
Julia Roberts showing her underarm at Notting Hill's 1999 premiere.
— British GLAMOUR (@GlamourMagUK) July 13, 2022
🔗https://t.co/dkRBL8Cpf7 pic.twitter.com/1ICqUjMTHd
Не пропускайте още от Vesti.bg:
Зеленски предлага тристранна среща: Готов съм за формат Тръмп–Путин–аз
Борисов: Прав е Радев, че българите ще обеднеят, но заради договора с "Боташ"
Нетно състояние на Брижит Макрон: Ето колко печели първата дама на Франция