Запознайте се с Хипокамп, новият спътник на Нептун

Астрономите я наричат "луната, която не трябва да бъде там". А официалното ѝ название е Хипокамп, фантастично морско чудовище от гръцката митология.

След няколко години, прекарани в анализи, група от планетаролози, използвайки телескопа „Хъбъл” на НАСА, най-сетне дадоха обяснение за мистериозния спътник, който бе открит да обикаля около Нептун през 2013 година.

Митичното създание Хипокамп
Митичното създание Хипокамп Източник: Thinkstock

Миниатюрната луна, наречена Хипокамп, се намира необичайно близо до друг спътник на Нептун – Протей. По пътя на астрономическата логика Протей отдавна би трябвало да е отблъснал или погълнал малкото небесно тяло, прочиствайки своята орбита.

Тогава защо Хипокамп се намира там? Най-достоверната теория до момента е, че спътникът е откъснато парче от по-голямата луна Протей, получило се в следствие на сблъсък с комета преди милиарди години. Диаметърът на Хипокамп е само 34 километра, а масата му се равнява на една хилядна от масата на Протей.

„Първото нещо, което осъзнахме, беше, че никой не би очаквал да открие малко небесно тяло, което да се намира толкова близо до най-големия вътрешен спътник на Нептун”, казва Марк Шоуолтър от института SETI в Калифорния. „В далечното минало Протей се е намирал там, където сега се намира Хипокамп.”

#Hubble helps uncover origin of Neptune's smallest moon #Hippocamp, tracing it back to a comet collision that chipped off a chunk of #Proteus. The orbits of Proteus and its tiny neighbour are incredibly close, at only 12 000 km apart. Ordinarily, if two #satellites of such different sizes coexisted in such close proximity, either the larger would have kicked the smaller out of orbit or the smaller would crash into the larger one. Instead, it appears that billions of years ago a #comet collision chipped off a chunk of Proteus. Images from the #Voyager 2 probe from 1989 show a large impact crater on Proteus, almost large enough to have shattered the #moon. Proteus itself formed billions of years ago after a cataclysmic event involving Neptune’s satellites. The planet captured an enormous body from the #Kuiper belt, now known to be Neptune’s largest moon, #Triton. The sudden presence of such a massive object in orbit tore apart all the other satellites in orbit at that time. The debris from shattered moons re-coalesced into the second generation of natural satellites that we see today. Artist’s impression by @europeanspaceagency / @hubbleesa & NASA, L. Calçada #Neptune #cosmos #universe #astronomy #science #space #NASA #ESA #Hubble #Space #Telescope #photogram #spaceisbeautiful #neverstopexploring #instaspace

A post shared by Hubble Space Telescope (@hubbleesa) on

Вояджър 2 заснема Протей през 1989 година и тогава учените забелязват огромен кратер върху спътника, който би могъл дори да го разцепи. „Тогава смятахме, че кратерът е краят на историята”, споделя Шоуолтър. „Сега, благодарение на „Хъбъл”, допълваме разказа с присъствието на Хипокамп.”

Орбитите на двете луни са на разстояние от 12 хиляди километра.

Източник: Thinkstock

Спътниковата система на Нептун е имала тежка съдба. Преди милиарди години Нептун привлича в орбита Тритон, голяма луна от пояса на Кайпер. Би трябвало гравитационното поле на Тритон да е разкъсало всички дотогавашни спътници на „синята планета”.

В последствие останките от тези небесни тела се съединили в това, което днес се смята за второто поколение нептунови спътници. Хипокамп пък е част от третото поколение, родило се след поредица от сблъсъци с комети.

Източник: Getty Images

Нептун сам по себе си носи името на божество. Нептун е еквивалентът на бог Посейдон в римската митология. Именно затова всичките му спътници са кръстени на създания и по-малки божества, свързани с моретата и океаните.

Нептун е осмата планета в Слънчевата система и е най-външният газов гигант в нея. Открит е на 23 септември 1846 година и е първата планета, чието съществуване е доказано на базата на математически изчисления.

Атмосферата му е главно съставена от водород и хелий, има и следи от метан. Именно метанът е причината за синия цвят на планетата. На Нептун духат най-силните ветрове в Слънчевата система със скорост до 2100 км/ч.

За още любопитни новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram