О т първото кацане на Луната през 1969г. до днес човечеството е оставило отпечатък в историята си с редица успешни и неуспешни мисии, целящи по-детайлното изучаване на Вселената.

Мисията „Касини-Хюйгенс” на НАСА в колаборация с Европейската космическа агенция и Италианската космическа агенция има за цел да изследва шестата планета в Слънчевата система – Сатурн, нейните пръстени, както и естествените ѝ спътници.

Космическият апарат съдържа две части. Предназначението на „Касини”, модула на НАСА, е да се концентрира върху изучаването на Сатурн и пръстените му, а модулът на ЕКА „Хюйгенс” има за цел да кацне на една от луните на планетата – Титан.

A post shared by Sandeep_Singh (@astroboy.pb03) on

Мисията „Касини-Хюйгенс” получава името си в чест на италианския астроном Джовани Касини, който открива четири от луните на Сатурн и освен това наблюдава пролуките между пръстени на планетата, и на холандския учен Кристиан Хюйгенс, който е откривател на естествения спътник на Сатурн – Титан.

A post shared by La France pittoresque ℹ (@francepittoresque) on

Космическият апарат е изстрелян на 15 октомври 1997г. Пътуването до шестата планета от Слънчевата система отнема на „Касини-Хюйгенс” почти седем години. Той влиза в орбита около „планетата с пръстените” на 1 юли 2004г.

След това „Касини” прекарва малко над 13г. в орбита около Сатурн, заснемайки хиляди снимки и не само. Благодарение на тази мисия в сътрудничество между НАСА, ЕКА и ИКА, астрономията придобива един по-различен облик.

Данните, които „Касини” събира, допринасят за развитието на науката с такъв темп, който би бил невъзможен без наличието на подобен вид космически апарати.

A post shared by O Sol (@helio_physics) on

Мисията „Касини-Хюйгенс” успява да събере данни и да докаже общата теория на относителността на Айнщайн, почти едно столетие, след като великият учен прави своето откритие.

Благодарение на „Касини” учените успяват да се запознаят със седем, до този момент непознати, луни на Сатурн.

„Касини” се разделя с модула „Хюйгенс” на 25 декември 2004г. „Хюйгенс” навлиза в атмосферата на Титан на 14 януари 2005г. и след два часа и половина спускане апаратът успява да достигне повърхността на луната.

Кадър от повърхността на Титан, заснет от "Хюйгенс"
Кадър от повърхността на Титан, заснет от "Хюйгенс" Източник: Getty Images/Guliver

„Хюйгенс” предава информация към „Касини” от повърхността на Титан в продължение на 90 минути, след което спира да функционира.

Данните, които „Касини” запазва, след това са пренасочени към учените на Земята.

Въпреки приключването на мисията на „Хюйгенс” за „Касини” това е едва началото.

Космическият апарат прави няколко прелитания покрай естествения спътник на Сатурн – Енцелад, през 2005г. Едва ли някой подозира, че именно срещата на „Касини” с Енцелад ще се превърне в една от причините за принудителното унищожаване на космическия апарат.

По време на прелитанията край Енцелад „Касини” установява, че луната има, макар и слабо, магнитно поле, което предполага наличието и на тънък слой атмосфера.

A post shared by Seb Leon (@sebnspace) on

Наблюденията на ледените гейзери на южния полюс на Енцелад карат учените да подозират, че някъде под повърхността на луната има наличие на вода в течно състояние – нещо, което често определят като „изворът на живота”.

На 12 март 2008г. „Касини” прелита само на 50км разстояние от повърхността на Енцелад, като преминава директно през струите, изхвърляни от неговите гейзери.

„Касини” успява да засече следи от вода, въглероден диоксид и въглеводороди. Космическият апарат прави и кадри в инфрачервения спектър на повърхността на Енцелад.

На 21 ноември 2009г. „Касини” прави осмото си прелитане край естествения спътник на Сатурн, като благодарение на кадрите, които заснема, учените изграждат подробна карта на южния полюс на Енцелад.

A post shared by Space Lover (@spacelover.official) on

На 3 април 2014г., почти 10г. след навлизането на „Касини” в орбита около Сатурн, НАСА обявява, че под повърхността на Енцелад е открит океан от течна вода, което го превръща в едно от местата в Слънчевата система с най-голяма възможност за наличието на живот, под формата на микроорганизми.

Три години по-късно именно това откритие ще накара учените да разрушат „Касини” принудително. Те искат да бъдат сигурни, че няма да „замърсят” чужди светове, като луните на Сатурн, с микроскопични форми на живот, пренесени от Земята.

Екипът на мисията "Касини" по време на изгарянето на апарата в атмосферата на Сатурн Източник: Getty Images/Guliver

Постепенно приближавайки се все повече към Сатурн „Касини” изгаря в атмосферата на шестата планета от Слънчевата система на 15 септември 2017г.

Трагичната съдба на „Касини” е приета със смесени чувства на тъга и радост.

Радост от добре свършената работа, многото нови открития и десетилетията работа по мисията на хиляди хора. И тъга. Тъга поради края на една от най-успешните космически мисии на века.

<p>Опит&nbsp;за преврат в Германия: Има ли пръст Кремъл?</p>

Опитът за преврат в Германия: Има ли пръст Кремъл?

Свят Преди 3 минути

Кремъл: Не може и дума да става за каквото и да е участие на Русия в подготовката на държавен преврат в Германия

Снимката е илюстративна

Коледно чудо: Да родиш, без да очакваш бебе

Любопитно Преди 26 минути

„Когато чувах за подобни неща преди, винаги си мислех „как може да не знаеш?”, споделя жената

На първо четене: Депутатите приеха двата антикорупционни законопроекта

След прегласуване промяната бе с 3 гласа "за"

Два влака се сблъскаха в Испания, близо 150 ранени

Повечето пътници са се отървали с малки наранявания

Шест храни за безупречно зрение

Любопитно Преди 1 час

Когато амплитудата в температурите е голяма, а времето – сухо, грижата за очното здраве е необходима

Големите победители на People's Choice Awards 2022 г.

Любопитно Преди 1 час

Отличията са единствените в Холивуд, които обхващат киното, музиката и телевизията, и се определят изцяло от публиката

Петков: Законопроектът за КПКОНПИ е задължително условие за повишаване на доверието към България

Той беше внесен от „Продължаваме промяната“ още при старта на работата на новия парламент

Подсъдимите за атентатите в Брюксел напуснаха съдебната зала в знак на протест

Те недоволстват срещу начина, по който са били транспортирани от затвора до съда

Снимката е илюстративна

Путин, дракони, лъжи: Какво търсихме в Google през 2022 г.

Излезе годишната подредба на най-търсените думи в Google