В ъв фантастичната Вселена на „Стар Трек” първата директива на Обединената федерация от планети забранява намесата в развитието на извънземни видове.

Онези цивилизации, които все още не са достигнали технологичната възможност да се движат по-бързо от светлината и да осъществяват контакт със създания от други планети, трябва сами да достигнат до това познание, без да им се помага.

Три от четири звезди в Млечния път имат планети, обикалящи в орбита около тях, върху които може и да съществуват форми на живот, дори и в екстремни условия.

Според една популярна хипотеза около 3 милиарда екзопланети в нашата галактика имат нужните условия за развитието на някаква форма на живот.

Източник: iStock/Getty Images

Като една не дотолкова развита цивилизация, поне според параметрите на „Стар Трек”, ние, земляните, трябва да продължаваме да изучаваме екзопланетите в търсене на знак за наличието на живот някъде там.

Само преди седмица научихме за едно интригуващо откритие от света на астрономията – планетите Тийгарден В и С, които се намират на едва 12 светлинни години от Земята.

Разстояние, което за мащабите на познатата ни Вселена, е нищожно.

Учените изчисляват, че температурата на двете планети, които обикалят около своята звезда Тийгарден, би трябвало да е подходяща за наличието на вода в течно състояние.

Източник: iStock/Getty Images

Това обаче не е достатъчно, за да предопредели съществуването на живи организми на която и да е екзопланета.

Като за начало, повечето звезди, около които обикалят до този момент откритите екзопланети, са червени джуджета, най-разпространеният вид в Млечния път, и нямат нищо общо със Слънцето.

За да получават достатъчно енергия от своята звезда, орбитата на тези екзопланети трябва да е в голяма близост до тяхното слънце, което, разбира се, си има последици.

Най-вероятно в повечето случаи на планетарни системи като тази на Тийгарден В и С, обикаляйки около своето слънце, екзопланетите излагат само едната си страна към съответната звезда.

Източник: iStock/Getty Images

Подобно нещо се случва като космически обект с по-малък размер обикаля в близка орбита около по-голям обект. Например: Луната и Земята, Меркурий и Слънцето, и други.

Това би означавало, че условията на такива екзопланети са изключително екстремни. Едната им страна би била гореща и изпепеляваща пустиня, а другата – скована от студ и лед.

В такъв случай нормалните условия за развитието на живот биха представлявали една тънка граница между двете страни на планетата, в която температурата би била поносима.

Това обаче също не може да е гаранция за благоприятни условия, тъй като на подобен вид планети, където има голяма разлика в температурите, често се образуват масивни урагани и ветрове, които бушуват на границата между двата свята.

Най-големият враг на тези екзопланети обаче е нещо друго.

Източник: iStock/Getty Images

Червените джуджета, които са много по-малки от нашето Слънце, не притежават достатъчно маса, за да генерират един безкраен източник на енергия за своите планети.

Освен това червените джуджета са непредвидими и понякога са способни да избълват огромно количество маса и радиация, която да „залее” планетите, които обикалят около тях.

Експертите, които са защитници на теорията, че на тези планети съществуването на живот е възможно, имат няколко аргументи в своя защита.

Според тях при наличието на солидно магнитно поле екзопланетите могат да се предпазват от вредните емисии, които излъчва тяхната звезда.

Източник: iStock/Getty Images

Освен това подобен вид изригвания се случват най-вече в началото на развитието на едно червено джудже, след което звездата става много по-пасивна.

И докато продължаваме да търсим начин за по-бързо пътуване във времето и пространството, оглеждането за извънземни форми на живот ще продължи.

Съвсем наскоро научният директор на Европейската космическа агенция Гюнтер Хасингер сподели следното: „Ще открием следи от живот извън Земята в близките няколко години”.

Източник: iStock/Getty Images

Да си представяме, че ще се натъкнем на човекоподобни зелени същества, отдавна звучи налудничаво. Не можем да бъдем сигурни до каква степен на еволюцията си е стигнал животът на планетите, които вероятно ще открием.

Формирането на  живот на Земята е започнало малко след нейното оформяне, но са ѝ били нужни още около 3 млрд. години, за да се появят първите по-сложни форми на живот.

В следващите години предстои да влязат в употреба революционни телескопи като „Джеймс Уеб” например, които ще открехнат още малко вратата на загадката дали сме сами във Вселената.

Нов пожар в Сакар планина