В глеждайки се назад в миналото, към галактики, чиято светлина е пътувала към Земята в продължение на милиарди години, астрономите откриват нов клас квазари – нещо, което подсказва повече за съдбата на собствената ни галактика.

„Квазарите са най-ярките обекти в цялата Вселена, излъчващи енергия колкото 10 трилиона слънца”, казва Алисън Къркпатрик, астроном в университета в Канзас.

Квазарите също така се асоциират с присъствието на черни дупки в центъра на най-големите галактики.

„Аз съм ловец на черни дупки, а квазарите са техните господари”, казва Алисън на срещата на Американската астрономическа асоциация в Сейнт Луис, Мисури.

Източник: iStock/Getty Images

Подобни масивни черни дупки се получават при сблъсъка на две галактики, в чиито ядра вече съществуват черни дупки.

Ето и как протича самият процес. Първоначалната фаза на сблъсъка акумулира голямо количество звезден газ и прах от двете галактики, което се задвижва към техните ядра.

След това газта и прахът започват да се поглъщат от черните дупки и се задава началото на процеса на сливане.

„Започва едно скоростно „захранване” с газта и праха наоколо”, обяснява Къркпатрик. „Това е фазата на квазарите. Почти винаги образуването им е вследствие на такива масови сливания на галактики”.

Източник: iStock/Getty Images

Захранването на черните дупки предизвика отделяне на голямо количество рентгенови лъчи. Първоначално обаче тези рентгенови лъчи са блокирани от космическата материя, която е поглъщана от черните дупки в центъра на галактиките.

„Рентгеновите лъчи са блокирани и неуловими”, казва Къркпатрик. „Но нагретите газ и прах не са невидими. Вместо рентгенови лъчи те излъчват лъчение в инфрачервения спектър, забележим от земните астрономи”.

„Получаваме червеникав квазар с активна дейност на черна дупка, скрита от погледа”, казва тя.

След това всичко се променя. Мощната радиация, която излъчва квазарът, надвива гравитационната сила на привличане на космическа материя и започва изхвърлянето на газ и прах извън галактиката.

„Това е синият квазар”.

Източник: iStock/Getty Images

Червените квазари са толкова често срещани колкото и сините. До този момент обаче никога не е била регистрирана подобна трансформация.

За да се натъкнат на откритието, Къркпатрик и нейният екип изучават 1600 от най-активните познати квазари. Изучаваните квазари са сини, но такива, които все още излъчват остатъчно инфрачервено лъчение и по външните им слоеве все още има нагорещен газ и прах.

И въпреки че тези обекти са редки, екипът на Къркпатрик открива цели 22 подобни, всички на разстояние от 6 до 12 милиарда светлинни години от Земята.

„Тези квазари са нов вид за науката, а животът им е кратък”, обяснява Къркпатрик.

Източник: iStock/Getty Images

Тези квазари предопределят смъртта на прилежащите им галактики, защото без звездния прах и газ създаването на звезди става невъзможно. „Смятаме, че това е масивната черна дупка, която ги унищожава”, казва Къркпатрик.

И въпреки че проучването на Алисън и екипа ѝ се връща между 6 и 12 милиарда години назад, резултати от него дават отговори за бъдещето на нашата галактика – Млечен път.

„В бъдещето на Млечния път съществува квазар”, споделя Къркпатрик.

Това твърдение е подкрепено от хипотезата за сблъсъка на Млечния път с галактиката Андромеда, която в момента се намира на 2,5 милиарда светлинни години от нашата.

Източник: iStock/Getty Images

И двете галактики имат черни дупки в своите ядра. Нито една от двете черни дупки не е показвала активност, но при техния евентуален сблъсък „разпалването” им ще бъде драматично.

„Това събитие ще озари нощното небе”, споделя Алисън. „Ще бъде изключително ярко. Там където лятото виждаме диска на Млечния път, ще се наблюдава сблъсъка и сливането на двете черни дупки”.

Вследствие на това целият свободен реещ се материал в галактиките ще бъде засмукан и формирането на планети и звезди ще приключи. „Съществуващите планети най-вероятно ще оцелеят. Ще обикалят около своите червени джуджета, докато те не изгаснат завинаги”.

Евентуалният сблъсък ще се случи най-вероятно след 3-4 милиарда години. „Точно в този период се предполага, че Слънцето ще е стигнало фазата си на червен гигант, така че ще имаме други проблеми, с които да се справяме”, казва Къркпатрик.

1 коментар