В едно популярно видео астронавтите на борда на Международната космическа станция се рееха насам-натам, вкусвайки нещо неочаквано в условията на космоса.

„Супер! Вкусно е! Харесва ми! Свежо е!”, казваха те, докато опитваха листата от червена маруля.

За пръв път в историята астронавтите имаха възможността да се насладят на плодовете на своя собствен труд.

Видеото, разпространено от НАСА през 2015 г., в което астронавтите Скот Кели, Кйел Линдгрен и Кимиа Юуи се наслаждават на поникналата в космоса маруля, продължава да предизвиква интерес.

Резултатите от проучването относно „космическата” маруля, започнало през 2014 г., бяха публикувани миналия петък в журнала Frontiers in Plant Science.

Оказва се, че това специално растение е не само вкусно, но и безопасно за консумация.

Първият подобен експеримент със засаждането и отглеждането на маруля на борда на МКС бе извършено през 2014 г.

Пробите след това бяха замразени и изпратени в космическия център „Кенеди” за допълнителни анализи. Първичните резултати показаха, че марулята е безопасна за консумация.

От тогава астронавтите са отгледали още няколко вида зеленчуци, които също показват блестящи резултати.

Изследваната червена маруля в периода от 2014 г. до 2016 г. показва, че тя е не само безопасна, но и еднакво хранителна в сравнение с тази, която се отглежда на Земята.

„Бяхме много изненадани от ентусиазма на астронавтите да отглеждат и ядат маруля”, споделя Кристина Кодадад, един от авторите на проучването.

„Способността да отглеждаме растения в подобна среда, която да е безопасна за консумация от астронавтите, ще става все по-наложителна предвид амбициите на НАСА за предприемането на по-дълги мисии”, допълва тя.

Към този момент астронавтите в МКС разчитат на предварително пакетирана храна, към която те добавят вода, за да стане годна за ядене.

Сушени плодове, ядки, фъстъчено масло, пилешко месо, говеждо и още много храни съставляват част от съдържанието на тези пакети.

Салатите и свежите зеленчуци обаче не могат да бъдат обработени по този начин и съхранявани в условията на нулева гравитация.

Бъдещето на астронавтите е да бъдат „независими от Земята” и според НАСА това е една значителна крачка напред.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Топла храна от сърце