П редварителен доклад разкрива объркване в пилотската кабина малко преди самолет на Air India да се разбие, при което загиват 260 души миналия месец. Катастрофата е настъпила след като превключвателите за прекъсване подаването на гориво към двигателите са се преместили почти едновременно, прекъсвайки подаването на гориво. Това предаде Reuters.
Според доклада, публикуван в събота от индийските разследващи органи, самолетът Boeing 787 Dreamliner на Air India, изпълнявал полет от Ахмедабад за Лондон, е започнал да губи тяга и да снишава малко след излитането, най-смъртоносният авиационен инцидент в света за последното десетилетие.
Докладът на Индийското бюро за разследване на авиационни инциденти (AAIB) относно катастрофата от 12 юни повдига нови въпроси относно разположението на ключовите превключватели за подаване на гориво към двигателите.
Почти веднага след отделянето на самолета от земята, записи от охранителни камери показват, че се е разположил резервен енергиен източник, известен като въздушна турбина с овяване (ram air turbine), което свидетелства за загуба на мощност от двигателите.
В последните моменти от полета на запис от диктофона в пилотската кабина се чува как единият пилот пита другия защо е спрял подаването на гориво. "Другият пилот отговаря, че не го е направил", се посочва в доклада.
Не се уточнява кой от пилотите, командирът или помощникът, е направил съответните изказвания, нито кой е подал сигнала "Mayday, Mayday, Mayday" малко преди катастрофата.
Командир на полета е бил 56-годишният Сумит Сабарвал, с общ летателен опит от 15 638 часа, който според индийските власти е бил и инструктор в Air India. Помощник-пилот е бил 32-годишният Клайв Кундер, с общо 3 403 часа опит.
Превключвателите за подаване на гориво са преминали почти едновременно от позиция "подаване" към "прекъсване" малко след излитането. Предварителният доклад не посочва как е възможно тези превключватели да са се преместили в позиция за прекъсване по време на полет.
"Грижим се за благосъстоянието и сигурността на пилотите, така че нека не правим прибързани изводи на този етап. Нека изчакаме окончателния доклад", заяви министърът на гражданската авиация Рам Мохан Найду пред местни новинарски канали.
Катастрофата представлява сериозно предизвикателство за амбициозната кампания на Tata Group да възстанови репутацията на Air India и да обнови флота ѝ, след като групата пое управлението на авиокомпанията от държавата през 2022 г.
Air India потвърди получаването на доклада в изявление и посочи, че сътрудничи на индийските власти, но отказа допълнителни коментари.
Air India Crash Report Shows Pilot Confusion Over Engine Switch Movementhttps://t.co/6UxbamKfQB pic.twitter.com/5lRY1yEBnG
— KenyaMOJA.com (@KenMOJA) July 13, 2025
- Превключвателите за гориво
Експерти твърдят, че е почти невъзможно пилот неволно да премести превключвателите за подаване на гориво.
"Ако те са били преместени от пилот, защо?", запита американският авиационен експерт Антъни Брикхаус.
Превключвателите са се преместили с разлика от една секунда, според доклада, приблизително времето, необходимо да се премести първо единият, а след това и другият, обясни американският авиационен експерт Джон Нанс. Той добави, че пилот при никакви обстоятелства не би изключил подаването на гориво в полет, особено при изкачване след излитане.
Самолет с над 200 души на борда се разби в Индия, има загинали
Превключването в позиция "прекъсване" почти незабавно спира двигателите. Тази функция обикновено се използва след достигане до гейта на летището или в извънредни ситуации като пожар в двигателя. Докладът не показва наличие на каквато и да било извънредна ситуация, налагаща изключване на двигателите.
На мястото на катастрофата и двата превключвателя за гориво са били намерени в позиция "подаване", а докладът сочи, че е имало индикации, че двигателите са започнали повторно запалване преди сблъсъка на ниска височина. Докладът е публикуван около 1:30 ч. индийско време в събота (20:00 ч. по Гринуич в петък).
Попитан за доклада, бащата на помощник-пилота Кундер каза пред репортери: "Не съм от авиокомпанията", отказвайки да коментира допълнително по време на молитвено събиране в памет на екипажа на авиокомпанията в събота в Мумбай, където се разиграха емоционални сцени сред опечалените роднини.
Самолет с над 200 души се разби, има оцелял
Американският Национален съвет за безопасност на транспорта благодари на индийските власти за сътрудничеството в изявление и отбеляза, че в доклада не са препоръчани действия към операторите на самолети Boeing 787 или двигатели GE.
Федералната авиационна администрация на САЩ заяви, че нейният приоритет е да проследи фактите докъдето водят те и се ангажира да реагира бързо на всички установени рискове по време на процеса.
Boeing съобщи, че продължава да оказва съдействие на разследването и на клиента си Air India. GE Aerospace не е отговорила незабавно на искането за коментар.
Air India crash report shows pilot confusion over engine switch movement #Afropages https://t.co/0YsOzXBFHp
— Afropages (@Afropages) July 13, 2025
- Разследване на катастрофата
AAIB, звено към индийското министерство на гражданската авиация, ръководи разследването на катастрофата, при която загинаха всички освен един от 242-ма пътници на борда, както и 19 души на земята.
Повечето самолетни катастрофи се дължат на съвкупност от фактори, като според международните правила предварителният доклад трябва да бъде изготвен до 30 дни след инцидента, а окончателният, в рамките на една година.
Черните кутии на самолета, комбинираният диктофон от пилотската кабина и регистраторът на полетни данни, са били открити в дните след катастрофата и впоследствие анализирани в Индия.
Самолет с над 200 души се разби, няма оцелели
В доклада се посочва, че "всички приложими директиви за летателна годност и бюлетини за сервизни известия са били спазени както за самолета, така и за двигателите".
Запис от охранителна камера на летището в Ахмедабад показва, че самолетът на Air India се е издигнал до височина от 650 фута след излитането, но след това рязко е загубил височина и се е разбил в огнено кълбо в близка сграда.
Според разследването, докато Dreamliner-ът е губел височина, той първо е ударил няколко дървета и комин на инсинератор, преди да се блъсне в сградата.
Нови данни за разбилия се самолет на Air India
Air India е подложена на засилен контрол и в други аспекти след катастрофата.
Европейската агенция за авиационна безопасност съобщи миналата седмица, че планира разследване на нискотарифния превозвач Air India Express, след като агенция Reuters разкри, че компанията не е изпълнила навременно директива за смяна на части от двигател на Airbus A320 и е фалшифицирала документи, за да докаже съответствие.
Индия разчита на авиационен бум, за да постигне по-широки цели за развитие, като правителството в Ню Делхи заявява, че иска страната да се превърне в глобален авиационен център, създаващ работни места, по подобие на Дубай.