17

Autostrade - магистралите на Италия. По замисъл те въплъщават гордостта на нацията и са изблик на волята ѝ за модернизация. Магистралите свързват индустриалните и аграрни центрове в северната част на страната с пазарите отвъд Алпите. Те помагат за преодоляване на огромните разлики между изостаналата Южна Италия заедно с островите в Средиземно море, и развития Север. Те отвеждат летовниците до италианските плажове, пише Матиас Рюб в "Дойче веле". 

Мусолини, фашистите и магистралите

Първата европейска магистрала е открита именно в Италия през 1924 година. Тя свързва Милано и Варезе. Мусолини и фашистите са въодушевени строители на магистрали. На автострадите те гледат като на свидетелство за инженерното изкуство и индустриалния дух, характерни за съвременните синове на древния Рим.

Икономическото чудо след Втората световна война дава нов тласък и на изграждането на магистрали. Днес Италия разполага с мрежа от автостради с обща дължина 6 800 километра.

Срути се магистрала в Италия, много жертви и ранени

Кошмарът Генуа през нощта - видео

Bella Italia!

Магистралата отдавна вече не е само многолентова пътна артерия. На всеки паркинг за почивка се предлагат различни местни деликатеси, а табели и билбордове информират туристите за забележителностите в околността, като все им напомнят: "Ти си в една прекрасна страна!"

Магистралите открай време се финансират и изграждат от частни оператори, за чиито заеми държавата поема гаранции, така че винаги са били благодатна почва за корупция, мошеничества, бюрокрация и териториални войни. В крайна сметка, разбира се, всяка отсечка, всеки тунел и всеки виадукт някой ден биват завършени – с голямо закъснение и много по-скъпо от планираното.

Трагедията в Генуа - предистория

Защо точно се срути изграденият през 1967 година мост в Генуа – това специалистите тепърва ще установяват. Когато го откриваха преди повече от пет десетилетия, неговият проектант и строител Рикардо Моранди минаваше за визионер в мостостроенето и изнасяше своите елегантни конструкции от железобетон чак в Латинска Америка и Африка. Оттогава насам трафикът по моста Моранди се е увеличил трикратно в сравнение с очакваното най-голямо натоварване. Мостът няколко пъти е укрепван допълнително.

С хода на времето обаче както традиционно богатият град Генуа, така и регионът Лигурия, пък и цяла Италия, сякаш поизгубиха онзи пионерски дух и волята си за модернизация. На едно място екологична инициатива ще протестира срещу транспортната политика, другаде пък вместо пълно саниране ще се задоволят само с кръпки поради нуждата от икономии. Граждански сдружения гневно и с пълно основание ще осъдят корумпираните политици. После ще дойдат нови политици, но бързо ще се окаже, че и те са също толкова корумпирани, колкото предишните…

Символ за колапса на цяло едно общество

Възходът на популистите от „Пет звезди“ и дясно-националистическата „Северна лига“ през последните десет години също е реакция срещу застоя в страната. В Италия се трупат само дългове, дефицит и повсеместно разочарование от политическия елит – нищо друго. Икономически растеж, вяра в бъдещето  - всичко това са химери. Чудно ли е тогава, че катастрофата в Генуа стана символ на колапса на цялото общество?

Да, сегашната коалиция от леви и десни популисти не е отговорна за плачевното състояние на италианската инфраструктура. Това състояние е наследство от правителствата на могъщите леви и десни партии, управлявали страната в продължение на десетилетия. През изминалите години обаче „Северната лига“ участваше в няколко дясно-центристки коалиции, така че не може съвсем да избяга от отговорност. Лявото движение „Пет звезди“ пък трябва да се запита дали упоритата му съпротива срещу много големи инфраструктурни проекти не го приобщава автоматично към надпартийния лагер на застоя.

Цинизмът на Салвини

Сега вътрешният министър Матео Салвини от „Северната лига“ за пореден път натърти, че правителството в Рим няма да спазва бюджетните предписания от Брюксел. Правителството нямало да отстъпи пред външната принуда, а щяло да се погрижи за сигурни пътища и училища и за необходимите инвестиции. Истински цинизъм е обаче да свързваш срутването на моста с правилата за финансова дисциплина на ЕС! Защото италианската инфраструктура от години черпи големи изгоди от структурните помощи на ЕС. Корените на проблема са в Рим, а не в Брюксел.

Дали трагедията в Генуа наистина ще доведе до инфраструктурна офанзива на всички политически сили и до подем на самочувствието на италианците като модерна индустриална нация – това в момента изглежда съмнително. Защото партийните крамоли се подновиха още преди спасителните екипи да са открили всички жертви под развалините. Най-подходящите думи за случилото се намери президентът Серджо Матарела. Той нарече катастрофата "ужасяваща и абсурдна" и добави: "Италианците имат право на модерна и ефективна инфраструктура, която да им гарантира сигурност във всекидневието!"

След трагедията в Генуа задачата пред правителството едва ли може да бъде формулирана по-простичко и делово.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram

Коментари 17
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

17 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Машинист загина, а десетки бяха ранени при влакова катастрофа край Барселона

Машинист загина, а десетки бяха ранени при влакова катастрофа край Барселона

Свят Преди 6 часа

Двама от пасажерите са в сериозно състояние

Разбиха фабрика за нелегално производство на цигари в Ботевград

Разбиха фабрика за нелегално производство на цигари в Ботевград

България Преди 6 часа

Открити са суровина, машини за производство на цигари, както и опаковъчни машини

Генчовска: Позицията ни за РС Македония е ясна

Генчовска: Позицията ни за РС Македония е ясна

България Преди 8 часа

Натискът над България за за скорошно начало на преговорите със Скопие за присъединяване към ЕС обаче продължава, отбеляза тя

<p>Премиерът на Франция подаде оставка, кой ще поеме поста</p>

Премиерът на Франция подаде оставка, Елизабет Борн поема поста

Свят Преди 8 часа

Това е първата жена, ръководител на френското правителство от 30 години насам

Петков: Бъдещето на РС Македония трябва да бъде в европейското семейство

Петков: Бъдещето на РС Македония трябва да бъде в европейското семейство

България Преди 9 часа

Темата за европейската интеграция на югозападната ни съседка беше сред обсъжданите на разговорите с Марк Рюте

Инцидент в Пловдив: Камион се вряза в мост (ВИДЕО)

Инцидент в Пловдив: Камион се вряза в мост (ВИДЕО)

България Преди 10 часа

Шофьорът е откаран в болница

Психолог: Преследването на щастието може да завърши катастрофално

Психолог: Преследването на щастието може да завърши катастрофално

Любопитно Преди 10 часа

Според Маги Мълкуин то може да бъде разрушително

Слави Трифонов

Слави Трифонов с остри критики към "Продължаваме промяната"

България Преди 10 часа

Трифонов смята за неприемливо от "Продължаваме промяната" да правят обещания, които не са съгласувани с останалите управляващи партии

.

От Холивуд до Украйна: 75-ото издание на кинофестивала в Кан

Любопитно Преди 11 часа

Фестивалът се завръща към обичайния си формат през май

<p>ВАС реши: ВСС да разгледа искането за предсрочното отстраняване на Гешев</p>

ВАС реши: ВСС да разгледа искането за предсрочното отстраняване на Гешев

България Преди 11 часа

То бе предложено от правосъдния министър Надежда Йорданова

distinkt

d:istinkt е PR агенция на годината за 2022 г.

Любопитно Преди 11 часа

Комуникационната агенция спечели общо десет награди на ежегодния конкурс BAPRA Bright Awards

<p>Украйна с&nbsp;нов ръководител на Силите за териториална отбрана</p>

Зеленски назначи нов ръководител на Силите за териториална отбрана

Свят Преди 11 часа

Украинският президент не посочи никакви аргументи за рокадата

Обявиха частично бедствено положение в Белослав

Обявиха частично бедствено положение в Белослав

България Преди 11 часа

Интензивните валежи са повишили нивото на водите в отводнителен канал в града

Неутралните страни през Втората световна война: Бяха ли наистина неутрални?

Неутралните страни през Втората световна война: Бяха ли наистина неутрални?

Любопитно Преди 12 часа

14 държави останаха официално неутрални през цялата война

Дмитрий Песков

Кремъл: Това няма да укрепи европейската сигурност

Свят Преди 12 часа

Искането на Финландия да стане членка на НАТО е една от най-катастрофалните досега последици за Кремъл от началото на войната в Украйна