Т ъй като все повече хора избират растителна диета - независимо дали става въпрос за здравословни, екологични или етични съображения - ново проучване показва, че преминаването към вегетарианство може да доведе до нежелан страничен ефект: консумиране на повече ултрапреработени храни.

В новото проучване учените разглеждат консумацията на ултрапреработени храни, както и на „минимално преработени храни“ при близо 200 000 души, участвали в проекта UK Biobank.

Те установили, че вегетарианците консумират повече ултрапреработени храни (с около 1,3 процентни пункта) в сравнение с редовните консуматори на червено месо. Веганите също са консумирали малко повече свръхпреработени храни в сравнение с редовно консумиращите червено месо, въпреки че разликата не е била значителна (1,2 процентни пункта).

Проучването заключава: „Това базирано в Обединеното кралство проучване установи по-висока консумация на УПХ [ултрапреработени храни] при вегетарианските диети и по-ниска при диетите със скромно количество месо или риба.“

„Важно е политиките, които насърчават спешно необходимото преминаване към по-устойчиви модели на хранене, да насърчават и възстановяването на баланса в храненето към минимално преработени храни“, се добавя в доклада. 

Тук се крие проблемът: много хора, които се хранят с растителни продукти в индустриализирания свят, не консумират единствено балансирано разнообразие от пресни зеленчуци и плодове. Когато се опитват да избегнат месото, потребителите с добри намерения могат да изберат и заместители на месото, готови ястия и други „полуфабрикати“, които често са заредени с повече калории, наситени мазнини, сол, захар и всякакви добавки. 

Става ясно, че консумацията на подобни продукти може да окаже негативно влияние върху здравето ви. Предишно проучване установи, че консумирането на големи количества ултрапреработени храни на растителна основа може да представлява по-висок риск от сърдечносъдови заболявания в сравнение с по-малко преработените храни на растителна основа. 

Имайте предвид обаче, че това е сложен дебат.

Доста е трудно да се определи какво представлява „ултрапреработените храни“. Въпреки че съществува широко използвана класификационна система - NOVA, която категоризира храните въз основа на начина им на производство, границите на това какво се счита за „ултрапреработено“ все още могат да бъдат субективни и да се обсъждат между експертите.

Според класификацията на NOVA свръхпреработените храни са „промишлени рецептури, произведени изцяло или предимно от вещества, извлечени от храни (масла, мазнини, захар, нишесте и протеини), получени от хранителни съставки (хидрогенирани мазнини и модифицирано нишесте) или синтезирани в лаборатории от хранителни субстрати или други органични източници (подобрители на вкуса, оцветители и някои хранителни добавки, използвани за придаване на свръхвкусови качества на продукта)“. 

С други думи, често включва храни като замразена пица, разтворими юфка, предварително опаковани бургери, хот-дог, бонбони, подсладени зърнени закуски, сладки газирани напитки и т.н. Тези видове храни преминават през многобройни нива на обработка и обикновено съдържат други добавки, за да се запазят по-свежи, да се подобри вкусът им или да изглеждат по-привлекателни. 

Това не означава, че растителната диета е нездравословна по своята същност; напротив, проучванията показват, че добре планираната веганска диета може да намали риска от хронични заболявания, като диабет тип 2, хипертония и някои видове рак.

По подобен начин широк кръг от изследвания показват ясна връзка между високия прием на червено месо и по-високия риск от сърдечни заболявания, рак, диабет и дори преждевременна смърт. От друга страна, някои изследвания сочат, че проблемът с консумацията на червено месо е по-силно свързан с яденето на силно преработени неща, за разлика от висококачественото, непреработено месо.

Основното послание е, че е малко вероятно ултрапреработените храни да са полезни за вашето здраве, въпреки че определенията могат да бъдат донякъде двусмислени. Това важи независимо дали преработената храна е на растителна или на месна основа. Ако сте избрали растителна диета, важно е да имате предвид, че е лесно да прекалите с преработените храни, вместо да се съсредоточите върху пресните, цели храни, които обикновено са по-здравословни.

Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Японските ракети уплашиха Източна Азия

Японските ракети уплашиха Източна Азия

Свят Преди 3 часа

Токио засилва трупането на военен потенциал

Затвориха плаж "Изток" в Свети Влас заради фекални води

Затвориха плаж "Изток" в Свети Влас заради фекални води

България Преди 4 часа

Ще съставят акт за нерегламентирано заустване на непречистени отпадъчни води в Черно море

Пожарът от взривения склад с боеприпаси пламна отново

Пожарът от взривения склад с боеприпаси пламна отново

България Преди 6 часа

Предстои обезвреждане на установени опасни взривни вещества в района

Отстраниха 27-килограмов тумор от жена в София

Отстраниха 27-килограмов тумор от жена в София

България Преди 7 часа

Пациентката първоначално не потърсила медицинска помощ заради страх от оперативна интервенция

Историческо - Ливан премахна смъртното наказание

Историческо - Ливан премахна смъртното наказание

Свят Преди 8 часа

Така Ливан става първата държава с основно арабско население без екзекуции

Новият механизъм за минималната заплата трябва да съчетае покупателната способност и издръжката на живот с движението на възнагражденията и производителността на труда.

Как ще се определя минималната заплата от 2027 г.

Парите ни Преди 8 часа

Правителството, синдикатите и работодателите се разбраха за критериите, но преговорите за новия механизъм продължават

Българка даде шанс за живот на трима в Германия

Българка даде шанс за живот на трима в Германия

България Преди 8 часа

От Министерството на здравеопазването и ИАМН изразяват своята най-дълбока признателност и поклон пред близките на починалата жена

Задържаха варненец за блудство с момче в Своге

Задържаха варненец за блудство с момче в Своге

България Преди 8 часа

Той е използвал заплахи, за да принуди жертвата

В Унгария избраха нов президент

В Унгария избраха нов президент

Свят Преди 9 часа

73-годишният юрист Андраш Бака беше избран с тайно гласуване със 140 гласа „за“

Над 179 000 души работят по трудов договор на 4 часа дневно, показват данните на НАП, поискани след споровете около новото изчисляване на трудовия стаж.

Колко хора ще засегне новото правило за трудовия стаж при работа на 4 часа

Парите ни Преди 9 часа

Промяната вече е оспорена пред Конституционния съд

Младежи от групата, винена за убийството на Георги Кузев, пребили чужденци и се снимали

Младежи от групата, винена за убийството на Георги Кузев, пребили чужденци и се снимали

България Преди 9 часа

Престъплението е разкрито при разследването на убийството на Младежкия хълм

<p>АЕЦ &quot;Козлодуй&quot; с превантивни мерки заради Дунав, блоковете работят по график</p>

АЕЦ "Козлодуй" с превантивни мерки заради нивото на река Дунав, блоковете работят по график

България Преди 10 часа

Екипите следят денонощно нивото на реката и почистват съоръженията за охлаждащата вода

Жена е тежко ранена, повлече я струя от самолет

Жена е тежко ранена, повлече я струя от самолет

Свят Преди 10 часа

52-годишната жена е получила тежка черепно-мозъчна травма

Голямата компания отблизо – първите впечатления на стажантите във Vivacom

Голямата компания отблизо – първите впечатления на стажантите във Vivacom

Любопитно Преди 10 часа

Реални проекти, подкрепящи екипи и свободата да учиш превръщат първите седмици в професионално приключение

Удариха кораб край Йемен, има жертви

Удариха кораб край Йемен, има жертви

Свят Преди 10 часа

Това съобщи британската Служба за морски търговски операции