К азват, че сте това, което ядете, но по всяка вероятност сте и това, което е яла майка ви, а преди нея – и баба ви.

Ново проучване на бременността при животните допълва все повече доказателства, че околната среда на майката може да повлияе на метаболизма на нейното потомство в дългосрочен план.

Този ефект между поколенията е наблюдаван за първи път през 1909 г. сред млади копринени пеперуди. Поведението на тези молци през зимния сезон не се дължи на специфични унаследени гени, а възниква от начина, по който телата им "четат" тези гени или ги включват или изключват. Този резултат се регулира от околната среда на майката, обясняват експерти.

Възможността за тези "епигенетични" промени е забелязана и при много други животински видове, включително и при нас, но как те преминават през границите на поколенията остава неясно.

Изследователи от университета Монаш в Австралия са открили доказателства за това, че женските копринени буби (Caenorhabditis elegans) даряват децата и внуците си с допълнителна защита на мозъка, която получават, когато ядат определени видове храна, съобщава „Сайънс Алерт“.

Изследването не е проведено върху хора, но тъй като C. elegans има много общи гени с нашия вид, то дава някои интересни идеи за това как епигенетичните промени могат да действат в естествения свят.

Ако зародишните клетки, като яйцеклетките или сперматозоидите, се променят по някакъв начин от храната на майката, докато са в утробата, проучванията показват, че това може да остане в потомството за добро или лошо.

Когато учените хранят ларвите на кръгли червеи с молекула, която често се среща в ябълките и билките, наречена урсолова киселина, те забелязват, че потомството е донякъде защитено от естествен срив в нервната комуникация. По-конкретно урсоловата киселина изглежда "включва" ген в червеите, който произвежда специфичен вид мазнина - сфингозин-1-фосфат, известен като сфинголипид. Тази мазнина предотвратява отслабването на аксоните на невроните в мозъка, а първоначалните резултати показват, че мазнината може да се придвижва от червата на червеите-майки до яйцата в матката им.

В потомството на червеите изследователите установяват, че повишените нива на специфичните сфинголипиди предизвикват значителни метаболитни промени, които се запазват по време на развитието и за още едно допълнително поколение.

"За първи път се доказва, че даден липид/мазнина се предава по наследство", казва биомедицинският изследовател Роджър Покок от Монаш. "Освен това храненето на майката със сфинголипид предпазва две следващи поколения. Това означава, че хранителният режим на майката може да повлияе не само на мозъка на нейното потомство, но и на потенциално следващите поколения. Нашата работа подкрепя здравословното хранене по време на бременността за оптимално развитие и здраве на мозъка."

Бъртън отбелязва, че епидемиологичните проучвания при хора показват, че ниското тегло при раждане, понякога в резултат на хранителни дефицити по време на бременността, може да увеличи риска от развитие на метаболитни проблеми, като сърдечносъдови заболявания и диабет тип 2. Бъртън се надява, че "изследванията на моделни организми като C. elegans могат да проправят пътя за много нови открития за това как и защо животните свързват метаболизма на майката и потомството".

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
"Уникална" украинска атака удари Новоросийск

"Уникална" украинска атака удари Новоросийск

Свят Преди 41 минути

Според кмета му водоснабдяването в руския град е било прекъснато

Тежка катастрофа с жертва затвори пътя между Варна и Русе

Тежка катастрофа с жертва затвори пътя между Варна и Русе

България Преди 1 час

Ударили са се челно джип и товарен камион

Рекорден срив във Франция: Жега и медузи блокираха ядрените централи

Рекорден срив във Франция: Жега и медузи блокираха ядрените централи

Свят Преди 2 часа

Над 20% от капацитета на френските АЕЦ е неизползваем заради сушата и жегите. В най-голямата централа в Западна Европа „Гравлин“ блоковете бяха спрени, след като рояци от медузи запушиха охладителните помпи за реакторите

Путин се ядоса, отправи заплахи и обвинения  в "пиратство и грабеж"

Путин се ядоса, отправи заплахи и обвинения в "пиратство и грабеж"

Свят Преди 2 часа

Путин подчерта, че Москва ще прави това във всички акватории

Задействаха BG-ALERT, хеликоптер помага за пожара край Камен връх

Задействаха BG-ALERT, хеликоптер помага за пожара край Камен връх

България Преди 2 часа

Заради задимяването временно е ограничено движението по пътя между селата Леярово и Стефан Караджово

Водолази извадиха тяло от язовир „Огоста“

Водолази извадиха тяло от язовир „Огоста“

България Преди 2 часа

То е откарано за аутопсия в болница, за да бъде установено какво се е случило

<p>Отвориха първия &bdquo;Музей на глупостите&ldquo; и балканския абсурд</p>

Отвориха първия „Музей на глупостите“ и балканския абсурд в Любляна

Свят Преди 3 часа

Ракията, самоиронията и прочутото „Йебига“ са сред основните теми на необичайната експозиция

По „Младежка заетост+“ младите хора могат да бъдат включени в платен стаж, обучение по време на работа или субсидирана заетост за период от шест месеца.

Как да започнете първа работа: Над 3100 места вече са разкрити за младежи

Парите ни Преди 3 часа

Още близо 1500 позиции са в процес на одобрение, а проектът предвижда подкрепа за най-малко 8520 млади хора

Министерският съвет прие управленската програма на правителството

Министерският съвет прие управленската програма на правителството

България Преди 3 часа

Народното събрание вече работи по законодателната програма

Пълното слънчево затъмнение отваря нови врати: Вижте дали вашата рождена дата е сред късметлийските

Пълното слънчево затъмнение отваря нови врати: Вижте дали вашата рождена дата е сред късметлийските

Любопитно Преди 3 часа

Вижте дали сте сред късметлиите, кои зодии трябва да внимават и кои часове от вечерта крият астрологичен капан

Румъния спира АЕЦ „Черна вода“

Румъния спира АЕЦ „Черна вода“

Свят Преди 3 часа

Процесът ще започне в четвъртък сутринта в 7:00 часа

<p>Дръжте се здраво! (Или всъщност няма нужда): НАСА успокои, че няма да политаме в 17:33 ч.</p>

НАСА опроверга конспирациите: Гравитацията на Земята няма да изчезне днес

Любопитно Преди 3 часа

Конспиративните твърдения за глобален катаклизъм и „7 секунди без гравитация“ се разпространяват в социалните мрежи от месеци

Стоян Колев отива на съд за агресивно шофиране и употреба на кокаин

Стоян Колев отива на съд за агресивно шофиране и употреба на кокаин

България Преди 4 часа

Инфлуенсърът е обвинен и за непристойно поведение в Съдебната палата в Пазарджик

Арестуваха мъж, предизвикал пожар в Пазарджишко

Арестуваха мъж, предизвикал пожар в Пазарджишко

България Преди 4 часа

Огънят е бил потушен, но пламъците са унищожили камион, стопански навес с около 100 бали сено и пет куб. м дървен материал

Шофьор на тир с положителни проби за два вида наркотици помете мантинела и продължи по АМ "Тракия"

Шофьор на тир с положителни проби за два вида наркотици помете мантинела и продължи по АМ "Тракия"

България Преди 4 часа

По информация на полицията мъжът е криминално проявен и осъждан