М ного от нас виждат храната и наркотиците като две напълно различни неща. Когато се замислим обаче, те много си приличат.

И двете са субстанции, които тялото ни приема. И двете са субстанции, които пристрастяват много хора.

Въпреки че през последните години се говори сравнително често за хранителните разстройства и проблема с наднорменото тегло, рядко си задаваме въпроса, защо определени храни имат по-силно влияние върху нас.

Замисляли ли сте се защо, когато отворите опаковка с чипс, не можете да си вземете само една хапка? Съществуват редица изследвания по въпроса, но ново проучване открива още една причина, поради която вредната храна ни пристрастява.

Оказва се, че вредната храна повлиява организма ни също толкова силно и бързо, както упойващите вещества.

Пица срещу краставица

В това проучване екип от учени от Факултета по психология към Университета Мичигън и учени от нюйоркския Център за изследване на затлъстяването дава на участниците право на избор между серия от снимки. Участниците трябва да изберат коя от двете храни, които виждат на снимките, би им било по-трудно да ограничат или да спрат да ядат.

Вижте кои са здравословните храни, които не са добри за нас в ГАЛЕРИЯТА

За проучването са използвани 35 снимки на вредни храни, предложени със снимка на здравословни храни.

Учените предварително избират храните на снимките така, че те да попадат в една от четирите категории – високо съдържание на мазнини и рафинирана захар или въглехидрати (например шоколад и пържени картофки), високо съдържание на мазнини, но не на захари (сирене, бекон), високо съдържание на захари, но не на мазнини (хлебчета, газирани напитки), ниско съдържание на захар и мазнини (броколи и пиле).

Оказва се, че храните, които са най-пристрастяващи за участниците са тези, с висок гликемичен индекс, които се отразяват на отделянето на инсулин в организма. Въпреки че при различните хора различни храни са особено пристрастяващи, като цяло основните храни, които влияят пристрастяващо на участниците в изследването са шоколада, пицата, сладоледа, чийзбургерите и пържените картофи.

Науката зад пристрастяващите храни

Нормално е изброените горе храни да са по-пристрастяващи от печено пилешко филе например. Те имат общи характеристики с наркотиците. Човек ги консумира в големи количества, а тялото ги обработва бързо, отключвайки прилив на захар в кръвта ни.

Вредните храни са обработени, като им е добавена допълнителна мазнина или захар, за да ги направи по-вкусни. Също както листата от кока не са толкова пристрастяващи като преработеният им еквивалент кокаина, така и печеното пилешко филе не е толкова пристрастяващо като пържени панирани пилешки филенца с екстра въглехидрати и мазнина.

Вижте кои са най-добрите комбинации от храни за здравето

И въпреки че това проучване не е първото, което показва, че преработените храни ни пристрастяват, хората продължават да се поддават на изкушението, а затлъстяването в много страни се превръща във все по-голям проблем.

Ако определени храни се отразяват пристрастяващо на хората, могат да се създадат наръчници за хранене, както и публична политика за това, как тези храни се представят на децата“, казва професор Ерика Шулте, ръководила проучването.

Ако вредната храна се отразява на тялото ни като наркотик, не трябва ли да я третираме като такъв?

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още интересни новини последвайте страницата ни в Instagram.

Четете още:

Ето как да ускорите метаболизма

5 храни, които трябва да включите в менюто си

Вижте до какво води редовното пропускане на закуската

Най-честите грешки в борбата срещу голямото коремче

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
<p>Разкриха куриозната причина зад гафа със смъртта на Чарлз III</p>

Разкриха куриозната причина за гафа със съобщението за смъртта на крал Чарлз III

Свят Преди 3 минути

Официален доклад потвърди: Служител в радио пуснал строго тайния авариен запис „от любопитство“

Бойко Борисов обяви нов областен координатор на ГЕРБ в София

Бойко Борисов обяви нов областен координатор на ГЕРБ в София

България Преди 13 минути

Борисов: Три години пълен застой в София

Голямата компания отблизо – първите впечатления на стажантите във Vivacom

Голямата компания отблизо – първите впечатления на стажантите във Vivacom

Любопитно Преди 1 час

Реални проекти, подкрепящи екипи и свободата да учиш превръщат първите седмици в професионално приключение

Удариха кораб край Йемен, има жертви

Удариха кораб край Йемен, има жертви

Свят Преди 1 час

Това съобщи британската Служба за морски търговски операции

Пожар избухна над Свети Влас

Пожар избухна над Свети Влас

България Преди 1 час

На място са изпратени общо четири противопожарни екипа

Касови бележки и сметки от заведения по Черноморието отново се превърнаха в повод за спор в социалните мрежи, като потребители сравняват не само крайните суми, но и цените на отделни позиции.

4 евро за няколко лъжици мляко и сметка от 276 евро: Какво показват туристи по морето

Парите ни Преди 1 час

Касови бележки и потребителски публикации от Созопол, Варна и Несебър предизвикаха нови спорове за цените

Хиляди туристи са блокирани в Сицилия, Етна изригва

Хиляди туристи са блокирани в Сицилия, Етна изригва

Свят Преди 2 часа

Тази сутрин само един самолет успя да излети

Откриха изчезналия в Ню Йорк митрополит Йосиф: Блъснат е от кола в Манхатън

Откриха изчезналия в Ню Йорк митрополит Йосиф: Блъснат е от кола в Манхатън

Свят Преди 2 часа

83-годишният духовник е бил хоспитализиран след пътнотранспортно произшествие

Принцеса Даяна в Хонконг през 1989 г.

Необичайното модно правило на принцеса Даяна, което Меган Маркъл копира 30 години по-късно

Любопитно Преди 2 часа

През 2019 г. Меган заложи на смела комбинация от цветове, популяризирана от нейната покойна свекърва през 80-те години

Разследване по неволя и сделка по принуда в новата седмица на „Великият понеделник"

Разследване по неволя и сделка по принуда в новата седмица на „Великият понеделник"

Любопитно Преди 2 часа

Криминална мистерия и анимационна комедия се борят за зрителския вот в кампанията на KINO NOVA

ДСБ иска изслушване на МВР и ДАНС за взрива в „ЕМКО“

ДСБ иска изслушване на МВР и ДАНС за взрива в „ЕМКО“

България Преди 2 часа

Атанас Атанасов настоява парламентът да получи информация за разследването и заплахите за националната сигурност

Доналд Тръмп

5-те най-абсурдни скривалища на Доналд Тръмп

Свят Преди 2 часа

Заплаха за атентат от Иран, разярени протестиращи и бягство за стек — как тайните служби превръщат американския президент в „невидим“

<p>&bdquo;Еърбъс&ldquo; влиза в разследването на мистериозния инцидент с &bdquo;Еър Индия&ldquo;</p>

„Еърбъс“ се включва в разследването на инцидента със самолет на „Еър Индия“

Свят Преди 3 часа

А320 внезапно е загубил височина по време на полет от Пукет към Делхи, а 17 души са били ранени