9

П урпурните продукти дават енергия, сила и великолепно настроение през есента, сочат експертите.

Била ли е Земята лилава преди милиарди години

Те са доказали, че лилавият цвят е физиологически по-силен от всеки друг цвят -

- забавя дишането и увеличава продължителността на издишването;
- може да забавя и контролира пулса;
- увеличава издръжливостта на сърцето и съдовете;
- психологически потиска рационалното мислене, пробуждайки вместо това интуицията, пък твърдят психолозите;
- увеличава работоспособността;
- подобрява съня;

Източник: Getty Images

В страните от Европа и Америка, където царят са логиката и рационализмът (и затова любим е синият цвят), лилавото се смята за непрестижно. В страните от Азия и Африка, които са по-склонни към емоционалност и мистика, уважението към този цвят е значително по-голямо. Уважението в Африка и Азия към лилавия цвят е до такава степен, че на тези континенти вече се консумират лилави храни, произведени по природен начин или така наричаните био продукти, които стават все по-популярни и в Европа, най-вече през есенния и зимния период.

Лилавите храни съдържат витамини и минерали, които са от жизненоважно значение за доброто здраве, сочат експертите. Плодовете и зеленчуците в лилав цвят са богати на флавоноиди - те са познати като мощни фитохимикали, полезни за здравето на сърцето и намаляващи риска от появата на сърдечносъдови заболявания. Това са патладжаните, лилавото зеле, както и лилавият лук, лилавите картофи и лилавите чушки, лилав карфиол и други.

Източник: Getty Images

Лилавите храни предотвратяват преждевременното стареене.

Те дължат своя красив цвят на пигмент, наречен антоцианин. Той е мощен антиоксидант, който може да помогне за намаляване на риска от появата на рак, подобрява паметта и се грижи за общото здраве, определят диетолозите.

Специалистите препоръчват да се консумират следващите няколко храни с лилав цвят:

Патладжан

В него се съдържат много хранителни вещества, част от които са фибри за здравословно храносмилане. Например, калият, който е необходим за регулирането на кръвното налягане, също се среща в патладжана. Освен това зеленчукът е богат на калций, магнезий, витамин С и витамин А.

Източник: Getty Images

Грозде

Среща се в различни цветове, но лилавите са едни от най-добрите сортове за дегустация. Лилавото грозде също така съдържа изобилие от витамини и минерали - желязо, калий, фосфор и витамин К.

Източник: Getty Images

Лилав карфиол

Той е изключително здравословна алтернатива. Карфиолът е от кръстоцветните зеленчуци, за които някои проучвания са установили, че са свързани с превенцията на рака.

Карфиолът има високо съдържание на калций, калий, фосфор, витамин С, витамин К и много други витамини, които безспорно засилват имунитета и предпазват от респираторни заболявания през есента и зимата.

Източник: Getty Images

Сливи

Съдържат здравословни въглехидрати, калий, фибри и витамин А. Дори и сушени, те са много полезни и дават на организма необходимите вещества за борба с настинките.

Източник: Getty Images

Лилаво зеле

В него се съдържат фибри, както и калций, желязо, калий, витамин С, витамин К и B. Лилавото зеле помага изключително много при бронхити, фарингити и ларингити. При спаднал глас си направете салата от лилаво зеле и гласът ви ще се възвърне, съветват специалистите.

Източник: Getty Images

Къпини

Те са богат източник на фибри, калций, калий, витамин С и витамин А.

Източник: Thinkstock/Guliver

Лилави чушки

Те са витаминозно средство с висока хранителна стойност, съдържат малко и "нежна" целулоза. Богатото съдържание на витамин С и на каротин ги прави ценна прибавка към всяко диетично хранене. Лилавата пиперката стимулира отделянето на стомашен сок, подобрява храносмилането и възбужда апетита. Оказва благоприятно въздействие на стомашно-чревния тракт и тонизира организма, разказват диетолозите.

Източник: Getty Images

Лилавите аспержи

Познати са от Нова Зеландия и Австралия. Те растат като зелените аспержи над земята. Подобно на зелените не се белят. На вкус са малко по-сладки от другите видове. Те губят лилавия си цвят след като се сварят. Известно е, че аминокиселината аспарагин в аспержите всъщност стимулира бъбречната функция.

Източник: Getty Images

Лилави картофи

От векове са наричани храна за боговете. Според специалисти картофите в по-тъмни цветове имат в пъти повече антиоксиданти от останалите. Те са добър източник на въглехидрати, калий, витамин С и фолиева киселина.

Източник: Getty Images

Има и билки, обагрени в лилаво, които носят много ползи за здравето. 

Например лавандулата. Ароматът на лавандуловото масло действа и успокояващо, намалява безсънието, безпокойствието, мигрената, депресията, акнето, псориазиса и други. (Във видеото горе вижте 7 билки, които можем да отглеждаме у дома).

Източник: / Gulliver/Getty Images

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитни новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Абонирайте се и прочетете първи "Непубликувано" и обзор на деня за 2 мин. Безплатно е :-)

@
Коментирай
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

9 коментара
 
Публикуваха тарифите на ТОЛ таксите
Ексклузивно

Публикуваха тарифите на ТОЛ таксите

Преди 13 часа
Петко, който сам режисира живота си
Ексклузивно

Петко, който сам режисира живота си

Преди 16 часа
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Водещи новини