18

К оментар от Иван Бедров за Deutsche Welle:

От началото на годината до 28 август по българските пътища са загинали 393 души. Статистика, която гарантира на България неизменното челно място в Европейския съюз по брой на жертвите спрямо броя на населението. И която изобщо няма да се уплаши от поредното чиновническо безсилие, материализирало се този път в идеята за "нов държавен орган за надзор над пътната безопасност". Какъв ще е този орган? Засега нямаме точен отговор на този въпрос.

Само от началото на мандата на това правителство, премиерът поне три пъти е събирал при себе си ключови фигури от управлението по темата за жертвите на пътя. И всеки път идеите са грандиозни. След тях обаче всичко си продължава постарому. Така ще е и този път. Не, това не е черногледство, а бегло съпоставяне между политическите заявки и реалния живот.

"Пощада няма да има за никого"

"Пощада няма да има за никого. Много ясно са отрегулирани процесите в държавата", зарече се премиерът Бойко Борисов след катастрофата край Своге, при която загинаха 17 души. Процесите обаче не са много ясно отрегулирани. Според регионалния министър Николай Нанков, в асфалта имало "недопустими“ съставки, които правели пътя некачествен, тоест - хлъзгав. Пътят обаче има всички необходими документи за качество, надзор и приемане на строителството. Същият министър обясни това с "евентуално фалшифициране“. За капак се оказа, че част от задължителните тестове са извършени в лаборатория, която е собственост на фирмата строител. А проблемите по този път били забелязани и документирани няколко пъти, но отговорните институции не предприели мерки той да бъде поправен. Кое точно тук е отрегулирано?

Темата за некачествения път е важна, но засега не се знае дали е пряко свързана с инцидента. Докато продължава разследването, властта ще създава "новия държавен орган“ и няма да си спомня предишните си обещания. Миналия ноември отново имаше тежка катастрофа с автобус - тогава край ловешкото село Микре загинаха 9 души, а правителството заговори за "видеорегистратори в автобусите" и за задължение на всички автобуси да сложат колани на седалките. В момента законът казва, че пътниците и шофьорите "използват обезопасителните колани, с които моторните превозни средства са оборудвани". Тоест, когато автобусът няма колани, няма и задължение.

Месеците минаваха, но законът не се променяше и така колани не се появяваха. Стана април, когато автобус се обърна на магистрала "Тракия“ и загинаха шест души. И тогава властта се закани да реши проблема с коланите. Но пак не го реши. Дойде август, когато 17 души намериха смъртта си в пропастта край Своге. Отново без колани и отново властта се зарече, че още "тази есен“ вкарва в парламента законопроекта за задължителните колани в автобусите. В имитацията на дейност се включи и прокуратурата, която през юни обяви, че била разпоредила проверка „за спазване на задължението за ползване на обезопасителни колани“.

Защо изобщо?

По-добре институциите изобщо да не правят нищо, отколкото да произвеждат подобни нелепици. Имитацията на дейност е първата причина за нерешаването на проблема. Ако искаш да не решиш един въпрос, създай комисия - едва ли сме си представяли по-крещяща илюстрация на старата поговорка за бюрокрацията. Втората причина е нежеланието да се погледнат конкретните фактори за всяка една трагедия. Автобусът е излетял в пропастта, скъсвайки като хартиена лента мантинелата.

Как на никого не му мина през главата, че е добре пътищата над пропасти да бъдат по-сериозно обезопасявани - с по-здрави мантинели или огради. А когато статистиката казва, че най-много жертви има при челни удари и дори показва местата с най-чести катастрофи, защо никой не се сеща да раздели насрещните платна с физическа преграда, за да нямат възможност автомобилите да се срещнат челно?

Третата причина е най-сериозна - корупцията. Тя е при строителството на пътища и липсата на ефективен контрол на качеството. Корупцията е и при спазването на правилата за движение, защото банкнотите решават всеки спор, а мутрите могат необезпокоявано да превишават скоростта и да създават опасни ситуации. Корупцията е също при издаването на документи - фалшиви шофьорски книжки и разрешителни за транспорт, дори когато автобусът не отговаря на редица изисквания. Точно заради тази корупция Николай Колев-Босия гладува вече трети месец, а управляващите не проявяват никакъв интерес към неговите твърдения. Това е достатъчен знак, че никой не иска да реши проблема. И че оставаме в омагьосания кръг на предизвестените трагедии.

Но има и още един знак на чиновническото безсилие - сега ще създават "нов държавен орган“, защото очевидно са забравили, че преди 15 години държавата вече си е измила ръцете по този начин и такъв орган отдавна има - Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата. Някой да е чувал за нея?

Вижте още: 

Жители на Своге излизат на протест пак, трима от ранените с опасност за живота

СНИМКИ ОТ МЯСТОТО НА ИНЦИДЕНТА МОЖЕ ДА ВИДИТЕ В ГАЛЕРИЯТА НИ

Съдът пусна шофьора на автобуса

Разказ на жена, оцеляла в автобуса

Борисов: Към никого няма да има пощада

Свидетелите на катастрофата: Какво е станало

Министър: Използваният асфалт край Своге е недопустим

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram

Коментари 18
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

18 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Какво да носим в джоба си, за да привлечем късмета

Какво да носим в джоба си, за да привлечем късмета

Любопитно Преди 17 минути

Вижте кои са тези поверия

БСП предлага създаването на Министерство на електронното управление и високите технологии

БСП предлага създаването на Министерство на електронното управление и високите технологии

Избори 2021 Преди 21 минути

БСП ще настоява за промяна на структурата на бъдещия кабинет и създаването на специално министерство, което да отговаря за електронното управление и високите технологии

Защо близо 1 млн. българи остават без увеличение на пенсиите

Защо близо 1 млн. българи остават без увеличение на пенсиите

България Преди 1 час

71 000 души пък ще имат повишение, по-малко от 5 на сто на действителния размер на получаваната пенсия

Пендаровски: След като ЕС ни блокира, да засилим партньорството си със САЩ

Пендаровски: След като ЕС ни блокира, да засилим партньорството си със САЩ

Свят Преди 1 час

Според него историческите теми не би трябвало да бъдат критерий за приемане в Общността

Съюзът на съдиите поиска оставката на целия състав на ВСС

Съюзът на съдиите поиска оставката на целия състав на ВСС

България Преди 2 часа

Съдийската организация е на мнение, че ВСС не е дал какъвто и да било знак, че има воля и компетентност за водене на открит и честен разговор

Тежка катастрофа в Бургас, 6-месечно бебе пострада

Тежка катастрофа в Бургас, 6-месечно бебе пострада

България Преди 2 часа

То е настанено в отделение по неврохирургия

Снимката е илюстративна

ООН предупреждава за необратими последици от глобалното затопляне

Свят Преди 2 часа

"Животът на Земята може да се възстанови от голяма климатична промяна. Човечеството обаче няма да може"

Google блокира в Android устройствата на много хора

Google блокира в Android устройствата на много хора

Технологии Преди 3 часа

Има начин да махнем постоянните съобщения за грешка

<p>От гигант до джудже: Слонът, който загуби 8000 килограма</p>

От огромен бозайник до джудже: Слонът, който загуби 8000 килограма

Любопитно Преди 3 часа

Един от най-големите сухоземни бозайници е приключил еволюцията си като джудже

ЦИК отхвърли жалба срещу Стефан Янев и служебни министри

ЦИК отхвърли жалба срещу Стефан Янев и служебни министри

България Преди 3 часа

Една от коалициите смята, че има „множество изказани и недоказани твърдения и изявления“

Кейт Мидълтън

Кейт Мидълтън изненада ученици със сладък подарък

Любопитно Преди 4 часа

Какво им подари херцогинята на Кеймбридж

BMW M1

Това са три от най-красивите BMW-та

Технологии Преди 4 часа

Франк Стивънсън разказва за любимите си модели на баварците. Кои са вашите?

Слон тършува в кухнята на семейство (ВИДЕО)

Слон тършува в кухнята на семейство (ВИДЕО)

Любопитно Преди 4 часа

"Слонът пак е дошъл да готви", казва семейството

Силно земетресение удари Перу

Силно земетресение удари Перу

Свят Преди 6 часа

Трусът е бил на дълбочина 10 км

Пожар в склад за отпадъци край търговищко село

Пожар в склад за отпадъци край търговищко село

България Преди 6 часа

Какво показват измерванията за чистотата на въздуха

От мрежата