К оментар от Иван Бедров за Deutsche Welle:

От началото на годината до 28 август по българските пътища са загинали 393 души. Статистика, която гарантира на България неизменното челно място в Европейския съюз по брой на жертвите спрямо броя на населението. И която изобщо няма да се уплаши от поредното чиновническо безсилие, материализирало се този път в идеята за "нов държавен орган за надзор над пътната безопасност". Какъв ще е този орган? Засега нямаме точен отговор на този въпрос.

Само от началото на мандата на това правителство, премиерът поне три пъти е събирал при себе си ключови фигури от управлението по темата за жертвите на пътя. И всеки път идеите са грандиозни. След тях обаче всичко си продължава постарому. Така ще е и този път. Не, това не е черногледство, а бегло съпоставяне между политическите заявки и реалния живот.

"Пощада няма да има за никого"

"Пощада няма да има за никого. Много ясно са отрегулирани процесите в държавата", зарече се премиерът Бойко Борисов след катастрофата край Своге, при която загинаха 17 души. Процесите обаче не са много ясно отрегулирани. Според регионалния министър Николай Нанков, в асфалта имало "недопустими“ съставки, които правели пътя некачествен, тоест - хлъзгав. Пътят обаче има всички необходими документи за качество, надзор и приемане на строителството. Същият министър обясни това с "евентуално фалшифициране“. За капак се оказа, че част от задължителните тестове са извършени в лаборатория, която е собственост на фирмата строител. А проблемите по този път били забелязани и документирани няколко пъти, но отговорните институции не предприели мерки той да бъде поправен. Кое точно тук е отрегулирано?

Темата за некачествения път е важна, но засега не се знае дали е пряко свързана с инцидента. Докато продължава разследването, властта ще създава "новия държавен орган“ и няма да си спомня предишните си обещания. Миналия ноември отново имаше тежка катастрофа с автобус - тогава край ловешкото село Микре загинаха 9 души, а правителството заговори за "видеорегистратори в автобусите" и за задължение на всички автобуси да сложат колани на седалките. В момента законът казва, че пътниците и шофьорите "използват обезопасителните колани, с които моторните превозни средства са оборудвани". Тоест, когато автобусът няма колани, няма и задължение.

Месеците минаваха, но законът не се променяше и така колани не се появяваха. Стана април, когато автобус се обърна на магистрала "Тракия“ и загинаха шест души. И тогава властта се закани да реши проблема с коланите. Но пак не го реши. Дойде август, когато 17 души намериха смъртта си в пропастта край Своге. Отново без колани и отново властта се зарече, че още "тази есен“ вкарва в парламента законопроекта за задължителните колани в автобусите. В имитацията на дейност се включи и прокуратурата, която през юни обяви, че била разпоредила проверка „за спазване на задължението за ползване на обезопасителни колани“.

Защо изобщо?

По-добре институциите изобщо да не правят нищо, отколкото да произвеждат подобни нелепици. Имитацията на дейност е първата причина за нерешаването на проблема. Ако искаш да не решиш един въпрос, създай комисия - едва ли сме си представяли по-крещяща илюстрация на старата поговорка за бюрокрацията. Втората причина е нежеланието да се погледнат конкретните фактори за всяка една трагедия. Автобусът е излетял в пропастта, скъсвайки като хартиена лента мантинелата.

Как на никого не му мина през главата, че е добре пътищата над пропасти да бъдат по-сериозно обезопасявани - с по-здрави мантинели или огради. А когато статистиката казва, че най-много жертви има при челни удари и дори показва местата с най-чести катастрофи, защо никой не се сеща да раздели насрещните платна с физическа преграда, за да нямат възможност автомобилите да се срещнат челно?

Третата причина е най-сериозна - корупцията. Тя е при строителството на пътища и липсата на ефективен контрол на качеството. Корупцията е и при спазването на правилата за движение, защото банкнотите решават всеки спор, а мутрите могат необезпокоявано да превишават скоростта и да създават опасни ситуации. Корупцията е също при издаването на документи - фалшиви шофьорски книжки и разрешителни за транспорт, дори когато автобусът не отговаря на редица изисквания. Точно заради тази корупция Николай Колев-Босия гладува вече трети месец, а управляващите не проявяват никакъв интерес към неговите твърдения. Това е достатъчен знак, че никой не иска да реши проблема. И че оставаме в омагьосания кръг на предизвестените трагедии.

Но има и още един знак на чиновническото безсилие - сега ще създават "нов държавен орган“, защото очевидно са забравили, че преди 15 години държавата вече си е измила ръцете по този начин и такъв орган отдавна има - Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата. Някой да е чувал за нея?

Вижте още: 

Жители на Своге излизат на протест пак, трима от ранените с опасност за живота

СНИМКИ ОТ МЯСТОТО НА ИНЦИДЕНТА МОЖЕ ДА ВИДИТЕ В ГАЛЕРИЯТА НИ

Съдът пусна шофьора на автобуса

Разказ на жена, оцеляла в автобуса

Борисов: Към никого няма да има пощада

Свидетелите на катастрофата: Какво е станало

Министър: Използваният асфалт край Своге е недопустим

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram

- С годините все повече мъже се интересуват от мен... - Скъпа, те са лекари, това им е работата...
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Край на изключенията: Край на руската енергия до 2027 г.

Край на изключенията: Край на руската енергия до 2027 г.

Свят Преди 1 минута

Новата стратегия на Брюксел ще прекрати договорите за газ – дори без единодушие

о

Алигатор уби жена във Флорида

Свят Преди 5 минути

Служители твърдят, че сериозните наранявания, причинени от алигатори, са рядкост във Флорида

Foton Tunland G7

Нов китайски играч на българския пазара

Технологии Преди 44 минути

От март вече имаме официален представител на китайския индустриален играч Foton Motor, който предлага пикапи и различни камиони и техника за бизнеса

Украинска атака с дронове парализира московските летища

Украинска атака с дронове парализира московските летища

Свят Преди 46 минути

Това е трети пореден ден, в който Киев извърши подобни атаки срещу руската столица

Сара Джесика Паркър пропусна Met Gala 2025, ето каква е причината

Сара Джесика Паркър пропусна Met Gala 2025, ето каква е причината

Любопитно Преди 49 минути

Сара Джесика Паркър определено е оставила траен отпечатък в историята на събитието през годините

Китайски стоки с 145% мито пристигат в САЩ – доставките наполовина, недостигът наближава

Китайски стоки с 145% мито пристигат в САЩ – доставките наполовина, недостигът наближава

Свят Преди 1 час

Търговската война с Китай поставя американските потребители пред труден избор

<p>Вучич е блокиран от балтийските държави</p>

Две балтийски държави блокираха прелитането на самолета на Вучич до Москва

Свят Преди 1 час

Сърбия е страна кандидат за членство в ЕС, но не се е присъединила към западните санкции срещу Русия

Си Цзинпин на визита в Русия в знак на подкрепа за Путин срещу Запада

Си Цзинпин на визита в Русия в знак на подкрепа за Путин срещу Запада

Свят Преди 1 час

"Китай и Русия винаги са се подкрепяли твърдо по въпроси, свързани с основните интереси и проблеми на ответната страна", се посочва още в текста

<p>Индия обясни целта на военните удари в&nbsp;Пакистан</p>

Индийското външно министерство: Ударите в Пакистан бяха насочени срещу терористични лагери

Свят Преди 1 час

Напрежението между Индия и Пакистан ескалира, когато 26 туристи бяха убити в края на април в индийската част на Кашмир

Божанов за скандала с F-16: Примирието между Борисов и Радев беше краткотрайно

Божанов за скандала с F-16: Примирието между Борисов и Радев беше краткотрайно

България Преди 1 час

По думите му на този етап няма кой знае какъв проблем

<p>Мъж разби с кола портата на дома на Дженифър Анистън</p>

Мъж разби с кола портата на дома на Дженифър Анистън

Свят Преди 1 час

Актрисата е била в дома по време на инцидента

Смъртоносно нападение: Дронове разтърсиха украинската столица

Смъртоносно нападение: Дронове разтърсиха украинската столица

Свят Преди 1 час

Световните агенции се позоваха на съобщение на кмета на Киев

Защо Индия и Пакистан продължават да се борят за Кашмир

Защо Индия и Пакистан продължават да се борят за Кашмир

Свят Преди 1 час

Но защо територията е толкова оспорвана — и как започва всичко това?

Защо е важно родителите да слушаме лекарите?

Защо е важно родителите да слушаме лекарите?

Любопитно Преди 2 часа

Милена Златкова ще открие официално безплатното двудневно Събитие на „Ох, на мама!“ за бременни и родители

Тоника след Hell’s Kitchen: Грозев не заслужава черната куртка (ВИДЕО)

Тоника след Hell’s Kitchen: Грозев не заслужава черната куртка (ВИДЕО)

Любопитно Преди 2 часа

Тоника призна, че макар да е напуснала шоуто на четвърто място, това няма нищо общо с отношенията ѝ с Виктория