18

К оментар от Иван Бедров за Deutsche Welle:

От началото на годината до 28 август по българските пътища са загинали 393 души. Статистика, която гарантира на България неизменното челно място в Европейския съюз по брой на жертвите спрямо броя на населението. И която изобщо няма да се уплаши от поредното чиновническо безсилие, материализирало се този път в идеята за "нов държавен орган за надзор над пътната безопасност". Какъв ще е този орган? Засега нямаме точен отговор на този въпрос.

Само от началото на мандата на това правителство, премиерът поне три пъти е събирал при себе си ключови фигури от управлението по темата за жертвите на пътя. И всеки път идеите са грандиозни. След тях обаче всичко си продължава постарому. Така ще е и този път. Не, това не е черногледство, а бегло съпоставяне между политическите заявки и реалния живот.

"Пощада няма да има за никого"

"Пощада няма да има за никого. Много ясно са отрегулирани процесите в държавата", зарече се премиерът Бойко Борисов след катастрофата край Своге, при която загинаха 17 души. Процесите обаче не са много ясно отрегулирани. Според регионалния министър Николай Нанков, в асфалта имало "недопустими“ съставки, които правели пътя некачествен, тоест - хлъзгав. Пътят обаче има всички необходими документи за качество, надзор и приемане на строителството. Същият министър обясни това с "евентуално фалшифициране“. За капак се оказа, че част от задължителните тестове са извършени в лаборатория, която е собственост на фирмата строител. А проблемите по този път били забелязани и документирани няколко пъти, но отговорните институции не предприели мерки той да бъде поправен. Кое точно тук е отрегулирано?

Темата за некачествения път е важна, но засега не се знае дали е пряко свързана с инцидента. Докато продължава разследването, властта ще създава "новия държавен орган“ и няма да си спомня предишните си обещания. Миналия ноември отново имаше тежка катастрофа с автобус - тогава край ловешкото село Микре загинаха 9 души, а правителството заговори за "видеорегистратори в автобусите" и за задължение на всички автобуси да сложат колани на седалките. В момента законът казва, че пътниците и шофьорите "използват обезопасителните колани, с които моторните превозни средства са оборудвани". Тоест, когато автобусът няма колани, няма и задължение.

Месеците минаваха, но законът не се променяше и така колани не се появяваха. Стана април, когато автобус се обърна на магистрала "Тракия“ и загинаха шест души. И тогава властта се закани да реши проблема с коланите. Но пак не го реши. Дойде август, когато 17 души намериха смъртта си в пропастта край Своге. Отново без колани и отново властта се зарече, че още "тази есен“ вкарва в парламента законопроекта за задължителните колани в автобусите. В имитацията на дейност се включи и прокуратурата, която през юни обяви, че била разпоредила проверка „за спазване на задължението за ползване на обезопасителни колани“.

Защо изобщо?

По-добре институциите изобщо да не правят нищо, отколкото да произвеждат подобни нелепици. Имитацията на дейност е първата причина за нерешаването на проблема. Ако искаш да не решиш един въпрос, създай комисия - едва ли сме си представяли по-крещяща илюстрация на старата поговорка за бюрокрацията. Втората причина е нежеланието да се погледнат конкретните фактори за всяка една трагедия. Автобусът е излетял в пропастта, скъсвайки като хартиена лента мантинелата.

Как на никого не му мина през главата, че е добре пътищата над пропасти да бъдат по-сериозно обезопасявани - с по-здрави мантинели или огради. А когато статистиката казва, че най-много жертви има при челни удари и дори показва местата с най-чести катастрофи, защо никой не се сеща да раздели насрещните платна с физическа преграда, за да нямат възможност автомобилите да се срещнат челно?

Третата причина е най-сериозна - корупцията. Тя е при строителството на пътища и липсата на ефективен контрол на качеството. Корупцията е и при спазването на правилата за движение, защото банкнотите решават всеки спор, а мутрите могат необезпокоявано да превишават скоростта и да създават опасни ситуации. Корупцията е също при издаването на документи - фалшиви шофьорски книжки и разрешителни за транспорт, дори когато автобусът не отговаря на редица изисквания. Точно заради тази корупция Николай Колев-Босия гладува вече трети месец, а управляващите не проявяват никакъв интерес към неговите твърдения. Това е достатъчен знак, че никой не иска да реши проблема. И че оставаме в омагьосания кръг на предизвестените трагедии.

Но има и още един знак на чиновническото безсилие - сега ще създават "нов държавен орган“, защото очевидно са забравили, че преди 15 години държавата вече си е измила ръцете по този начин и такъв орган отдавна има - Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата. Някой да е чувал за нея?

Вижте още: 

Жители на Своге излизат на протест пак, трима от ранените с опасност за живота

СНИМКИ ОТ МЯСТОТО НА ИНЦИДЕНТА МОЖЕ ДА ВИДИТЕ В ГАЛЕРИЯТА НИ

Съдът пусна шофьора на автобуса

Разказ на жена, оцеляла в автобуса

Борисов: Към никого няма да има пощада

Свидетелите на катастрофата: Какво е станало

Министър: Използваният асфалт край Своге е недопустим

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram

Получавай безплатно най-горещите новини от Vesti.bg

Коментари 18
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

18 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Без забрана за пристигащите от 70 страни във Великобритания

Без забрана за пристигащите от 70 страни във Великобритания

Теми в развитие Преди 37 минути

Милиони британци ще могат да отидат на лятна ваканция, без да се налага се поставят под карантина след завръщането си

Нидерландия изправя Русия на съд заради полет MH17

Нидерландия изправя Русия на съд заради полет MH17

Свят Преди 45 минути

Роднините на нидерландски жертви подадоха жалба с искане Русия да поеме отговорност за инцидента, който уби всички на борда

<p>След Брекзит: &quot;Пожарен&quot; фонд, предупреждение за бизнеса&nbsp;</p>

ЕС с "пожарен" фонд за последиците от Брекзит, Барние предупреди бизнеса

Свят Преди 3 часа

Очаква се правителството на Борис Джонсън да представи преразгледани планове за своята гранична политика през следващата седмица

Дигиталната реклама в България надхвърли 122 млн. лева

Дигиталната реклама в България надхвърли 122 млн. лева

България Преди 3 часа

19,4% e ръстът на нетния обем на инвестициите, според проучването AdEx 2019 на IAB България

"Пътна полиция" с акция срещу високата скорост

"Пътна полиция" с акция срещу високата скорост

България Преди 4 часа

Ще се извършват и проверки и за шофиране след употребата на алкохол и наркотици

Къде мобилният интернет е най-скъп и къде най-евтин

Къде мобилният интернет е най-скъп и къде най-евтин

Технологии Преди 5 часа

Има ясно разделение между страните по отношение на цените на мобилните данни

Затварят за свиждания социалните услуги с целодневна грижа

Затварят за свиждания социалните услуги с целодневна грижа

България Преди 5 часа

Близките на настанените ще могат да получават информация по телефон, електронна поща или друг, изключващ директен контакт

„Излекувани“ в „Темата на NOVA“

„Излекувани“ в „Темата на NOVA“

България Преди 5 часа

Истории от първо лице за живота след коронавируса

Интересът към компютрите се завръща, но за кратко

Интересът към компютрите се завръща, но за кратко

Технологии Преди 6 часа

Покупките на нови устройства се увеличават въпреки пандемията

<p>Прокуратурата откри нарушения при строежа на небостъргачa &quot;I tower&quot;</p>

Прокуратурата откри нарушения при строежа на небостъргачa "I tower" в столицата

България Преди 6 часа

Издадени са две заповеди за спиране на изпълнението на строежите

Николов: Кандидатстване само с матура е шанс за висшето ни образование

Николов: Кандидатстване само с матура е шанс за висшето ни образование

България Преди 6 часа

Онлайн формата на подготовка е особено подходяща и за системата на обучението през целия живот

ВАП поиска Фандъкова да провери поддръжката на зелената система в София

ВАП поиска Фандъкова да провери поддръжката на зелената система в София

България Преди 6 часа

В прокуратурата е образувана преписка за недобро управление на зелените площи

Бебе на 4 месеца с коронавирус в болницата в Смолян

Бебе на 4 месеца с коронавирус в болницата в Смолян

Теми в развитие Преди 6 часа

Пет са положителните проби за COVID-19 в областта за последното денонощие

Кметът на Сеул се e самоубил заради обвинение в сексуален тормоз

Кметът на Сеул се e самоубил заради обвинение в сексуален тормоз

Свят Преди 6 часа

Сеул Пак Уон-сун е оставил прощална бележка

Експерт: Горещините няма да спрат коронавируса

Експерт: Горещините няма да спрат коронавируса

Теми в развитие Преди 7 часа

По-високите температури няма да помогнат да се забави разпространението на новия коронавирус

ГКПП „Кулата”

В края на работната седмица: има ли опашки на „Кулата”

Теми в развитие Преди 9 часа

Гръцките власти въведоха избирателно тестване за коронавирус на влизане в страната

Почина легендарният български щангист Антонио Кръстев

Почина легендарният български щангист Антонио Кръстев

България Преди 10 часа

Той е издъхнал на 58-годишна възраст при автомобилна катастрофа