1

П отребители останаха неприятно изненадани. Вместо поръчаните от тях пратки за няколкостотин лева, доставени им били гривни, пръстени, шалчета за няколко долара. 

75% от жалбите в ЕПЦ са именно след покупки в интернет, посочва в репортажа си NOVA.

Покупките са осъществени през сайтове-фантоми, социалните мрежи или от маркетплейсове. Част от тях - регистрирани в Китай или някоя екзотична дестинация.

Пред камерата на телевизията застава измамена от такъв сайт. Пожелала да запази анонимност, тя използва името Мария. 

"Влязох в сайта – видях, че имат много добри цени на продуктите. Харесах си едно зимно яке, закупих си ботуши, обувки и финално едни маратонки. 530 лв. беше стойността на поръчката ми", каза потърпевшата.

За марковите стоки Мария плаща още при поръчката - през сайта на онлайн търговеца. Доставката обаче се забавя с месеци. До миналата седмица, когато пратките пристигат, но не със стоките, които Мария очаква.

Мария не е единствената излъгана.

Само за последните седмици сигналите за подобни измами в Европейския потребителски център растат. Схемата при всички е една и съща. "Потребителите си поръчват най-често маркови дрехи и обувки, а вместо това получават различни стоки – гривнички, пръстени, цвички, очила – от няколко долара – много често върху тях седи и цената", заяви Игнат Арсенов от Европейския потребителски център пред камерата на "Здравей, България".

Именно така търговецът доказва, че пратката е доставена. А потребителят остава не само с празни, но и с вързани ръце.

"Най-често няма шанс да намерим търговеца – получаваме стока, която не е обозначена по никакъв начин – не знаем какво получаваме: стока-менте или друг предмет, който няма нищо общо с нашата поръчка. Много често зад тези електронни магазини не стои някоя голяма фирма, а стои физическо лице, което има за цел да се крие максимално бързо зад различна държава, различна самоличност", каза експертът по киберсигурност Александър Ненов.

При схемата – мнимите търговци ни привличат с атрактивни предложения, на ниски цени, насочени конкретно към нас. Преди това ни проучват подробно - какво разглеждаме и купуваме в интернет. "Привличат ги евтините цени – всичко е намалено. Това е друга индикация – няма такъв търговец, на който всички стоки на сайта да имат намаление. Става чрез социалните мрежи – чрез реклама, които ни следят с т.нар. "бисквитки" – или с изскачащите прозорци на мобилните ни телефони и ние попадаме "случайно” на тези сайтове", заяви Арсенов.

"Имат много ясно таргетиране към съответната аудитория, например - мъже над определена възраст, жени над определена възраст. Ние влизаме в сайта и откриваме атрактивни за нас приложения, които са нашата любима марка, защото вече сме харесали страницата на тази марка", каза Ненов.

Според онлайн търговците в България подобни измами пречат и на имиджа на коректните електронни магазини. "Тези практики създават недоверие в потребителите – и дори да не се откажат от пазаруване онлайн – са много по-критични – увеличава се обслужването на клиент, а за да го убедиш, че си истински – забавя развитието на онлайн продажбите", заяви Любомир Русанов от Българска Е-комерс Асосиация.

Кои сайтове са фантоми можем да разпознаем по дизайна на самия онлайн магазин.

"Обикновено такива сайтове за измами са откраднали съдържание и копират визия, но често не са изпипани визуално. Има грешки, размествания, които правят впечатление", добави Русанов.

Проверяваме и дали сайтът съдържа задължителната по закон информация за търговеца. За да сме сигурни, че не става дума за фалшив сайт, трябва да следим и за задължителни защити в домейна на онлайн магазина.

Ако се съмняваме – можем да проверим и за мнения или оплаквания на други потребители в интернет форумите. А за Мария единствен изход остава да оспори плащането.

"При картовите плащания има гаранция и можем да оспорим едно плащане по редица причини. Потребителят на първо място трябва да се свърже с банката, която му е издала картата и да се уведоми как да оспори плащането. Плащането може да е оспорено и ако доставените стоки като качество, не отговарят на поръчаното или ако има разминаване в сроковете на доставка. Процедурата се нарича charge back – "оспорване на плащане”. Първо трябва да сме сигурни за точната причина за оспорване на плащане и в документацията да се посочи вида на оспорване – нужен е доказателствен материал, който да се предостави", каза експертът по картови плащания Ваня Манова.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram

Абонирайте се и прочетете първи "Непубликувано" и обзор на деня за 2 мин. Безплатно е :-)

@
Коментирай
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

1 коментар
 
Пожар в общежитие в "Студентски град"
Ексклузивно

Пожар в общежитие в "Студентски град"

Преди 6 часа
<p>5 <strong>мита за ваксините</strong> срещу грип</p>
Ексклузивно

5 мита за ваксините срещу грип

Преди 10 часа
<p>Макрон рискува всичко за Путин&nbsp;</p>
Ексклузивно

Макрон рискува всичко за Путин 

Преди 12 часа
Ново земетресение до Албания
Ексклузивно

Ново земетресение до Албания

Преди 13 часа
Домусчиев ще настоява за ВАР
Ексклузивно

Домусчиев ще настоява за ВАР

Преди 17 часа
Проверки за студентския празник днес
Ексклузивно

Проверки за студентския празник днес

Преди 17 часа
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Водещи новини