З ащо се стигна до челната влакова катастрофа край Локорско, при която загинаха двама души, а други шест бяха ранени? Сработила ли е системата против инцидента на НКЖИ или има човешка грешка? Темата в студиото на „Здравей, България” анализираха председателят на Синдиката на железничарите към КНСБ Петър Бунев и проф. Симеон Ананиев, който е представител на Асоциацията на железопътните предприятия и експертът по управление и цифровизация в железопътния транспорт Людмил Иванов.

Сблъсък между два влака, двама загинали, премиерът освободи зам.-министъра на транспорта

„Тук има поне няколко грешки. С една грешка не може да стане катастрофа. Има поне едно действие против правилата”, категоричен е Бунев.

Той отбеляза, че е невъзможно машинистът да е тръгнал на червен светофар. По-скоро влакът е тръгнал от коловоз без светлинна сигнализация.

Експертите обясниха, че най-вероятно единият от влаковете е тръгнал от коловоз на гара Кремиковци, който е невидим за системата за сигурност. Той се използва за претоварване.

Композициите се прегарирали на един от коловозите със светофари, за да бъде сигнализирано на другата гара, че влак по трасето в обратна посока не може да тръгне.

„По нашите земи има балкански синдром. Ние смятаме, че правилата не са за нас и сме по-умни от другите. При подобен удар, ако влаковете бяха пътнически, вероятно жертвите щяха да са стотици”, каза Иванов.

„Никой не се събужда сутрин с мисълта как ще направи нарушение и как няма да се върне вечерта при семейството си. Има процедура, когато сигнализацията на железниците не функционира да се потегли от затворен изходен сигнал от гара с подходящия образец. Документът е писмен. Устни заповеди се избягват да се изпълняват. Никога не става въпрос за грешка на един човек или само една грешка, винаги е системна”, коментира в ефира на предаването „Твоят ден” зам.-председател на „Клъстер Зелен транспорт” инж. Мартин Янев.

По негови думи за да се озове единият влак срещу другия, означава, че системите за безопасност не са сработили.

„Системата на железниците е преосигурена откъм безопасност. Имало е опит да бъде спряно електрозахранването на едната машина. Това означава, че някой се е усетил, че има проблем по тресето, но за съжаление е било късно”, добави инж. Янев.

„От почти 20 години БДЖ не отговаря за инфраструктурата на влаковете, това е приоритет на Национална компания „Инфраструктура” обясни той.

Според инж. Янев страната се движи с изключително бавни темпове към процесите на дигитализация и повишаване безопасността на движението на железниците.

При инцидента загинаха двама души. Става въпрос за машиниста на единия влак и за служител на БДЖ. Пострадалите са шестима.

„Веднага след получаване на сигнала на 112, който гласеше, че има сблъсък между два локомотива и пожар, четири екипа на Дирекция „Аварийна помощ и превенция”  на СО пристигнахме на място. Теренът е много стръмен и кален, линейките нямаше как да стигнат до мястото на катастрофата. Затова пострадалите и загиналите трябваше да бъдат изваждани с носилки на ръце”, коментира в ефира на „Здравей, България” директорът на Дирекция „Аварийна помощ и превенция” Мария Тенева.

Екипи на специализирани полицейски сили също били от първите, озовали се на мястото на катастрофата.

„Появи се информация, че вследствие на това, че в едната влакова композиция е превозвала скрап има опасност от радиация при изгаряне на скрапта, но няма никакво замърсяване на въздуха”, обясни кметът на район „Кремиковци” Лилия Донкова.

По нейни думи добрата новина е, че токът на електрическият влак е бил спрян навреме преди да се случи самата катастрофа.

„Това е спасило човешки животи, защото хората от електрическия влак са успели да слязат”, добави Донкова.

„59-годишният мъж, който пострада при сблъсъка между два товарни влака в сряда и беше докаран от екип на Спешна медицинска помощ в УМБАЛ „Царица Йоанна – ИСУЛ“, остава в много тежко състояние, с опасност за живота”, заяви началникът на Клиниката по анестезиология и активно лечение на болницата проф. д-р Мая Белитова, съобщават от Пресцентъра на УМБАЛ „Царица Йоанна – ИСУЛ.

Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Министерството на туризма поема управлението на плаж „Болата“

Министерството на туризма поема управлението на плаж „Болата“

България Преди 58 минути

Ще се работи за осигуряване на свободен достъп до плажа

Отбелязваме 149 години от избухването Априлското въстание

Отбелязваме 149 години от избухването Априлското въстание

Любопитно Преди 1 час

Това е едно от най-значимите събития в българската история

На 116 години: Почина най-възрастната жена в света

На 116 години: Почина най-възрастната жена в света

Свят Преди 2 часа

Това е бразилската монахиня Ина Канабаро Лукас

Снимката е архивна!

Руска атака с дрон срещу Одеса, има загинали

Свят Преди 2 часа

Нанесени са и редица материални щети

Радев за 1 май: Трудът не бива да е сведен до средство за оцеляване

Радев за 1 май: Трудът не бива да е сведен до средство за оцеляване

България Преди 2 часа

По повод Деня на труда президентът отправи поздравление към българските граждани

Имен ден днес празнуват...

Имен ден днес празнуват...

Любопитно Преди 2 часа

На 1 май почитаме паметта на свети пророк Йеремия и на преподобномъченик Акакий Серски

Милена Златкова откровено за Христо, майчинството и каузите

Милена Златкова откровено за Христо, майчинството и каузите

Любопитно Преди 2 часа

През изминалите 25 години гласът ѝ е безспорно един от най-известните в българското радио

<p>Сенатът на САЩ не успя да блокира митата на Тръмп</p>

Сенатът на САЩ не събра мнозинство, за да блокира митата на Тръмп

Свят Преди 3 часа

Предложението целеше отмяна на националното извънредно положение, обявено от американския президент

Какви природни ресурси притежава Украйна и за какво се използват

Какви природни ресурси притежава Украйна и за какво се използват

Свят Преди 3 часа

След месеци на политически обрати, Вашингтон и Киев най-накрая постигнаха съгласие по стратегическото споразумение

Без синя и зелена зона в празничните 1 и 6 май в София

Без синя и зелена зона в празничните 1 и 6 май в София

България Преди 4 часа

През останалите - 2 май, 3 май и 5 май са работни дни за зоните за почасово платено паркиране

<p>Защо хората са загубили козината си</p>

Защо хората са загубили козината си: Изненадващата истина за еволюцията ни като бозайници без косми

Любопитно Преди 4 часа

Хората принадлежат към група животни, известни с козината, космите и мустаците си

БНБ установи съществени пропуски при отпускане на кредити

БНБ установи съществени пропуски при отпускане на кредити

България Преди 4 часа

Те касаят платежоспособността на кредитополучателите

<p>1 май: Най-смъртоносното наводнение в България</p>

1 май: Най-смъртоносното наводнение в България

Любопитно Преди 4 часа

Вижте какво се е случило на този ден в историята

Apple iPad Air

Apple загуби контрол над приложенията в App Store

Технологии Преди 4 часа

Съдия забрани на компанията да взима комисионни и да ограничава разработчиците

Колоритният Грозев каза сбогом на Hell’s Kitchen

Колоритният Грозев каза сбогом на Hell’s Kitchen

Любопитно Преди 12 часа

Златните постигнаха нова категорична победа над Черните куртки