У чените най-накрая успяха да дадат отговор на един от най-вълнуващите въпроси. Не, не е този - "Кое е първо- кокошката или яйцето?". Въпросът е още по-интригуващ: Кое е първото животно на Земята?

Гъбите (Porifera) дълго време бяха водещ претендент за „първенството“ поради тяхната по-просто устроена анатомия – като липсата им на нервна система – но наскоро се появи нов претендент.

Новите данни навеждат на мисълта, че гребенестите медузи (ктенофорите), които, противно на външния си вид, са само далечни роднини на истинските медузи, може да спечелят първото място, въпреки че имат по-сложна диференцирана нервна система. Те са чудесен пример за това как еволюцията не е върви директно към по-голяма сложност.

Най-скорошният общ предшественик на всички животни вероятно е живял преди 600 или 700 милиона години. Трудно е да разберем какви са били тези същества, защото телата им били меки и не са оставили директни фосилни следи. Но можем да използваме сравнения между живите животни, за да научим за общите им предци", обясни молекулярният биолог и автор на изследването Даниел Рохсар.

Предишни анализи, фокусирани само върху генни последователности, дали противоречиви резултати, като според едни, учените предположиха, че гъбите са били тук първи, докато други показаха, че това са гребенести морски многоклетъчни животни.

Чрез сравняване на силно запазените генни последователности върху техните хромозоми, биоинформатикът от Университета на Виена, Дарин Шулц и колегите му откриха модели, които ясно показват реда на еволюционните събития между организмите.

Изследователите сравниха геномите на гребенестите медузи, две морски гъби, две едноклетъчни животни (хоанофлагелати и амеба) и на микробен рибен паразит, свързан с животни, гъби (ихтиоспорея) и други по-съвременни животни.

Свързването на силно запазени генни последователности, открити в една и съща хромозома при всички животни, очерта ясен модел. Гъбите и по-новите видове животни споделят едни и същи черти на рядък тип хромозомно сливане. Но това не присъства в гребеновата медуза, чиито геноми са подредени по-скоро както при другите едноклетъчни животни.

Засякохме пренареждания, споделяни от гъбите и не-ктенофорните животни. За разлика от тях, ктенофорите приличали на не-животните. Най-простото обяснение е, че ктенофорите са се разклонили, преди да настъпят пренарежданията“, възкликва Рохсар.

Така че гребенестите медузи най-вероятно са еволюирали първи, последвани от гъбите. След това тези гъби са предали новата си смесена хромозомна подредба на потомствени животни.

Беше нужна малко статистическа и детективска работа, за да се убедим, че това наистина е ясен следа, а не просто спекулация“, каза Рохсар. „Тъй като имаме работа с относително малки групи гени и може би един милиард години разминаване между организмите."

Но следата е налице и силно подкрепя нашата теория. Единственият начин, по който алтернативната хипотезата за това, че първи са били гъбите би могла да бъде вярна, ако множество конвергентни пренареждания са се случили както при гъбите, така и в не-ктенофорните животни, което е много малко вероятно."

Новите техники, които екипът разработи, за да направи своето откритие, ще позволят да се надникне и в други еволюционни мистерии, за да бъдат изследвани по-точно.

Отпечатъците на това древно еволюционно събитие все още присъстват в геномите на животните стотици милиони години по-късно“, казва Шулц.

Това изследване ни дава контекст за разбиране на това какво прави животните животни. Това ще ни помогне да разберем основните функции, които всички споделят, като например усещането за заобикалящата ги среда, как се хранят и как се движат.

хуманитарна помощ

Тръгнаха първите камиони с доставки на хуманитарна помощ за Газа

Изграждането на изкуственото временно американско пристанище край Газа бе завършено на 8 май

Царевец

Пожар в Царевец вдигна на крак огнеборците във Велико Търново

Проблемът е в една от кулите на крепостта

Извънредно заседание на Народното събрание във вторник

Вижте каква е причината и какво ще се обсъжда

<p>&quot;Най-лошото нещо, което можеш да си представиш&quot;: Скандалът със заразената кръв&nbsp;</p>

Скандалът със заразената кръв: Говори лекарят

Разследващите трябва да публикува окончателния си доклад на 20 май за заразените през 70-години с хепатит С и ХИВ

„Различната реакция” в „Темата на NOVA“

Любопитно Преди 1 час

Не пропускайте тази събота след централната емисия новини

Винаги ли предизвикват парите широка усмивка?

Колко пари ни трябват, за да сме щастливи?

Пари Преди 1 час

Има ли конкретна сума, която може да предизвика широка усмивка на лицето ни?

Орбан: Роберт Фицо е между живота и смъртта

Молим се за него и подкрепяме Словакия, каза унгарският премиер

Полицаят, барикадирал се в Пловдив, вече е в затвора

Преди да бъде изведен от жилището си, той е направил опит да се обеси на кабел

Лютив чипс уби тийнейджър в САЩ

14-годишният Харис Улоба от Масачузетс е починал, след като взел участие в така нареченото "Предизвикателство с един чипс"

<p>Най-дългата атака от началото на войната между Русия и Украйна</p>

Най-дългата атака от началото на войната: Размяна на удари между Украйна и Русия, има жертви

Въздушната тревога в Харков е продължила над 16,5 часа

Дженифър Лопес и Бен Афлек пак са пред развод?

През последните седмици двойката не се е появявала заедно на публични места и живее в различни части на страната