144

О т три седмици са спрени доставките през най-големия петролопровод от Русия за Европа.

За поскъпването на горивата в Германия и много други страни в Централна Европа си има дежурно обяснение - американското петролно ембарго срещу Иран, както и напрежението в района на Персийския залив. Може обаче да има и друга причина - прекратяването на доставките на петрол от Русия за страните от ЕС през тръбопровода „Дружба”, съобщава „Дойче веле” (Deutsche Welle).

Мнозина на Запад дори не са чували, че подобен тръбопровод съществува. В ЕС, чийто най-голям енергиен доставчик е Русия, от години насам се води дебат за сигурността на доставките. От месеци се водят спорове около „Северен поток-2”, а Брюксел дори промени някои закони, за да се защити от реалните или предполагаеми опасности, произтичащи от строящия се руски газопровод.

Междувременно в края на април се разбра, че по тръбата на „Дружба” тече замърсен с отровни хлориди петрол. Тези съединения ускоряват силно корозионните процеси, в резултат на което доставките бяха спрени.

Това е най-голямата авария в историята на руската петролна индустрия, която може да има сериозни последици също и за европейските енергийни доставки. Междувременно Русия обяви, че е възстановила подаването на петрол по тръбопровода „Дружба“, но докато суровината стигне до страните от Централна и Западна Европа ще трябва да мине още време.

След проведена в Братислава среща на европейските фирми-оператори на тръбопровода, агенция „Ройтерс” съобщи на 14 май, че не е ясно кога доставките на суровината ще се възстановят в пълен обем. Няма яснота и за това каква ще се прави с огромните количества замърсен петрол в дългия хиляди километри тръбопровод.

Няколко цифри дават по-ясна представа за мащабите на катастрофата - в тръбопровода „Дружба” са влезли до 5 милиона тона - около 37 милиона барела, замърсен суров петрол, колкото е капацитетът на преноса за един месец.

За сравнение само унгарската петролна компания MOL се ангажира да изхвърли 100 хиляди тона от негодната суровина, а украинският енергиен доставчик „Укртранснафта” твърди, че ще са му нужни между 4 и 6 месеца време, за да изпомпа около 350 хиляди тона от замърсения петрол към Унгария и Словакия, където да бъдат складирани или унищожени. А трябва да се има предвид, че южното разклонение на петролопровода – до тези две страни и до Чехия, е по-малкото.

Северния участък на тръбата преминава през Беларус и Полша, за да стигне до Германия, която е третият най-голям купувач на руски петрол в света. В полския участък от тръбопровода, по информация на „Ройтерс”, има 1,2 милиона тона замърсен петрол. И докато те блокират тръбата, германските рафинерии в Шведт и Лойна, които снабдяват с горива източните германски провинции и столицата Берлин, ще трябва да внасят суровина с кораби - през пристанищата Гданск и Росток.

Това, разбира се, ще увеличи драстично разходите им и възниква въпросът дали те няма да бъдат прехвърлени върху последните във веригата на търговията - крайните потребители. 

Възможен е дефицит в целия региона на Централна и Източна Европа. От белоруската рафинерия в Новополоцк, която снабдява балтийските страни с горива, съобщават, че заради замърсяването на тръбопровода са в състояние да произвеждат само половината от договорените количества.

Не е ясно и каква ще бъде съдбата на най-малко 10 танкера, превозващи замърсен петрол от руското балтийско пристанище „Уст-Луга”, който никой не иска да вземе. Три от тези танкери вече се намират край Росток.

Петролната индустрия, която прилича на затворено общество от взаимно свързани фирми, засега мълчи и прави всичко по силите си да отклонява всички журналистически въпроси. А политиците повтарят, че снабдяването с горива е сигурно.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram

Абонирайте се и прочетете първи "Непубликувано" и обзор на деня за 2 мин. Безплатно е :-)

@