3

Три години след като Люксембург обяви целия обществен транспорт за безплатен в опит да освободи пътищата си от задръствания и да намали замърсяването, автомобилът все още е кралят на претовареното Велико херцогство, предаде АФП.

Ако трафикът го позволява, от Вайсвампах в крайния север на Люксембург, близо до германската и белгийската граница, до Дюделанж в южната част на страната, в съседство с Франция, се пътува едва за час.

Затова богатата страна с население от едва 650 000 души се оказва идеалното място за един смел експеримент - безплатен обществен транспорт във влаковете, трамваите и автобусите в цялата страна.

Но въпреки липсата на магистрали на дълги разстояния, Люксембург има един от най-високите проценти на притежание на автомобили в Европа, като само Полша надхвърля показателя от 681 автомобила на 1000 жители.

Трансграничните работници вкарват още десетки хиляди превозни средства всеки ден, тъй като пътуващите се отправят към работните места в Люксембург, а шофьорите на дълги разстояния често минават, за да напълнят резервоарите си в страната с ниски данъци върху горивата.

"Често казвам, че германците строят автомобили, а люксембургците ги купуват", шегува се заместник министър-председателят Франсоа Бауш, който отговаря за мобилността и обществените дейности.

Три години след закриването на касите за продажба на билети няма признаци, че Люксембург е изоставил автомобила за сметка на трамвая, макар Бауш да вижда, че трафикът в столицата е намалял.

"Културата на автомобила е наистина доминираща и привличането на автомобилисти в обществения транспорт остава доста трудно", заяви експертът по мобилност Мерлин Жилард от изследователския институт LISER.

Люксембург, заедно с останалата част от Европейския съюз, се опитва да се превърне във въглеродно неутрална икономика чрез внедряване на зелени технологии в транспорта, енергетиката, фабриките и фермите.

Правителството на министър-председателя Ксавие Бетел е коалиция от либерали, социалисти и зелени и се гордее, че инвестира 800 млн. евро годишно в обществения транспорт.

Херцогството разполага с най-високо финансираната в Европа трамвайна мрежа на глава от населението, която струва 500 евро на човек годишно.

"Това е страната, която инвестира най-много от цяла Европа - заяви Жилард, - но Люксембург закъснява. Наваксваме с инвестиции, които са били много слаби в продължение на години."

В град Люксембург, модерен център за финансови услуги, пътниците оценяват промените.

Централната гара е основно ремонтирана, ултрамодерен фуникулер (релсово транспортно средство с въжена тяга за превозване на хора и товари на неголямо разстояние) свързва горната част на града с брега на реката, а пътните ленти са обособени за автобуси и трамваи.

Най-важното и уникално за Европа обаче е, че мрежата е безплатна.

Това, според Едгар Бисениус, собственик на фирма за финансови услуги, е основното съображение при избора между автомобила и автобуса. „То е много положително за околната среда", добави той.

Учителят по френски език Бен Дратвицки пътува из столицата с велосипед когато става въпрос за различни дейности, но ползва фуникулера и влака, за да стигне до училището, в което работи, на 20 км северно от града.

"Транспортът е основно право на жителите", твърди той. "Ако имаме право да работим, трябва да имаме и правото да ни придвижват до работа, без да плащаме излишни такси."

Но Дратвицки изглежда е част от малцинство в цялата страна, където задръстванията от лични автомобили все още блокират основните пътни артерии в час пик.

Част от обяснението може да се търси в 220 000 трансгранични работници, които са жизненоважни за икономиката на Люксембург и пристигат всеки ден от съседните страни, за да се радват на по-високи заплати... но и на по-дълго пътуване.

Влаковете и автобусите, на които могат да се качат във Франция, Белгия или Германия, не са безплатни, докато не преминат на територията на Люксембург, а много от работещите остават привързани към автомобилите си.

Зеленият Бауш има план да помогне на някои от френските работници, които все пак плащат данъците си в Люксембург.

Той има за цел да финансира паркинги във френската страна на границата и обещава, че от 2027 или 2028 г. ще има влак от френския град Тионвил до Люксембург на всеки седем минути.

Експерти като Жилард са скептични и твърдят, че проблемът е заложен в основната структура на люксембургската икономика.

Френските работници не могат да си позволят наемите или цените на имотите в Люксембург, но голяма част от парите, които спестяват, живеейки у дома, се губят за натовареното и замърсяващо околната среда пътуване до работа. 

Коментари 3
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

3 коментара
 
Сержант обяснява на новобранците: - Ако камък бъде хвърлен нагоре, то той ще падне на земята. Това се дължи на земното притегляне. Новобранец: - А…
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Зодиите в любовта: Колко ревнив е всеки един зодиакален знак

Зодиите в любовта: Колко ревнив е всеки един зодиакален знак

Любопитно Преди 1 минута

Всяка зодия носи със себе си уникален подход към ревността

Пускат движението по АМ "Тракия" в платното за Бургас

Пускат движението по АМ "Тракия" в платното за Бургас

България Преди 47 минути

От 5 март потокът от превозни средства се осъществяваше двупосочно в платното за София заради ремонт

Психолог обясни защо хората се страхуват от клоуни

Психолог обясни защо хората се страхуват от клоуни

Любопитно Преди 1 час

Защо са толкова страшни клоуните четете в следващите редове

Alphabet: AI е възможност, която идва веднъж в живота

Alphabet: AI е възможност, която идва веднъж в живота

Технологии Преди 1 час

ИТ гигантът вижда огромен потенциал в технологията

Как да се освободим от стреса - 5 оригинални идеи

Как да се освободим от стреса - 5 оригинални идеи

Любопитно Преди 1 час

Как да се справим със стреса четете в следващите редове

Любимката на шеф Ангелов си тръгна от Hell's Kitchen

Любимката на шеф Ангелов си тръгна от Hell's Kitchen

Любопитно Преди 8 часа

Брокерката Симона напусна надпреварата на крачка от черните куртки

Българчетата са първи в Европа по алкохол, цигари и канабис

Българчетата са първи в Европа по алкохол, цигари и канабис

България Преди 10 часа

Това сочи доклад на ООН за здравословното поведение на децата в училищна възраст

Две комисии подкрепиха законопроекта за рекламата на хазарта, браншът с остра реакция

Две комисии подкрепиха законопроекта за рекламата на хазарта, браншът с остра реакция

България Преди 12 часа

Според Асоциацията на българските радио и телевизионни оператори ограничаването на рекламата ще доведе до ръст на залози в нелегални сайтове и обекти

Румен Радев настоя за ясна стратегия за българската енергетика

Румен Радев настоя за ясна стратегия за българската енергетика

България Преди 12 часа

Радев: Политиката и законодателството следва да се правят със загриженост и отговорност към България

Починa театралният режисьор Александър Илиев

Починa театралният режисьор Александър Илиев

България Преди 12 часа

Режисьорският му дебют е с „Адвокатът Пиер Патлен” във Видинския театър през 1986 г.

В Испания са арестувани 15 българи

В Испания са арестувани 15 българи

Свят Преди 13 часа

Те са били съпричастни към изграждане на нелегални фабрики за производство на цигари

ММС не дава „Септември“ и „Юнак“ на Столична община

ММС не дава „Септември“ и „Юнак“ на Столична община

България Преди 13 часа

Министерство на младежта и спорта не е било уведомено

Електроразпределителна мрежа

Само в Унгария са плащали по-ниски цените на ток от нас за второто полугодие на 2023 година

България Преди 14 часа

Битовите сметки за електричество и газ в ЕС са намалели в сравнение с периода през 2022 г.

Бременна ли е отново Кайли Дженър?

Бременна ли е отново Кайли Дженър?

Любопитно Преди 14 часа

Спекулациите започнаха да набират скорост заради нейна снимка

Съд отмени присъдата на Харви Уайнстийн

Съд отмени присъдата на Харви Уайнстийн

Свят Преди 14 часа

В решението си съдиите се позовават на грешки в начина, по който е бил проведен процесът