3

Три години след като Люксембург обяви целия обществен транспорт за безплатен в опит да освободи пътищата си от задръствания и да намали замърсяването, автомобилът все още е кралят на претовареното Велико херцогство, предаде АФП.

Ако трафикът го позволява, от Вайсвампах в крайния север на Люксембург, близо до германската и белгийската граница, до Дюделанж в южната част на страната, в съседство с Франция, се пътува едва за час.

Затова богатата страна с население от едва 650 000 души се оказва идеалното място за един смел експеримент - безплатен обществен транспорт във влаковете, трамваите и автобусите в цялата страна.

Но въпреки липсата на магистрали на дълги разстояния, Люксембург има един от най-високите проценти на притежание на автомобили в Европа, като само Полша надхвърля показателя от 681 автомобила на 1000 жители.

Трансграничните работници вкарват още десетки хиляди превозни средства всеки ден, тъй като пътуващите се отправят към работните места в Люксембург, а шофьорите на дълги разстояния често минават, за да напълнят резервоарите си в страната с ниски данъци върху горивата.

"Често казвам, че германците строят автомобили, а люксембургците ги купуват", шегува се заместник министър-председателят Франсоа Бауш, който отговаря за мобилността и обществените дейности.

Три години след закриването на касите за продажба на билети няма признаци, че Люксембург е изоставил автомобила за сметка на трамвая, макар Бауш да вижда, че трафикът в столицата е намалял.

"Културата на автомобила е наистина доминираща и привличането на автомобилисти в обществения транспорт остава доста трудно", заяви експертът по мобилност Мерлин Жилард от изследователския институт LISER.

Люксембург, заедно с останалата част от Европейския съюз, се опитва да се превърне във въглеродно неутрална икономика чрез внедряване на зелени технологии в транспорта, енергетиката, фабриките и фермите.

Правителството на министър-председателя Ксавие Бетел е коалиция от либерали, социалисти и зелени и се гордее, че инвестира 800 млн. евро годишно в обществения транспорт.

Херцогството разполага с най-високо финансираната в Европа трамвайна мрежа на глава от населението, която струва 500 евро на човек годишно.

"Това е страната, която инвестира най-много от цяла Европа - заяви Жилард, - но Люксембург закъснява. Наваксваме с инвестиции, които са били много слаби в продължение на години."

В град Люксембург, модерен център за финансови услуги, пътниците оценяват промените.

Централната гара е основно ремонтирана, ултрамодерен фуникулер (релсово транспортно средство с въжена тяга за превозване на хора и товари на неголямо разстояние) свързва горната част на града с брега на реката, а пътните ленти са обособени за автобуси и трамваи.

Най-важното и уникално за Европа обаче е, че мрежата е безплатна.

Това, според Едгар Бисениус, собственик на фирма за финансови услуги, е основното съображение при избора между автомобила и автобуса. „То е много положително за околната среда", добави той.

Учителят по френски език Бен Дратвицки пътува из столицата с велосипед когато става въпрос за различни дейности, но ползва фуникулера и влака, за да стигне до училището, в което работи, на 20 км северно от града.

"Транспортът е основно право на жителите", твърди той. "Ако имаме право да работим, трябва да имаме и правото да ни придвижват до работа, без да плащаме излишни такси."

Но Дратвицки изглежда е част от малцинство в цялата страна, където задръстванията от лични автомобили все още блокират основните пътни артерии в час пик.

Част от обяснението може да се търси в 220 000 трансгранични работници, които са жизненоважни за икономиката на Люксембург и пристигат всеки ден от съседните страни, за да се радват на по-високи заплати... но и на по-дълго пътуване.

Влаковете и автобусите, на които могат да се качат във Франция, Белгия или Германия, не са безплатни, докато не преминат на територията на Люксембург, а много от работещите остават привързани към автомобилите си.

Зеленият Бауш има план да помогне на някои от френските работници, които все пак плащат данъците си в Люксембург.

Той има за цел да финансира паркинги във френската страна на границата и обещава, че от 2027 или 2028 г. ще има влак от френския град Тионвил до Люксембург на всеки седем минути.

Експерти като Жилард са скептични и твърдят, че проблемът е заложен в основната структура на люксембургската икономика.

Френските работници не могат да си позволят наемите или цените на имотите в Люксембург, но голяма част от парите, които спестяват, живеейки у дома, се губят за натовареното и замърсяващо околната среда пътуване до работа. 

Коментари 3
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

3 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Росен Христов отговори на шефа на КЕВР

Росен Христов отговори на шефа на КЕВР

България Преди 3 часа

Росен Христов: Опит на "Продължаваме Промяната" да си предадат някаква важност на спасители

ЕК поиска от България нов еврокомисар

ЕК поиска от България нов еврокомисар

България Преди 5 часа

Страната ни ще получи 45 млн. евро за подсилване на граничната охрана

Шефът на КЕВР: Токът за бита ще поскъпне

Шефът на КЕВР: Токът за бита ще поскъпне

България Преди 7 часа

Tова се налага заради заповед на Росен Христов за електроенергия, произведена от ТЕЦ „Марица-изток 2”

е

Учени установиха как новият COVID-19 поразява мозъка

Теми в развитие Преди 8 часа

Резултатите могат да обяснят защо някои пациенти с COVID-19 изпитват главоболие, състоянието, станало известно като "мозъчна мъгла" , загубата на усет за мирис и вкус и други дълготрайни неврологични симптоми

Кристоф Ламбер

Кристоф Ламбер и Падма Патил от „Хари Потър“ пристигат за Aniventure Comic Con 2023

Любопитно Преди 8 часа

Специалната новина за феновете на косплея е Bakka cosplay, уникален майстор в специалните ефекти

Кейт Мидълтън

Женска банда: Кои дами са в приятелския кръг на Кейт Мидълтън

Любопитно Преди 8 часа

Известно е, че принцесата на Уелс има дискретна и лоялна група от приятели, като някои от тях дори я познават от ученическите ѝ години

Секс скандал с фронтмена на "Рамщайн", обвиняват го в сексуална експолатация

Секс скандал с фронтмена на "Рамщайн", обвиняват го в сексуална експолатация

Любопитно Преди 8 часа

Млади жени, почитателки на "Рамщайн", уличават Линдеман в действия, които го поставят в центъра на мрежа с цел сексуална експлоатация на фенки след концерти на групата.

.

"Чиканът е престъпление": Новата отвратителна мания в Източна Азия

Любопитно Преди 9 часа

Чиканът е термин, с който се описва сексуално посегателство на обществени места, особено опипване в обществения транспорт

Забранена любов: Историята на принцеса Маргарет и Питър Таунсенд

Забранена любов: Историята на принцеса Маргарет и Питър Таунсенд

Любопитно Преди 9 часа

Тяхната връзка през 50-те години на миналия век предизвика сензация и скандал във Великобритания

<p>Изпратиха Христов в Дупница, бивш командос: Бил е убит</p>

Изпратиха Ангел Христов в Дупница, бивш командос: Бил е убит

България Преди 9 часа

Бивш командос на погребението: Разбира се, че е бил убит

"Вече няма какво да кажат“: Хари и Меган спират да дават интервюта

"Вече няма какво да кажат“: Хари и Меган спират да дават интервюта

Любопитно Преди 10 часа

Съобщава се, че те възнамеряват да съсредоточат вниманието си върху работата зад камерата, вместо пред нея

Снимката е илюстративна

Горещи вълни и горски пожари: Това може да увеличи екстремните метеорологични явления

Технологии Преди 10 часа

Резултатите показват, че независимо от сценариите за емисиите, първият септември без морски лед ще настъпи още през 2030-2050 г.

<p>Всичко, което трябва да знаете за перманентния грим</p>

Перманентен грим: Какво представлява и какво да имаме предвид преди процедурата

Любопитно Преди 10 часа

Най-популярните видове са микроблейдинг на вежди, червило за устни, перманентна очна линия и подобрения на миглите, както и татуировки на лунички

Мария Габриел

Първи разговор между Мария Габриел и Борел

България Преди 10 часа

Това обяви Габриел в своя профил в Twitter