Три години след като Люксембург обяви целия обществен транспорт за безплатен в опит да освободи пътищата си от задръствания и да намали замърсяването, автомобилът все още е кралят на претовареното Велико херцогство, предаде АФП.

Ако трафикът го позволява, от Вайсвампах в крайния север на Люксембург, близо до германската и белгийската граница, до Дюделанж в южната част на страната, в съседство с Франция, се пътува едва за час.

Затова богатата страна с население от едва 650 000 души се оказва идеалното място за един смел експеримент - безплатен обществен транспорт във влаковете, трамваите и автобусите в цялата страна.

Но въпреки липсата на магистрали на дълги разстояния, Люксембург има един от най-високите проценти на притежание на автомобили в Европа, като само Полша надхвърля показателя от 681 автомобила на 1000 жители.

Трансграничните работници вкарват още десетки хиляди превозни средства всеки ден, тъй като пътуващите се отправят към работните места в Люксембург, а шофьорите на дълги разстояния често минават, за да напълнят резервоарите си в страната с ниски данъци върху горивата.

"Често казвам, че германците строят автомобили, а люксембургците ги купуват", шегува се заместник министър-председателят Франсоа Бауш, който отговаря за мобилността и обществените дейности.

Три години след закриването на касите за продажба на билети няма признаци, че Люксембург е изоставил автомобила за сметка на трамвая, макар Бауш да вижда, че трафикът в столицата е намалял.

"Културата на автомобила е наистина доминираща и привличането на автомобилисти в обществения транспорт остава доста трудно", заяви експертът по мобилност Мерлин Жилард от изследователския институт LISER.

Люксембург, заедно с останалата част от Европейския съюз, се опитва да се превърне във въглеродно неутрална икономика чрез внедряване на зелени технологии в транспорта, енергетиката, фабриките и фермите.

Правителството на министър-председателя Ксавие Бетел е коалиция от либерали, социалисти и зелени и се гордее, че инвестира 800 млн. евро годишно в обществения транспорт.

Херцогството разполага с най-високо финансираната в Европа трамвайна мрежа на глава от населението, която струва 500 евро на човек годишно.

"Това е страната, която инвестира най-много от цяла Европа - заяви Жилард, - но Люксембург закъснява. Наваксваме с инвестиции, които са били много слаби в продължение на години."

В град Люксембург, модерен център за финансови услуги, пътниците оценяват промените.

Централната гара е основно ремонтирана, ултрамодерен фуникулер (релсово транспортно средство с въжена тяга за превозване на хора и товари на неголямо разстояние) свързва горната част на града с брега на реката, а пътните ленти са обособени за автобуси и трамваи.

Най-важното и уникално за Европа обаче е, че мрежата е безплатна.

Това, според Едгар Бисениус, собственик на фирма за финансови услуги, е основното съображение при избора между автомобила и автобуса. „То е много положително за околната среда", добави той.

Учителят по френски език Бен Дратвицки пътува из столицата с велосипед когато става въпрос за различни дейности, но ползва фуникулера и влака, за да стигне до училището, в което работи, на 20 км северно от града.

"Транспортът е основно право на жителите", твърди той. "Ако имаме право да работим, трябва да имаме и правото да ни придвижват до работа, без да плащаме излишни такси."

Но Дратвицки изглежда е част от малцинство в цялата страна, където задръстванията от лични автомобили все още блокират основните пътни артерии в час пик.

Част от обяснението може да се търси в 220 000 трансгранични работници, които са жизненоважни за икономиката на Люксембург и пристигат всеки ден от съседните страни, за да се радват на по-високи заплати... но и на по-дълго пътуване.

Влаковете и автобусите, на които могат да се качат във Франция, Белгия или Германия, не са безплатни, докато не преминат на територията на Люксембург, а много от работещите остават привързани към автомобилите си.

Зеленият Бауш има план да помогне на някои от френските работници, които все пак плащат данъците си в Люксембург.

Той има за цел да финансира паркинги във френската страна на границата и обещава, че от 2027 или 2028 г. ще има влак от френския град Тионвил до Люксембург на всеки седем минути.

Експерти като Жилард са скептични и твърдят, че проблемът е заложен в основната структура на люксембургската икономика.

Френските работници не могат да си позволят наемите или цените на имотите в Люксембург, но голяма част от парите, които спестяват, живеейки у дома, се губят за натовареното и замърсяващо околната среда пътуване до работа. 

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Опашките за хляб в Боливия

Ден преди изборите: Хлябът в Боливия вече не стига за закуска

Свят Преди 3 минути

Политолози правят паралели между кризата в Боливия и Френската революция от XVIII в., причинена от ръста на цените на хляба. Разликата е, че в Боливия хлябът не поскъпва, просто качеството и грамажът му намаляват

<p>След жп инцидента край Симеоновград: Машинистите обвиниха състоянието на релсовия път</p>

След жп инцидента край Симеоновград: Машинистите обвиниха състоянието на релсовия път

България Преди 1 час

От пожарната уверяват, че опасност от ново възпламеняване към момента няма

Лаймската болест – подценената заплаха, която се разпространява с климата

Лаймската болест – подценената заплаха, която се разпространява с климата

Свят Преди 3 часа

Mного лекари се затрудняват да разпознаят симптомите ѝ

<p>След ужасяващата катастрофа в София: Една смърт и много въпроси</p>

След ужасяващата катастрофа в София: Една смърт и много въпроси

България Преди 3 часа

„Абсолютен опит за убийство. Това не се различава по нищо от това да влезеш с пистолет в автобус и да започнеш да стреляш“, категоричен е автомобилният експерт Филип Лазаров

<p>Sky News: Тръмп режисира среща, но Путин дърпаше конците</p>

Sky News: Тръмп режисира среща, но Путин дърпаше конците

Свят Преди 3 часа

Тръмп аплодира Путин при пристигането му в Аляска – а руският президент вероятно си е тръгнал доволен от себе си.

<p>Почитаме български светец, какви са поверията за днес</p>

Почитаме български светец, какви са поверията за днес

България Преди 5 часа

Православната църква чества паметта на преподобния Йоаким Осоговски

Елвис Пресли

16 август: „Кралят“ на сцената и човешките слабости – Елвис Пресли

Любопитно Преди 5 часа

Вижте какво се е случило на този ден в историята

Внимание! Силен вятър и жълт код днес, ето къде

Внимание! Силен вятър и жълт код днес, ето къде

България Преди 5 часа

Максималните температури ще бъдат между 30° и 35°

Как да използваме AI, за да бъдем по-умни и успешни

Как да използваме AI, за да бъдем по-умни и успешни

Технологии Преди 6 часа

Умните асистенти могат да бъдат и полезни

Експлозия в завод в Русия, много жертви и ранени

Експлозия в завод в Русия, много жертви и ранени

Свят Преди 12 часа

На мястото е обявено извънредно положение

Министър Караджов засне шофьор с 200 км/ч на АМ "Тракия"

Министър Караджов засне шофьор с 200 км/ч на АМ "Тракия"

България Преди 13 часа

Караджов: И книжки трябва да се взимат!

Сузана и Стоян се разделиха с романтичното приключение „Диви и красиви“

Сузана и Стоян се разделиха с романтичното приключение „Диви и красиви“

Любопитно Преди 14 часа

Дамите ще определят съдбата на тайния агент Чефо във формата

Мъртви делфини на плажa край Шкорпиловци

Мъртви делфини на плажa край Шкорпиловци

България Преди 15 часа

Във Варна са получени два сигнала за намерени мъртви делфини

Глобалната инициатива на Хилари Клинтън

Хилари Клинтън би предложила Тръмп за Нобелова награда за мир при това условие

Свят Преди 16 часа

Ако Тръмп убеди Путин да се съгласи на прекратяване на огъня, без размяна на територии с Украйна

Собственикът на колата, ударила автобус, не познавал шофьора

Собственикът на колата, ударила автобус, не познавал шофьора

България Преди 16 часа

МВР: Само вчера Виктор Илиев е получил 2 фиша