В сички сме виждали поне един метеор, който мнозина наричат "падаща звезда". Разбира се, метеорите не са звезди, а малки метеороиди, които навлизат в земната атмосфера и след това изгарят. Понякога се наблюдава метеоритен дъжд, когато в земната атмосфера навлизат едновременно няколко метеороида.

Въпросът дали метеоритните дъждове са опасни, не е изненадващ. Много рядко се случва метеороид да падне на земята, тъй като повечето изгарят в атмосферата, преди да имат възможност. Дори и да се случи, вероятността метеорит действително да ви удари е безкрайно малка.

Годишно около 25 000 - 30 000 космически тела навлизат в земната атмосфера и изгарят

Метеори, метеороиди и метеорити. Каква е разликата?

Не се притеснявайте, ако сте объркани от всички термини за камъни, падащи от космоса. Много хора не познават фините разлики между метеор, метеороид и метеорит. Ето едно кратко ръководство, което ще ви помогне:

Метеороидите по принцип са космически скали, които идват от комета или астероид. Те могат да варират по размер от песъчинка до няколко килограма. Докато се намират в космоса, те остават метеороиди.

Метеорът се превръща в метеор веднага щом навлезе в атмосферата на Земята или в атмосферата на която и да е друга планета. Когато видите "падаща звезда", виждате метеор, който пада в небето. Докато не достигне земята, той остава метеор (поне докато не изгори).

Метеоритът е метеор, който си проправя път до земята и остава непокътнат, когато се удари в нея. Обикновено по-малко от 5% от метеорите, които попадат в земната атмосфера, се превръщат в метеорити. Повечето метеорити идват от астероиди, които са големи космически скали, обикалящи около Слънцето. На Земята са открити повече от 50 000 метеорита. Въпреки това има много малко съобщения за това, че тези метеорити са причинили някакви наранявания.

Силният тътен, чут край Видин: От МВР потвърдиха, че става въпрос за природно явление

На каква височина се появяват метеорите?

Повечето метеори се появяват в областта на атмосферата, наречена термосфера. Тази "метеорна област" се намира на височина между 80 и 120 км. Това е само общ ориентир, тъй като много бързите метеори могат да станат видими за първи път над тази височина, а бавните, ярки метеори могат да проникнат под тази лента.

Колко големи са повечето метеорити? Колко бързо се движат те?

По-голямата част от видимите метеори са причинени от частици с размер от приблизително такъв на малко камъче до песъчинка и обикновено тежат по-малко от 1-2 грама. Тези с астероиден произход могат да бъдат съставени от плътен каменен или метален материал, докато тези с кометен произход имат ниска плътност и са съставени от "пухкав" конгломерат от материал, често наричан "прашинка". Блестящата светкавица от метеора се дължи не толкова на масата на метеорита, колкото на високото ниво на кинетичната му енергия при сблъсъка му с атмосферата.

Метеорите навлизат в атмосферата със скорости от 11 км/сек до 72 км/сек. Когато метеорът се сблъска с молекулите на въздуха, високата му кинетична енергия бързо йонизира и възбужда дълъг, тънък стълб от атмосферни атоми по пътя на метеора, създавайки светкавица, видима от земята долу. Тази колона, или метеоритна следа, обикновено е с диаметър под 1 метър, но е дълга десетки километри.

Големият диапазон в скоростите на метеороидите се дължи отчасти на факта, че самата Земя се движи със скорост около 30 км/сек, докато се върти около Слънцето. От вечерната страна или от задния край на Земята метеороидите трябва да настигнат земната атмосфера, за да се превърнат в метеори, и обикновено са бавни. На сутрешната страна, или на предния край на Земята, метеороидите могат да се сблъскат челно с атмосферата и обикновено са бързи.

Падащ метеорит? Ярка светлина и тътен в редица градове в България

Какво причинява метеоритния дъжд?

Метеоритните дъждове се появяват, когато нашата планета премине през поле от отломки, създадено от астероид или комета. Тези отломки обикновено се състоят от различни по големина скали, наречени метеороиди. Когато Земята преминава през полето от отломки, много метеороиди попадат в нашата атмосфера и се привличат. В този момент името им се променя на метеори. Повечето метеоритни дъждове изсипват от 25 до 100 метеора на всеки час - невероятна гледка, ако сте щастлив свидетел на шоуто.

Метеорите се появяват в различни цветове в зависимост от химическия състав на космическата скала и въздуха, през който преминава. Метеор с високо съдържание на желязо, например, ще изглежда жълт. Метеор с високо съдържание на калций може да изглежда като лилава ивица светлина.

Имат ли имена метеоритните дъждове?

Метеоритните дъждове имат имена, въпреки че всеки път, когато дъждът се повтаря, се използва едно и също име. Обикновено името на всеки конкретен метеоритен дъжд идва от най-близкото съзвездие до мястото, където се случва дъждът. Няколко метеоритни дъждове се случват почти по едно и също време всяка година, което улеснява тяхното откриване.

За първи път: Учените се докоснаха до обект извън нашата Слънчева система

Кой е най-опасният метеоритен дъжд?

Както споменахме, метеоритните дъждове се причиняват от отломките на астероид или комета. Една от най-известните комети в нашата Слънчева система, Суифт-Тътъл, е източник на метеоритния дъжд Персеиди всеки август. Кометата Суифт-Тътъл обикаля около Слънцето за 133 години и, за съжаление, нейната орбита минава точно през орбитата на Земята.

Кометата Суифт-Тътъл е и една от най-големите комети в нашата част на Слънчевата система. Диаметърът ѝ е около около 26 км, което е огромно за комета. Ако се удари в Земята, ще нанесе повече щети, отколкото кометата, убила динозаврите! Вероятно затова учените са нарекли кометата Суифт-Тътъл "един от най-опасните обекти в Слънчевата система". Кометата Суифт-Тътъл няма да се върне на пътя на Земята след повече от век, през 2126 г.

Всички метеори от метеоритния дъжд ли се движат в една и съща посока?

Метеорите, произхождащи от една и съща комета или астероид, се движат приблизително в една и съща посока. Освен това те се движат с приблизително еднаква скорост. Така например всички метеори в годишния метеоритен дъжд Квадрантиди се движат заедно в една и съща посока и с една и съща скорост. Причината, поради която мнозина смятат, че те падат в различни посоки, се дължи на радианта: централната точка, от която произхождат.

Това обаче е илюзия на гледната точка от земята и нищо повече. Ако се намирате в орбита над Земята, всички метеори ще изглеждат, че се движат в една и съща посока. Съществуват обаче така наречените "спорадични" метеори, които падат в своя собствена уникална посока и скорост.

Рядко зелено огнено кълбо избухна в небето над Австралия (СНИМКИ)

Колко метеора мога да видя, ако изляза да ги наблюдавам, когато няма метеоритен дъжд?

Броят на случайните или "спорадични" метеори, които могат да се видят в нощното небе, е доста променлив в зависимост от фактори като времето на нощта, годишното време, светлинното замърсяване и облачността. Може би най-важните фактори, необходими за наблюдаване на метеори, са да имате ясна, безпрепятствена гледка, на открито и при възможно най-тъмни небесни условия.

През нощта се забелязва, че в часовете преди изгрев слънце се наблюдават повече спорадични метеори, отколкото в часовете след залез слънце. Това се дължи на движението на Земята, която се върти около Слънцето, като предният край (сутрешната страна) на Земята се сблъсква с повече метеори, отколкото задният край (вечерната страна). Като цяло, в продължение на около час преди сутрешния здрач могат да се видят 2 до 3 пъти повече метеори, отколкото в ранната вечер. Освен това броят на случайните или спорадичните метеори също варира през различните сезони поради наклона на Земята около оста ѝ и други фактори. Като общо правило в началото на есента (септември) могат да се наблюдават около 2 до 3 пъти повече случайни метеори, отколкото в началото на пролетта (март). Заедно тези два ефекта могат да предизвикат колебания в часовата честота на спорадичните метеори от 4 до 9 пъти през годината.

При добри условия в ранната вечер през март могат да се наблюдават само около 2-4 спорадични метеора на час, като до сутрешния здрач този процент нараства до около 4-8 спорадични метеора на час. След това тези стойности бавно ще се увеличават през пролетта и лятото. До месец септември вечерната честота на спорадичните метеори ще достигне до около 4-8 метеора на час, като до сутрешния здрач ще се увеличи до около 8-16 спорадични метеора на час. През останалата част от есента и зимата тези стойности бавно ще спадат, като отново ще се върнат на нивата от март. Имайте предвид, че тези стойности са само груби насоки, като случайните статистически колебания, условията на наблюдение и личното възприятие играят роля за действителния брой наблюдавани метеори.

Колко метеора падат на Земята всеки ден?

Въпреки че е невъзможно да се определи колко метеора падат на Земята всеки ден, учените смятат, че в атмосферата попадат над 48 тона. Малко от тях обаче стигат до земята непокътнати. Изчислено е, че около 17 метеора се удрят в земната повърхност всеки ден или около 6100 годишно. Повечето от тях обаче падат в райони, където не се забелязват. Въпреки това един от редките метеори, които хората са забелязали, е бил през февруари 2017 г. в Куба. Тогава метеор с размерите на голям автомобил се взриви над град Винялес, Куба. Слава богу, никой не е пострадал.

Тунгуската експлозия: Загадка, неразкрита повече от 100 години

Могат ли метеорите да повредят дома и имуществото ви?

Метеоритните дъждове не са опасни. Вероятността да бъдете ударени от метеор е изключително малка. Много хора се притесняват, че метеор може да удари дома или имота им и да причини значителни щети. Добрата новина е, че метеоритите, които удрят домове и имущество, са също толкова редки, колкото и тези, които удрят хора.

Безопасно ли е да докоснем метеор?

Технически не можете да докоснете метеор, тъй като метеорите никога не достигат до земята. Метеоритите обаче са безопасни за докосване. Метеоритите не са опасни за хората или за други форми на живот, освен ако не паднат върху вас. Ако видите учени да боравят с метеорити с ръкавици, това е, защото не искат да замърсят метеорита. Мазният слой по кожата на ръцете и микробите могат да променят състава на метеорита, така че докосването им не е препоръчително само от тази гледна точка.

Един от начините да боравите с метеорит, ако намерите такъв, е с алуминиево фолио. Просто откъснете парче фолио и го увийте около метеорита. Можете да го вдигате и държите, без да разграждате или повреждате повърхността му. Поддържайте метеорита чист и сух. Можете да го поставите в торбичка с цип, за да му осигурите известна защита от атмосферната влажност. Пакетите за абсорбиране на влага също са полезни.

Колко голям е бил метеоритът, който е убил динозаврите?

Защо динозаврите, които са властвали на Земята в продължение на векове, внезапно са измрели? Учените смятат, че причината е метеорит (технически астероид), който е паднал в Мексико преди 66 милиона години. Мястото на полуостров Юкатан е оставило след себе си това, което днес е известно като кратера Чиксулуб. Това е вторият по големина кратер на нашата планета, тъй като астероидът е бил широк около 10 до 15 км. Най-големият кратер на Земята, направен от астероид, е кратерът Вредефорт във Фрий Стейт, Южна Африка.

Метеоритът, разбил се в къща в САЩ, може да е парче от Халеевата комета на 5 млрд. години

Някой загинал ли е от удар на метеороид?

Няма потвърдени случаи за смърт на човек, причинена от метеороиди. Въпреки това през 1911 г. 40-килограмова скала от Марс ударила и убила куче в Египет, а през 1992 г. в Уганда малко момче е ударено, но не е сериозно ранено, от малък метеорит. По-голямата част от повърхността на Земята е ненаселена, така че вероятността нещо да падне върху главата ви е малка.

Какво можем да направим, за да се предпазим?

С усъвършенстването на методите за изследване на Слънчевата система се откриват все повече астероиди, като през 2019 г. са открити около 3000 ОСЗ. Но има важни пропуски в знанията ни, на които все още трябва да се отговори. Докато повечето астероиди с размери над един километър са отчетени и е известно, че техните орбити не засягат Земята, по-малките астероиди не се наблюдават толкова добре. Дори скала с диаметър десетки метри може да причини значителни щети, ако попадне в населено място.

Разбирането на по-малките астероиди - които са трудни за проследяване, но ни удрят по-често от по-големите астероиди - и разработването на техники за бързо реагиране, за да се евакуират местни райони в случай на сблъсък, заедно с тестването на начини за отклоняване на по-големи астероиди, ще бъдат от решаващо значение за защитата на Земята в бъдеще. И макар че засега никой от последните не представлява опасност, е жизненоважно да сме подготвени за всеки случай.

Още от автора:

Нов изключително мощен шпионски софтуер действа в България

- Сащо, ти защо не ме взимаш никъде със себе си? - Вземам те! - Къде... Нито на кафе, нито на кино, нито на гости?…

Маргарита и Кристиян на крачка от елиминацията в “Един за друг”