К онсумирането на твърде много сол не само има лош ефект върху организма ни, но и увеличава нивата на стрес, показват резултатите на скорошно проучване.

Изследователски екип от медицинския колеж в университета в Единбург установява, че богата на сол (натрий) диета удвоява нивата на стрес, според експеримент проведен с мишки.

Няма много изследвания, които да проучват ефекта на солта върху емоционалното състояние.

Според Матю Бейли, професор по бъбречна физиология и водещ на изследователския екип от университета в Единбург, голямото количество консумация на сол може да доведе до генериране на повече хормон на стреса в мозъка.

Соленият вкус е най-важният вкус на храната, затова солта е основна подправка в кухнята на различни култури.

Хората са изкушени от преработените храни, които съдържат много сол. Такива са например пакетираният хляб, зърнените закуски, деликатесните меса, пакетираните супи и бульони, голяма част от сирената и инстантните храни (като нудълси например).

Храните с високо съдържание на сол могат да нанесат големи вреди върху сърцето, кръвоносните съдове и бъбреците.

Храните с високо съдъдржание на сол активизират системата за отговор на стреса – хипоталамуса, хипофизата и надбъбречната жлеза, като по този начин повишават стресовия отговор. Натрият се нуждае от малко количества, за да помогне за контрола на движението на хранителни вещества във и извън клетката.

Световната здравна организация (СЗО) препоръчва дневният прием на натрий да не надвишава 2000 милиграма (еквиваленто на около 5 грама сол).

Според д-р Еванджелин Манчиорис, специалист по нутриционизъм и науки за храната, която не участва в изследването, ако консумираме много сол, кръвното ни налягане може да се повиши, повишава се и рискът от чернодробна недостатъчност, преждевременно раждане, хронична бъбречна болест и се ускорява процесът на стареене.

Способността на тялото да поддържа всички процеси, свързани с добро здраве, също отслабва.

Изследователският екип изследва по отделно мъжките мишки в три групи – с богата на сол диета, с диета с ниско съдържание на сол и контролна група, която не консумира сол. В продължение на 8 седмици сутрин и вечер се измерват нивата на хормона на стреса при мишките.

За да се установи отговора на стреса се събират кръвни проби и друг генетичен материал от мишките, които са анализирани, за да се получи генетична информация за хипоталамуса, черния дроб, бъбреците и сърцето.

Резултатите от излседването показват, че повишената консумация на сол води до дисбаланс в течностите в организма. Изследователският екип смята, че има някои ограниченият при прилагането на резултатите от експериментите с мъжки мишки към хората.

Според професор Бейли не всяка сол е вредна за тялото. Той добавя, че храните с нормално количество готварска сол са приемливи за нас. Проблемът идва от ултра преработени храни, в които се крие опасно количество сол, така че трябва внимателно да следим за количеството сол, което се съдържа в голямото разнообразие от преработени храни.

Изследователският екип призовава за съвместна работа между правителствата и хранителната индустрия за намаляване на солта в преработените храни.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Пожар и експлозия в завод за боеприпаси край Рим

Пожар и експлозия в завод за боеприпаси край Рим

Свят Преди 19 минути

Експлозията избухна в следобедните часове в град Колеферо

Швеция намали възрастта за наказателна отговорност на 14 години

Швеция намали възрастта за наказателна отговорност на 14 години

Свят Преди 41 минути

Правителството искаше да намали възрастта, на която децата могат да бъдат изпратени в затвора, на 13 години

DARA поздрави Бургас за домакинството на "Евровизия"

DARA поздрави Бургас за домакинството на "Евровизия"

България Преди 4 часа

DARA: Всички погледи са във вас в момента

Радев обеща да съхрани ТЕЦ-овете и въгледобива

Радев обеща да съхрани ТЕЦ-овете и въгледобива

България Преди 4 часа

За целта правителството е в постоянен диалог с Европейската комисия

Полицията откри 46 питбула в незаконен развъдник

Полицията откри 46 питбула в незаконен развъдник

България Преди 5 часа

На собствениците са съставени актове за административни нарушения

11 септември 2001 година, когато бе атакувано сърцето на Америка

13 август 2001: Хитрият ход на КСМ, който остава незабелязан преди 11 септември

Свят Преди 5 часа

КСМ е бил известен на американското разузнаване още от 90-те години, но през юни 2001 г. получава виза под фалшива самоличност

16 години по-късно: САЩ отново ще изпълнят три смъртни присъди за ден

16 години по-късно: САЩ отново ще изпълнят три смъртни присъди за ден

Свят Преди 6 часа

Антъни Хайнс, Джереми Уилямс и Карлос Куеста-Родригес са осъдени за убийства в три различни щата

Илияна Йотова поздрави Бургас за  „Евровизия“

Илияна Йотова поздрави Бургас за „Евровизия“

България Преди 6 часа

Президентът: Нека бургазлии се гордеят с прекрасния си град

Иранци се подиграха на Тръмп - уплашил се от Иран

Иранци се подиграха на Тръмп - уплашил се от Иран

Свят Преди 6 часа

"Унижение" за американския лидер

Взрив в Ротердам, загинал и ранени

Взрив в Ротердам, загинал и ранени

Свят Преди 6 часа

От полицията заявиха, че на този етап няма непосредствени признаци за саботаж

Част от професиите, които традиционно дават първа работа на младите хора, се свиват, докато технологичните промени увеличават нуждата от нови умения.

67 милиона младежи са безработни: Технологиите променят първите стъпки в кариерата

Парите ни Преди 6 часа

Младежката безработица расте, а част от традиционните начални позиции на пазара на труда намаляват

Пулев: Предотвратихме крах и хаос и спряхме шоковото покачване на цените

Пулев: Предотвратихме крах и хаос и спряхме шоковото покачване на цените

България Преди 7 часа

Пулев: Правителството работи неуморно и в правилната посока

Украйна извади от строя още две руски рафинерии

Украйна извади от строя още две руски рафинерии

Свят Преди 7 часа

По-рано бе съобщено за удар и по обект на руската компания "Уайлдберис"

Парис Джексън разкри истината за детството си с Майкъл Джексън и битката с пороците

Парис Джексън разкри истината за детството си с Майкъл Джексън и битката с пороците

Любопитно Преди 7 часа

Парис Джексън разкри неподозряни подробности за детството си с Майкъл Джексън, строгите забрани за телевизия и атракциони, както и за тежката си битка с наркотичната зависимост, от която е напълно излекувана и трезва от 2020 година насам

Повечето икономисти очакват още едно повишение на лихвите на ЕЦБ, докато инфлацията остава над целта от 2%.

Икономисти очакват ЕЦБ да вдигне лихвите през септември

Парите ни Преди 7 часа

83% от анкетираните прогнозират депозитната лихва да достигне 2,50%