22

10 пътници бяха ранени при авиоинцидент с български пътнически самолет. Машината Боинг 737-300 на компанията ALK Еърлайнс със 121 пътници на борда е изпълнявала чартърен полет от Прищина /Косово/ до Базел /Швейцария/. Самолетът е попаднал в силна турбуленция около 30 минути преди кацане.

МВнР: Не е имало българи на борда на самолета, попаднал в силна турбуленция

Разследващи вече търсят причината за инцидента, като предположенията са лоша координация между ръководител полети и екипажа. 

Какво се случи на борда на българския самолет? 

В ефира на "Здравей, България" по NOVA  собственикът на авиокомпанията и специалистът по самолетни инциденти коментираха: 

"В случая екипажът ми е действал така, както трябва да се действа. Турбуленция има дори в чисто и ясно време”, заяви Валтер Колев - собственикът на самолета, който в понеделник претърпя инцидент. Той призна, че има пострадали хора.

"Има една жена с ударена вежда и един човек, който се е оплакал, че го боли вратът. Моят командир, който е там, лично е минал през всички пътници и се е уверил, че всички, освен тези двамата са здрави, но все пак е извикал медицински екип”, каза той.

"Откачени седалки няма, такова нещо в авиацията няма. Тази ситуация ми се е случвала десетки пъти. Имало е паднала количка. Тя е малка, сгъваема, около 300 гр.”, обясни Колев.

Според авиоексперти пилотите могат да прогнозират силна турбуленция, но трябва да получават навременна и актуална информация, за да планират заобикаляне на облака или отмяна на маршрута. 

"Попадането в турбуленция е често срещана ситуация при пътуване със самолет, но не толкова често се случва по този начин. Нашите изисквания са много строги – пътникът от излитане до кацане не трябва да усеща нищо, а не да повръща по време на полет”. Това коментира специалистът по самолетни инциденти Ангел Борисов.

"Зоните, които са с турбуленция не се появяват внезапно. Ръководител въздушно движение следи по трасето самолетите, които са прелитали преди това и уведомява следващите екипажи за налична турбуленция, особено когато говорим за гръмотевична деятелност”, обясни още Ангел Борисов.

По думите му решението за заобикаляне на тези облаци се взима от командира на екипажа с уведомление на ръководител полети, че той се отклонява от трасето.

"Това отклонение е различно в зависимост от бурята. Ако имаме локално петно, може да се заобиколи с 10-20 км. Но когато има широк фронт, какъвто най-вероятно имаме в този случай, той може да се отклони и на 100 км”, каза още Борисов.

"В случая синхронът между ръководител полети и екипажа не е осъществен нормално. Възможно е и екипажът да не е получил такава информация, ако преди това не са прелитали по това трасе други самолети”, коментира Ангел Борисов.

Според него е учудващо и откачването на няколко седалки. "Това говори, че при монтажа им те не са фиксирани както трябва. По принцип те би трябвало да са фиксирани така, че откачането им да е невъзможно”, каза Борисов.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуално съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Абонирайте се и прочетете първи "Непубликувано" и обзор на деня за 2 мин. Безплатно е :-)

@