Д обър 4,27 е средният успех на зрелостниците от задължителната матура по Български език и литература (БЕЛ) тази година. Няма нито един зрелостник, който да е получил 0 точки на двете матури, проведени през тази изпитна сесия.
Излязоха резултатите от матурите след 12 клас
Най-високи резултати на матурата по БЕЛ са получени в София, Смолян, Варна, Пловдив и Русе.
Сливен, Силистра, Шумен и Разград пък са регионите, които традиционно показват по-ниски резултати.
Спрямо миналата година, зрелостниците от Плевен са отбелязали по-добри резултати тази година и това е единствената област, повишила резултатите си.
Спрямо 2024 година, през 2025 година почти двойно нараства броя на зрелостниците, които имат 100 точки на втората матура, както и 100 точки на матурата по БЕЛ.
На втория зрелостен изпит няма нито един зрелостник, получил 0 точки.
"При формирането на знания образователната система се справя добре, при формирането на умения – зле", коментира образователният министър Красимир Вълчев при представянето на резултатите.
Той отбеляза, че те са сходни и съпоставими с предишните години. "От матурата по български език и литература (БЕЛ) са с една точка по-ниски, а по другите предмети резултатите се обуславят от това, че учениците избират на матура по кои предмети да се явяват", каза Красимир Вълчев.
"Има различия в резултатите на учениците по области. През следващите месеци ще подложим на обсъждане образователната структура, а в края на месеца ще има дискусия по тази тема", добави той.
"За мен основен проблем си остава ниският брой и процент зрелостници, избрали матура по математика, физика и химия", отбеляза още министърът.
"И тази година направихме крачка по-голяма част от задачите да са насочени към умения, а не само на знания. Едно от основните предизвикателства е да пречупим културата на заучаване", заяви още министър Вълчев.
Готови са и резултатите от външното оценяване в четвърти клас. "Те са доста прилични и това е от години", отбеляза образователният министър.
МОН е провело 79 държавни зрелостни изпити по различните предмети, каза Евгения Костадинова.
Министерството на образованието и науката е стартирало работа по нови учебни програми.
Красимиер Вълчев поясни, че идеята е през септември да се представят малки документи, условно наречени визии или концепции за промяна във всички учебни програми по отделните предмети.
Образователната система, освен по-включваща, е станала и по-избутваща, допълват от МОН.
„Организацията за икономическо сътрудничество и развитие отбелязва, че ние сме една от страните с най-висока степенна образователно детерминирана сегрегация. И виждаме много голям процент училища с концентрация на деца със слаби резултати. Това е защото те така са се обособили след седмия клас. Разбира се, имаме и до седмия клас такава сегрегация, но тя е териториално обособена. За това е една от темите, които ние ще поставим за обсъждане през следващите месеци е образователната структура”, заключи министърът на образованието.
На 21 май общо 48 082 зрелостници се явиха на държавния зрелостен изпит по български език и литература (БЕЛ). Общо 28 бяха анулираните изпитни работи в различни училища в страната заради опит за преписване, съобщи тогава пресцентърът на Министерството на образованието и науката. На матурата по български език и литература зрелостниците избираха да пишат между интерпретативно съчинение на тема "Разум и чувства" върху повестта "Крадецът на праскови" на Емилиян Станев и есе по темата "Животът - колело или стълба". Това се изискваше в последната 41-ва задача на държавния зрелостен изпит по БЕЛ.
Матурата по български език и литература проверява знанията и уменията по граматика, правопис, лексика, способност за създаване на текст, извличане на информация. Зрелостниците пишат и аргументативен текст по избор - есе по житейски проблем или интерпретативно съчинение върху изучавано литературно произведение. Максималният брой точки от изпита е 100.
На 23 май се състояха държавните зрелостни изпити по профилиращ предмет и по професионална квалификация. По вариант 2 писаха тогава зрелостниците на втория държавен зрелостен изпит по профилиращ предмет. По тема номер 5 писаха гимназистите на държавния изпит по професионална квалификация. Държавните зрелостни изпити по профилиращ предмет се състояха едновременно по 30 учебни предмета, в т.ч. различните нива на чужди езици.