136

К омисията по транспорт в ЕП не прие два от трите доклада по Пакета Мобилност 1, срещу които излязоха българските превозвачи. Това стана ясно, докато българските превозвачи протестираха на площад „Люксембург“ в Брюксел.

България ще настоява промените в условията за работа на международните превозвачи да не бъдат гласувани в пленарната зала на Европейския парламент. Това съобщи пред протестиращите в Брюксел шофьори министърът на транспорта Росен Желязков.

Той присъства днес на заседанието на комисията на ЕП по транспорт, която подкрепи само един от трите доклада, свързани с подготвяните промени.С усилията на представителите ни в ЕП два от докладите не бяха приети и бяха отхвърлени, посочи министърът. Това означава, че ще изискаме от политическите групи пакетът да не влиза за разглеждане в ЕП. Към момента, заради ситуацията, която се е създала и която може да се каже, че е една от малкото безпрецедентни ситуации на блокиране на законодателни предложения, разглеждани в цялост, няма решение на координаторите. Затова нека да изчакаме, за да бъдем сигурни кои да бъдат следващите стъпки, посочи той.Министърът поясни, че единственото подкрепено от парламентарната комисия днес предложение за връщането на камионите на три седмици в държавата, където е установена фирмата собственик, е било отхвърлено по-рано от Съвета на ЕС, който е страна в преговорите. Изпрвени сме пред абсурд - Съветът отменя връщането на камиона, а комисията (по транспорт) предлага на ЕП връщането на камиона, коментира Желязков.

Министърът съобщи, че представители на Европейската комисия, третата страна в преговорите, са го уверили, че няма да подкрепят връщането на камионите на три седмици в държавата, където са регистрирани. Независимо, че не сме напълнили площада, вашият глас се чува в залата, обърна се Желязков към превозвачите. 

 

Той определи резултата от днешното заседание като прецедент.

От разгледаните три доклада днес, Комисията по транспорт на Европейския парламент подкрепи предложението камионите, извършващи товарни превози в ЕС, да се връщат веднъж на три седмици в държавата, където е регистрирана фирмата собственик.Това не е окончателно решение и въпросът предстои да бъде обсъден в пленарната зала на ЕП, предаде БГНЕС. 

На последния Съвет на Европейския съюз беше взето решение в страната, в която е регистрирана фирмата, да се връща само водачът.

Отхвърлени бяха двата доклада, свързани с почивките на водачите и техните възнаграждения.

Беше гласуван и компромис за каботажния превоз. След извършването на такъв курс, в рамките на 5-6 дни водачите да се връщат в страната, в която е регистрирана фирмата, където да престоят 60 часа преди да поемат за новия курс.

„Ще продължим да използваме всички досега инструменти. Премиерът заяви много ясно какви действия ще бъдат предприети. Разчитаме на политическите семейства. Не сме в патова ситуация, а много работна”, допълни министърът.

Все още има неяснота по въпроса за нощувките в кабините. За да влязат обаче в сила гласуваните поправки, те трябва да минат през пленарна зала на Европейския парламент.

Днешното решение е само стъпка от очертаването на становището на ЕП в преговорите с Европейската комисия и Съвета на ЕС. 

Днес българските превозвачи излязоха на протест пред Европейския парламент в Брюксел срещу текстове в пакета "Мобилност 1“. 

Около 360 шофьори и 10 камиона се включиха в демонстрацията, информира БНР. Към тях се присъединиха и техни колеги и съмишленици, които живеят в белгийската столица, 260 румънски превозвачи и представители на полски, унгарски и литовски професионални сдружения. 

От бранша искат предложените промени, засягащи командировките на шофьорите, връщането до страната на всеки четири седмици и нощните им почивки, да не бъдат приети, защото според тях това ще доведе до масови фалити на български превозвачи.

Организаторите уточняват, че изявата им е подкрепена от българското правителство, Народното събрание и българските евродепутати. Исканията им бяха подкрепени също от българския държавен глава Румен Радев.

В протеста се включи и транспортният министър Росен Желязков, както и българските евродепутати - Андрей Новаков, Андрей Ковачев, Асим Адемов, Ангел Джамбазки.

ВИЖТЕ СНИМКИ ОТ ПРОТЕСТА

Протест в Брюксел: Превозвачи срещу "пакета Макрон"

"Протестът на българските превозвачи и колегите им от Полша, Литва, Унгария, който ще се състои в четвъртък в Брюксел, не е израз на евроскептицизъм. Това каза в ефира на "Здравей, България” Росен Желязков. Този пакет радикално погазва принципите на ЕС за функционирането на свободния пазар, конкурентоспособността, правата за достъп, свободното движение на хора. Докладчиците по тези антиевропейски досиета трябва да се срамуват от основателите на Съюза”, категоричен бе Желязков.

Той обясни, че две от трите досиета, които ще се разглеждат от транспортната комисия в четвъртък, са против нашите национални интереси и тези на другите страни от групата на единомислещите.

"Може да се получат интересни решения, които да отидат в пленарна зала. Например докладът за връщането на камиона да бъде приет, а на съвет това нещо вече е отменено. Тогава ще се отиде на трилози и комисията ще ни подкрепи”, каза още транспортният министър.

 "Червената линия, която не може да бъде премината, е безумното задължение да се връщат машините и шофьорите в България. Това са свободни хора. Откъде накъде ще карат един човек на всеки 4 седмици да си бъде вкъщи. Това си е принуждаване. Западните държави се опитват да фалират бизнеса и да превърнат хиляди български семейства в емигранти”, заяви евродепутатът Ангел Джамбазки.

"Нашето мнение е, че трябва да се спре с този двоен стандарт и с изкуствените правила, които се налагат на нашия бранш”, заяви собственикът на транспортна фирма Димитър Рашков.

Какво обсъжда днес Комисията по транспорт на Европейския парламент

Европейската Комисия по транспорта ще обсъди отново предложенията за промени в правилата за дейността на международните превозвачи. Първоначално парламентарната комисия прие становището си в средата на миналата година, но след това пленарната зала на ЕП отхвърли предложените промени и върна текстовете за ново разглеждане.

Парламентарната комисия разгледа три доклада

Предложените в докладите промени запазват намерението за въвеждането на електронни тахографи, както и обособяването на охраняеми паркинги за почивка на международните шофьори, където да има достъп до храна, вода, душове, интернет връзка. Правилата засягат сроковете за почивка на шофьорите, както и проверките на тяхната дейност.

Предлага се проверките да бъдат извършвани основно в служебните помещения на фирмите, а по-рядко на пътя. Предвижда се, ако при проверка на пътя шофьор не разполага с необходимия документ, този документ да бъде изпращан от фирмата до проверяващите по електронен път.
По отношение на почивките на водачите се предвижда фирмите, за които те работят, да им плащат средствата за път до дома. Допуска се водачите да ползват почивките си и в превозното средство, ако то разполага с място за спане. Въвежда се определение за дом - "регистрираното местопребиваване на водача в държава" от ЕС.

Предлага се държавите от ЕС да насърчават обособяването на паркинги за международни товарни превозни средства на всеки 100 километра. Друго предложение е нормалната седмична почивка, намалената седмична почивка и всяка седмична почивка от повече от 45 часа да не се ползва в превозно средство, а в други подходящи спални и санитарни условия. Такова настаняване следва да бъде осигурено или платено от работодателя, или да бъде в дома на водача, или на друго място по избор на водача. 

Фирмите за превоз следва да направят необходимото водачите да могат да прекарат у дома или на друго място по свой избор поне една нормална седмична почивка или една седмична почивка от повече от 45 часа преди края на всеки три последователни седмици. Водачът следва да съобщи писмено на своя работодател не по-късно от две седмици преди времето за почивка, ако ще почива извън дома си.

Тези и други предложения ще бъдат гласувани днес в парламентарната комисия. След това се очаква приетите текстове да бъдат разгледани на пленарна сесия на ЕП. Ако евродепутатите се обединят около ясен набор от нови правила, това ще очертае преговорната им позиция със Съвета на ЕС. Едва когато двете институции постигнат единодушие в преговорите за промяна на правилата, новите изисквания ще влязат в сила.

Съветът на ЕС прие през декември своето преговорно становище

Съветът предвижда всички камиони в ЕС, заети с международни превози, да разполагат с електронни тахографи до 2024 година. Според европейските министри е необходимо т. нар. каботаж да се извършва до три пъти в рамките на седем дни. Каботаж е определение за дейност, при която с товарен камион се извършва услуга в границите на държава от ЕС, в която превозното средство не е регистрирано. След като веднъж са извършени три каботажа за седмица се предвижда въвеждането на "срок за охлаждане" от пет дни, преди отново камионът може да бъде използван по същия начин в същата държава.

Съветът е на мнение, че собствениците на фирмите за превоз трябва да осигуряват на водачите възможност да се връщат у дома поне веднъж на четири седмици. Когато водачът е избрал да ползва две съкратени почивки, той ще трябва да се прибира у дома след три седмици работа. Обичайните седмични почивки трябва да бъдат извън кабината на превозното средство. 

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram

Коментари 136
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

136 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
,

Български работник е загинал на строеж край Брюксел

България Преди 1 час

Той е загубил живота си след падане от стълба рано тази сутрин

Магдалена от “Игри на волята”: Мразя манипулации и лъжи!

Магдалена от “Игри на волята”: Мразя манипулации и лъжи!

Любопитно Преди 1 час

За Магдалена числото 6 е много важно в нейната игра

Марк Рюте

Рюте: НАТО трябва да подсили отбраната си, за да предотврати война на своя територия

Свят Преди 3 часа

Рюте посочи, че европейските държави трябва да направят повече, за да „предотвратят следващата голяма война“

а

Папа Франциск призова за нови глобални споразумения за дълга и военните разходи

Свят Преди 3 часа

Призивът на папата днес беше част от посланието му и за Световния ден на мира

Антъни Блинкен

Блинкен предупреди да не се започват допълнителни конфликти в Сирия

Свят Преди 4 часа

Коментарът му дойде дни след като водените от ислямистите бунтовници свалиха от власт Башар Асад

/

Кой ще напусне “Игри на волята” ден преди големия финал?

Любопитно Преди 4 часа

Финалистите ще получат емоционални послания от близките си

Микяй след “Игри на волята”: За да си финалист, трябва да си спокоен и издръжлив! (ВИДЕО)

Микяй след “Игри на волята”: За да си финалист, трябва да си спокоен и издръжлив! (ВИДЕО)

Любопитно Преди 4 часа

“Джобният Херкулес” не е тренирал пъзели преди да влезе в “Игри на волята”

Скопие отмени присъдата на собственика на автобуса, изгорял на АМ "Струма"

Скопие отмени присъдата на собственика на автобуса, изгорял на АМ "Струма"

България Преди 4 часа

При инцидента преди 4 години загинаха 45 пътници от Северна Македония

Снимката е илюстративна

Новото правителство на Литва положи клетва и обеща помощ за Украйна

Свят Преди 5 часа

Програмата обещава подкрепа за Украйна „преди и след победата“

Прекратяват конкурса "Мис Нидерландия", бил морално остарял

Прекратяват конкурса "Мис Нидерландия", бил морално остарял

Свят Преди 5 часа

Конкурсът дава път на нова онлайн платформа, която ще се фокусира върху овластяването и подкрепата за младите жени

.

Путин без покана, Зукърбърг дарява $ 1 млн. за клетвата на Тръмп

Свят Преди 5 часа

Междувременно Тръмп е поканил китайския президент Си Дзинпин

Макрон

Макрон: Трябва да намерим път, който да отчита интересите на Украйна и на Европа

Свят Преди 5 часа

Макрон заяви, че единственият възможен мир в Украйна ще е „устойчивият мир“

Джо Байдън

Джо Байдън помилва близо 1500 души

Свят Преди 5 часа

Белият дом: Това е най-големият еднодневен акт на помилване в историята на САЩ

Еди Джордан

Легендата на F1 Еди Джордан се бори с рак

Свят Преди 5 часа

76-годишният бивш собственик на отбор във Формула1 каза, че преминава през „мрачни дни“ и призова хората да се изследват

Тенденции в софтуерното тестване през 2025 година

Тенденции в софтуерното тестване през 2025 година

Технологии Преди 5 часа

Цялостната програма по QA инженерство на SoftUni предлага възможност на всеки, който има амбицията да преследва кариера в IT сектора, да се подготви на експертно ниво

.

Съветът на ЕС прие допълнителни правила за проверка на пътниците

Свят Преди 6 часа

Правилата засягат събирането и споделянето на данните за пътуващите със самолет