С лънчевата система е дом на осем планети, десетки спътници и няколко планети-джуджета. Възможно ли е на някой от въпросните обекти да има живот? Този въпрос тормози учените от дълго време. Сведенията, събирани през годините от различни космически мисии, показват, че е напълно възможно да има живи организми извън пределите на нашата планета. Но къде са те? За да научим отговора на този въпрос, ще трябва да се отправим на пътешествие из дебрите на Слънчевата система и да посетим едни от най-интересните обекти в нея. Готови ли сте? Потегляме!

Европа

Започваме нашето пътешествие от Европа. Не, не става въпрос за континента, а за един от спътниците на Юпитер, който по размери е сходен с нашата Луна. Под повърхността му се крият огромни океани, в които е напълно възможно да има живот. Първите сведения за съществуването им бяха предоставени от космическия апарат „Вояджър“ през 1979 г. Оттогава Европа не спира да разпалва въображението на астрономите. Учените смятат, че спътникът на Сатурн е покрит с ледена кора, дебела между 15 и 25 км. Под нея вероятно се крият огромни океани, дълбочината на които достига 150 км. Въпреки че диаметърът на Европа е четири пъти по-малък от този на Земята, на спътника може да има два пъти повече вода, отколкото в океаните на нашата планета.

Титан

Следващата ни спирка е друг спътник, този път на Сатурн. Става въпрос за Титан. Условията за развитие на живот там са наистина уникални. Титан има плътна атмосфера, а по повърхността му има морета, езера и реки. Те обаче не са съставени от вода, а от метан, етан и други въглеводороди. Въглеродът е уникален елемент – той може да се свърже с почти всичко, създавайки голямо разнообразие от молекулни структури. Близо половината от всички известни химически съединения са базирани на въглерод. Някои учени пък не изключват възможността под повърхността на Титан да се крият и големи океани от вода.

Ганимед

Добре дошли на най-големия спътник в Слънчевата система! Ганимед обикаля около Юпитер и може да се похвали с нещо много по-интересно от своите внушителни размери (по-голям е от планетата Меркурий). Той притежава магнитно поле. Това е от огромно значение, тъй като то предпазва евентуалните организми, живеещи там, от смъртоносната слънчева радиация. Астрономите освен това смятат, че Ганимед има желязно ядро, скалиста мантия и дебела ледена покривка, под която е много вероятно да се крие огромен океан.

Церера

Време е да разнообразим нашето пътешествие и да посетим един обект, който не е спътник, а планета-джудже. Церера е най-големият представител на астероидния пояс, намиращ се между Марс и Юпитер (до 2006 г. Церера се водеше за астероид, но след това учените я „повишиха“ в планета-джудже). Предполага се, че 25 процента от масата на Церера е вода, но не е ясно каква част от нея е в течно състояние. Дали е възможно там да има живот? Експертите са разделени в своите мнения. Има няколко проблема, които правят Церера не особено добра среда за развитие на организми. От една страна тя е прекалено малка и ядрото й не излъчва топлина. Освен това, Церера няма атмосфера. Някои астрономи обаче са на мнение, че под повърхността на планетата-джудже има солена вода, в която е напълно възможно да има живот.

Енцелад

Енцелад е вторият спътник на Сатурн, който посещаваме в рамките на нашето пътешествие. С океани, дълбоки като Марианската падина в Тихия океан, той може да се окаже дом на екзотични извънземни организми. По повърхността на Енцелад има дълги пукнатини, от които изригват мощни гейзери. С помощта на апарата „Касини“ бяха взети проби от изхвърляните струи вода и лед. Резултатите от анализа на техния състав са обещаващи. Учените откриха вещества, съдържащи атоми азот и кислород, които имат ключова роля за формирането на аминокиселини. Тези съединения на свой ред са едни от най-важните условия, необходими за поява на живи организми. Със своите уникални характеристики Енцелад спокойно може да бъде посочен като водещ кандидат за място в Слънчевата система, на което е възможно да има живот.

Марс

Няма как да не завършим нашето пътешествие из Слънчевата система с посещение на Марс. Червената планета привлича вниманието на хората от дълбока древност и често именно тя се свързва с търсенето на извънземен живот. Но съществуват ли наистина марсианци? Извършените изследвания показват, че в миналото на Марс е имало вода в течно състояние, но в резултат на климатични промени тя е изчезнала (както и голяма част от атмосферата на планетата). В наши дни, на Марс има известни количества лед, което е потенциална предпоставка да бъде открит и живот. Проучванията продължават, но по-важният въпрос, който стои пред учените, е дали условията на Червената планета са подходящи за нейното колонизиране и ще успеем ли да я превърнем в наш втори дом.

За още любопитни новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Безстрашните грабнаха победата в битка в “Игри на волята: България”

Любопитно Преди 1 час

Супергероите се измъкнаха от тежките условия на Дивата река

Борн: Западните санкции задушават Русия

Борн: Москва се опитва да поддържа илюзията, но фактите са налице

Васил Велев: Първи признаци на икономическа криза

Васил Велев: Ако отидем на нови избори, партиите ще доведат страната до фалит

д

Ураганът Орлийн връхлетя Мексико

В неделя Орлийн се засили до мощен ураган от категория 4 в Тихия океан

Пешеходец загина след удар между две коли

Водачите на двете превозни средства са без сериозни наранявания

.

Енергийна ефективност по френски: Учениците с палта в клас

Франция, както и останалата част от Европа, е изправена пред енергийна криза

<p>Пулев: Ако не направи това, България няма да получи парите от втория транш</p>

Пулев: България трябва да приеме закон за личния фалит

Това е ключово изискване за второто плащане по Плана за възстановяване и устойчивост

Куриер намери 10 хиляди лева от обир и ги предаде на полицията

Куриерът: И да си ги бях оставил, нямаше да съм същия човек после

Бойка Матова

Българска прелест на Седмицата на модата в Париж: Бойка Матова дефилира за Valentino

В момента 20-годишният модел разпределя времето си между Лондон и Париж, където я очакват стотици модни ангажименти

„Галъп“: За кого гласуваха младите

ПП са първи в София с около 26% срещу около 22% за ГЕРБ

д

Как повлияха високите сметки на работата от вкъщи в Италия?

Същевременно е изчислено, че т.нар. интелигентна работа може да намали разходите за офис наполовина