С лед като успешно достави първата проба от астероид, събрана в космоса, мисията OSIRIS-REx, сега преименувана на OSIRIS-APEX, се отправя на ново пътешествие - този път за изучаване на астероид, който ще се приближи плътно до Земята само след няколко години, съобщи Си Ен Ен.

Апофис, космическа скала с диаметър около 366 метра, ще се приближи на 20 000 мили (32 187 км) от Земята след около 5 години и половина, което е по-близо от спътниците, които обикалят около нашата планета, и 10 пъти по-близо от Луната. Астероидът е кръстен на египетския бог на хаоса и мрака и се смята, че има форма на фъстък.

Един час след като Апофис се доближи до Земята на 13 април 2029 г., OSIRIS-APEX - което е съкращение от Origins, Spectral Interpretation, Resource Identification and Security-APophis Explorer - ще използва земната гравитация, за да влезе в орбита около астероида и да го изучава отблизо в продължение на 18 месеца.

Със силата на 22 атомни бомби: Какъв е шансът астероидът Бену да удари Земята

Това е нова обширна глава за космически кораб, който вече е изминал доста дълъг път. Като OSIRIS-REx той прекара седем години в обиколка до близкия до Земята астероид Бену, което включваше проучване, кацане и събиране на проба от космическата скала. Сега пробата се намира в новия си дом в космическия център "Джонсън" на НАСА в Хюстън, където анализът на скалите и почвата, събрани от близкия до Земята астероид Бену, може да разкрие прозрения за произхода на нашата Слънчева система и състава на астероидите, които могат да се сблъскат със Земята в бъдеще.

Космическият апарат няма да може да събере проба от Апофис, тъй като главата за събиране на пробите беше включена в капсулата с пробата от Бену, доставена на Земята. Но OSIRIS-APEX ще използва газовите си двигатели в опит да изхвърли прах и малки скали както на повърхността, така и под нея на Апофис, за да ги изследва около 15 месеца след обиколката на астероида.

Проба от астероида Бену пристигна в Хюстън за научен анализ

Какво може да разкрие Апофис

Апофис представлява интерес, тъй като е астероид от тип S, или каменист, за разлика от Бену, който е астероид от тип С, или въглероден.

Астероидите от тип С са изградени от глина и силикатни скали, докато астероидите от тип S са съставени от силикатни материали и никел-желязо.

Възможността на космическия апарат да обикаля плътно около астероида може да разкрие здравината на повърхността на каменните астероиди и колко изветряне търпи астероидът в космическата среда.

Но планирането на защитата на Земята е друг ключов мотив за удължената мисия. Каменните астероиди са част от най-разпространения клас потенциално опасни астероиди, които представляват заплаха за нашата планета. Разбирането на техния състав и други подробности, които могат да бъдат получени само от близка орбита, може да помогне на агенции като НАСА и нейните партньори да определят как най-добре да отклонят такива астероиди, ако се прогнозира, че те ще бъдат на курс на сблъсък със Земята.

"Апофис е един от най-прочутите астероиди", каза Дани Дела Гиустина, главен изследовател на OSIRIS-APEX. "Когато беше открит за първи път през 2004 г., имаше опасения, че ще се сблъска със Земята през 2029 г. по време на близкото си приближаване. Този риск беше отхвърлен след последвалите наблюдения, но това ще бъде най-близкият астероид с такъв размер, до който се е доближавал през последните около 50 години, откакто астероидите се следят отблизо, или през следващите 100 години от астероидите, които сме открили досега.

"По време на срещата през 2029 г. той ще се доближи до една десета от разстоянието между Земята и Луната", допълва Дела Гуистина, доцент по планетарни науки в Университета на Аризона. "Хората в Европа и Африка ще могат да го видят с невъоръжено око, толкова близо ще се приближи."

Наблюденията на орбитата на Апофис около Слънцето през 2021 г. изключват риска космическата скала да се сблъска със Земята през 2068 г., според Центъра за изследване на обекти, близки до Земята, на НАСА.

НАСА ще изследва материя от най-опасния астероид в Слънчевата система

Центърът поддържа списък с рискове, като следи за астероиди с орбити, които ги приближават до Земята - достатъчно близо, за да предизвикат опасения от потенциален сблъсък. Учените в центъра използват радари и телескопи, за да изследват близките до Земята обекти и да разберат опасностите, които те могат да представляват за планетата.

Проследяването на Апофис по време на и след приближаването му към Земята ще позволи на учените да видят дали има някакви промени в орбитата му, които биха могли да повлияят на вероятността той да се сблъска със Земята в бъдеще, както и каквито и да било промени в повърхността или скоростта на въртене на астероида.

Дела Гуистина има дълга история с космическия апарат, а понастоящем работи и като заместник главен изследовател за анализа на пробата от Бену.

<p>Светът е изложен на риск от болести, пренасяни от комари</p>

Експертите предупреждават: Светът е изложен на риск от болести, пренасяни от комари

Свят Преди 1 минута

В световен мащаб броят на случаите на денга, докладвани на СЗО, се е увеличил десетократно през последните две десетилетия

Франция ще посредничи за деескалация на конфликта между "Хизбула" и Израел

Министърът на външните работи на Франция Стефан Сежурне пристигна в Ливан днес

Байдън и Нетаняху разговаряха по телефона, какво си казаха

Това е първият разговор между Байдън и Нетаняху, откакто двамата са се чули след масираното иранско нападение срещу Израел

<p>Никол Кидман с отличие от Американския филмов институт (СНИМКИ/ВИДЕО)</p>

Никол Кидман с отличие за цялостни постижения на Американския филмов институт

Актрисата Мерил Стрийп връчи статуетката на Кидман

Израел увери САЩ, че няма да нахлуе в Рафах

Вашингтон бе обявил, че не би подкрепил израелска операция в град Рафах без съответен надежден хуманитарен план

Нейнски: ЕС ни даде свобода, той е възможност за лични постижения

Политологът от „Галъп интернешънъл“ Първан Симеонов посочи, че алиансът представлява идентичност, принадлежност и възможности

<p>Ситуацията на фронта в Източна Украйна се влошава</p>

Олександър Сирски: Ситуацията на фронта в Източна Украйна се влошава

По думите на Сирски има признаци, че Русия се готви за настъпление в северната част на страната

<p>Принц Хари готви пътуване до Великобритания, ето защо</p>

Принц Хари на визита във Великобритания заради игрите "Инвиктус"

Последното посещение на Хари беше през февруари т.г., когато той пристигна за среща с баща си

Джорджа Мелони се кандидатира за евродепутат

При издигането си на власт Мелони като лидер на „Братята на Италия“, често осъждаше ЕС

Лодка с мигранти потъна в Егейско море, има жертва

Тази година Гърция изпитва засилен миграционен натиск

<p>Василев отговори на лидера на ГЕРБ: Той&nbsp;не е в положение да поставя условия</p>

Асен Василев: Борисов не е в положение да поставя условия

Съпредседателят на ПП заяви, че първото нещо, на което Борисов трябва да отговори, е дали ще се "откачи" от зависимостите от Пеевски

Преговори за примирие в ивицата Газа започват в Кайро

Западни страни, включително и най-близкият съюзник на Тел Авив - САЩ, призоваха Израел да се въздържа от атаки срещу граничния град

<p>Берачи на гъби и горски плодове&nbsp;подготвят&nbsp;протест в София (ВИДЕО)</p>

Берачи на гъби и горски плодове подготвят протест в София

Какво предизвика недоволството на този сектор?

<p>Карлос Насар подобри световен рекорд, но няма да бъде признат, ето защо&nbsp;(ВИДЕО)</p>