П ървото в света бебе с трима биологични родители се е родило в Мексико, предадоха световните информационни агенции, позовавайки се на публикация в сп. "Ню сайънтист".

Момченцето, появило се на бял свят преди пет месеца в Мексико под наблюдението на екип от САЩ, е заченато благодарение на нова техника, комбинираща генетичен материал от трима души.

Целта е била да се предотврати наследяването на сериозно генетично заболяване от майката, известно като синдром на Лий. Заради него родителите на бебето - мюсюлманска съпружеска двойка от Йордания, не са могли да имат здраво дете в продължение на почти 20 години.

За да се избегне предаването на болестта на бебето от майката, специалистите са използвали въпросната техника, състояща се в отстраняването на причиняващата заболяването ДНК от майчината яйцеклетка.

Здравата ДНК се прехвърля в донорска яйцеклетка, която след това се опложда. В резултат на процедурата детето наследява ДНК от двамата си родители и от донорската яйцеклетка.

Въпросната техника, наречена "митохондриално донорство", често предизвиква спорове и е забранена в САЩ.

Американският екип е извършил процедурата в Мексико, тъй като в страната няма забрана за прилагането ѝ. Ръководителят на екипа д-р Джон Чжан от центъра за репродуктивно здраве "Ню хоуп" в Ню Йорк е на мнение, че използването на спорната техника е етично от гледна точка на спасяването на човешки живот.

В настоящия случай майката е носител на ДНК, която при предаване на бебето може да причини синдром на Лий - сериозно неврологично заболяване, засягащо минимум едно на 40 хил. новородени.

Децата с този синдром обикновено умират до няколко години след раждането си. Жената от Йордания вече е помятала четири пъти и е изгубила две деца - едното на осем месеца, а другото на шест години.

За да дадат на майката шанс да има здраво дете, специалистите са решили да приложат техниката "митохондриално донорство".

Експертите отбелязват, че донорският процент е много малък - 0,1 на сто. Генетичният код за белези като цвят на косата и очите се наследява от двамата родители.

С помощта на техниката американските специалисти са създали пет ембриона, от които само единият се е развил нормално.

Синдромът на Лий, чието развитие лекарите са целили да избягнат, е свързан с мутации в 75 различни гена. Повечето от мутациите се случват в ДНК в ядрото на клетката, но в около един на пет случая причинителят на болестта се открива в митохондриалната ДНК, която е различна от ядрената

Източник: Thinkstock/Guliver

. Методът с трима родители е създаден с цел да се прехвърли единствено ДНК от ядрото в донорска яйцеклетка и да се отдели болестотворната митохондриална ДНК.

Опонентите на техниката подлагат под съмнение нейната безопасност, изтъквайки, че заченатите и родени чрез нея деца ще трябва да бъдат наблюдавани с десетилетия, за да се потвърди, че са здрави.

Според критиците методът освен това прекрачва фундаменталната научна граница, променяйки унаследяваната от бъдещите поколения ДНК.

Въпреки споровете около техниката, описвана от противниците й като "крачка напред към дизайнерски бебета", миналата година Великобритания стана първата страна в света, узаконила създаването на ембриони с трима родители.

Защо шаранът тази година ще е по-скъп

Ще има ли достатъчно риба на пазара за Никулден

Бум на болни с варицела деца във Варна

Само за месец броят им в областта се е увеличил близо 4 пъти

.

Венера в различните знаци разкрива какви сме в любовта

Тя е планетата на любовта и парите, ето как ни влияе

Volkswagen Polo (2018)

Защо Евро 7 обрича на гибел малките автомобили с ДВГ

Европейската комисия твърди, че ценовото увеличение на автомобилите ще е минимално, но реалността е съвсем друга

Как да се защитим от криптовируси

Или поне да намалим риска възможно най-много

Украйна получи първата доставка от испански системи HAWK за ПВО

В повечето страни от НАТО те вече са изведени от употреба

COVID-19: Само в една област у нас няма регистрирани нови случаи

Направени са общо 3125 PCR и антигенни теста за последното денонощие

Петков: България заслужава да бъде пълноправен член на Шенген

Това написа в своя Facebook профил съпредседателят на "Продължаваме Промяната"

Радев: Вместо европейска солидарност, България получава цинизъм

Президентът с остра реакция след позицията на Нидерландия за Шенген

.

Откриха вкаменелости на най-стария гущер на Земята

Според съвременното схващане на палеонтолозите първите лепидозаври са се появили на Земята преди 180-170 млн. години

Радослав Борисов

Сбъдната мечта: ВТУ подаде ръка на 19-годишно момче с двигателни проблеми

Момчето живее в дома си с тежки вродени увреждания и не му беше позволено да се яви на матура, въпреки отличния успех.

Белият дом: Байдън няма намерение да се среща с Путин