Наскоро учени откриха древни формации от лава в Индия, които поставят под въпрос от каква важност е бил астероидът, ударил Земята преди 66 милиона години, и дали не съществува друг фактор, породил Масовото измиране.

Диаметърът на астероида-убиец е бил 10 километра и той е навлязъл в земната атмосфера с такава скорост, способна да унищожи цялата екосистема на планетата. Освен това, сблъсъкът му със Земята съвпада с Масовото измиране Креда-Терциер, когато не само динозаврите, но и много други видове изчезнали.

„Мислехме си, че сме уцелили право в целта и случаят е приключен”, казва геологът Сет Бъргас.

Източник: Thinkstock

В последствие учените започват да търсят други сведения за астероиди, довели до масови измирания, но ударили на камък. Вместо това попаднали на доказателства за силни вулканични изригвания – такива, каквито не сме виждали в съвременния свят.

Едно от тези гигантски изригвания се е случило точно по времето на Масовото измиране Креда-Терциер в района на платото Декан в Индия. Слоят лава с дебелина два километра обхващал пространството наоколо в продължение на милиони години.

Общото количество лава е било толкова много, че е можело да покрие цялата територия на Австралия със слой висок 130 метра.

Източник: Thinkstock

Вулканизъм от такава степен би довел до отделянето на голямо количество парникови газове като въглероден диоксид и метан, които драстично да променят климата, споделя Бъргас.

В опит да установят кое събитие е довело до масовото измиране на динозаврите две групи от учени започват да провеждат независими изследвания.

Ако по-голямата част от лавата била изригнала след масовото измиране, то тя не би могла да бъде фактор. Ако обаче изригването е било в периода около масовото измиране, то би могло да е главната причина за това събитие.

Източник: Thinkstock

И двата екипа публикували резултатите си в сп. Science, като проучванията показвали различни заключения.

Една от групите, водена от Кортни Спрейн, геолог в университета в Ливърпул, открила, че 75% от лавата е изригнала след като масовото измиране вече е било факт.

Това откритие определено изненадало света на науката, тъй като предишни проучвания показвали точно обратното – само 20% от лавата изригнала в следствие на масовото измиране.

Вторият екип, начело с Блеър Шоен, заключил нещо съвсем различно – лавата, излязла на повърхността, преди и след масовото измиране, била еднакво количество.

Те открили също и че само няколко десетки хиляди години преди Масовото измиране Креда-Терциер същият вулкан изхвърлил 160 хиляди кубични метра магма за много кратко време.

Източник: Thinkstock

Разликата между двете проучвания идва от факта, че двете групи са използвали различни методологии, всяка от които има своите силни и слаби места.

Според учените ще са нужни още много изследвания, за да се потвърди една от двете теории.

„Вулканизмът може и да е нарушил баланса в екосистемите, а астероидът да ги е довършил окончателно”, казва Спрейн.

„Мистерията, за която се смяташе, че е категорично разрешена, сега предполага присъствието на двама „убийци”. Остава ни да разберем дали двамата са действали в тандем или са нанесли ударите си поотделно”, казва Бъргас.