Т ранснептуновите обекти са познати още като планетите джуджета, които обикалят около Слънцето в орбита, много по-голяма от тази на най-далечната планета в Слънчевата система – Нептун.

Към октомври 2018г. каталогът на транснептуновите обекти наброява 528 номерирани планети джуджета и над 2000, които все още не са категоризирани.

Първият в историята транснептунов обект, който е забелязан от астрономите, е Плутон. Това се случва през 1930г., а оттогава съдбата му многократно претърпява промени.

В крайна сметка на 24 август 2006г. Международният астрономически съюз прекрати драмата и официално обяви Плутон за планета джудже.

Източник: iStock/Getty Images

50000 Кваоар е един от тези транснептунови обекти, които представляват голям интерес за астрофизиците.

Датата му на откриване варира в сведенията на различни източници, но със сигурност е между 4 и 6 юни 2002г. Откривателят на 50000 Кваоар е американският астроном Чад Трухильо.

Чад е и част от екипа, който открива втората най-голяма планета джудже в Слънчевата система – Ерис.

Откритието на 50000 Кваоар е официално оповестено на срещата на  Американското астрономическо дружество на 7 октомври 2002г.

Източник: iStock/Getty Images

Името, избрано за планетата джудже не е случайно. Кваоар е името на бога, когото индианското племе Тонгва почита като свой създател.

Тонгва произхождат от района на днешния мегаполис Лос Анджелис, където е открита 50000 Кваоар.

Преди официално да бъде каталогизирано името на новооткритата планета джудже към нея астрономите най-често са се обръщали с названието „Планетата Х”.

Източник: iStock/Getty Images

Повърхността на 50000 Кваоар варира предимно в червено, което означава, че тя е по-лесно наблюдаема и отражателната ѝ способност е по-голяма в червения и инфрачервения спектър.

Първоначалното предположение, че атмосферата ѝ би могла да съдържа въглероден моноксид и азот се отхвърли, тъй като малките размери и маса на планетата джудже не биха могли да задържат тези газове в атмосферата ѝ.

Към днешна дата се смята, че средната температура на повърхността на 50000 Кваоар е около -231 градуса по Целзий, а атмосферата ѝ е най-вероятно съставена главно от метан.

Източник: iStock/Getty Images

Кваоар е първият транснептунов обект, чиито размери биват установени само и единствено базирайки се върху снимки, направени от космическия телескоп „Хъбъл”.

Астрономите калкулират диаметъра на Кваоар и смятат, че той е около 1260км., около два пъти по-малък от този на Плутон.

Орбитата на Кваоар се намира на 43.7 астрономически единици от Слънцето (една астрономическа единица се равнява приблизително на 150 милиона километра). Планетата джудже прави една обиколка около нашата звезда за 288 години.

Кваоар има една позната луна – Уейуот, а астрономи са изчислили, че космическа мисия би могла да стигне от Земята до планетата джудже за 13 години, използвайки гравитационната сила на Юпитер по пътя си.

Избягалият затворник Мартин Шахънски