У ини де Вит е много добре запозната със звука от реактивни двигатели – между 400 и 700 самолета прелитат над къщата ѝ в Асендолфт, малко градче на 30 километра северно от летище "Схипхол", всеки ден и всяка нощ. Това предаде Politico.
Разгневени местни жители настояват шумът да бъде ограничен. Авиокомпаниите и общината искат летището да запази ролята си на ключов възел. Конфликтът въвлече централното правителство, администрацията на Амстердам, съдилищата, местни активисти, авиокомпании и бизнес групи, Европейската комисия, а дори и Съединените щати.
Междувременно други европейски летища наблюдават с тревога, страхувайки се, че те може да са следващите, докато авиационният сектор се изправя пред все по-сериозни климатични и екологични предизвикателства.
Битката за летището е толкова ожесточена, че вече е вдъхновила нова нидерландска дума: schiphollen, която означава "манипулация, лъжи и изопачаване на фактите" – нещо, на което според местните жители често са подлагани.
"Петролът убива": Климатични активисти с демонстрация на летище в Германия
- Всичко се свежда до шума
Въпреки че се намира само на 15 километра от сърцето на Амстердам, "Схипхол" е най-натовареното летище в ЕС по брой полети – през миналата година са отчетени 473 814 полета. Правителството планира да наложи лимит от 478 000 полета от по-късно тази година, като Европейската комисия вече е дала условно одобрение.
Но жителите твърдят, че това е прекалено много.
"Шумът се отразява на качеството ми на живот", казва де Вит.
"Веднъж изведох внучката си навън да играе и за 15 минути преброих 14 самолета", разказва тя и показва на телефона си списък с прелетели самолети, записани чрез приложение, разработено от антишумови граждански групи.
Според данни на летище "Схипхол", през 2019 г. 142 400 души са били сериозно обезпокоявани от шум от самолети, а 17 522 са страдали от тежки смущения в съня. Според неправителствените организации, борещи се срещу шума, реалните числа са значително по-високи.
Но авиокомпаниите се опасяват, че нисък лимит на полетите ще задуши растежа на "Схипхол" и ще навреди на финансовите им резултати.
"Не отричаме желанието на нидерландската държава да намали шума. Просто искаме това да се случи по логичен начин, който да не удари непропорционално силно нас", заяви главният изпълнителен директор на Air France-KLM Бенжамен Смит в края на март.
Летището допринася с около 1 процент от БВП на Нидерландия и осигурява над 100 000 работни места. Секторът е толкова важен, че крал Вилем-Александър, лицензиран пилот, понякога лети като гост-пилот с KLM.
Крайнодясната Партия на свободата на Герт Вилдерс, най-голямата парламентарна сила, водеше предизборната си кампания през 2023 г. с обещание в подкрепа на "Схипхол". Летището "трябва да продължи да расте", заяви партията.
Но ако политиците не предложат решение, то може да бъде наложено от съда. Нидерландските съдии имат традиция да вземат драстични решения, засягащи цели сектори, като селското стопанство, с цел защита на околната среда и общественото здраве.
Бившият премиер Марк Рюте се опита да реши проблема през 2023 г., като наложи ограничение от 460 000 полета. Но това предизвика недоволство както от ЕС, така и от САЩ, и правителството му беше принудено да отстъпи, след като не успя да получи одобрението на Комисията.
Moving Heathrow to a new location in or near the Thames Estuary was one of the best ideas @BorisJohnson had.
— Lord Moylan (@danielmgmoylan) June 9, 2025
Dutch brawl over airport noise sets tone for rest of Europe – POLITICO https://t.co/r4Tx5nKhpc
- Технологични решения
Индустрията смята, че новото предложение за ограничение от 478 000 полета е твърде рестриктивно и заведе дело. Вместо да се ограничават полетите, според нея напредъкът в дизайна на самолетите и двигателите ще доведе до достатъчно намаляване на шума.
"Правителството казва: "Искаме 20 процента по-малко шум." Самолетите, които сме купили и които производителите ще произвеждат, са с 20 процента по-тихи. Затова не разбираме защо има проблем и защо трябва да се намаляват слотовете", заяви Смит от Air France-KLM.
Майкъл О’Лиъри, изпълнителен директор на нискотарифна авиокомпания, която извършва само няколко маршрута от "Схипхол", е още по-оптимистично настроен.
"Новите самолети, които купуваме от Boeing… са с 50 процента по-тихи" от предишните модели, каза той.
Но Роберто Мерино-Мартинес, изследовател на аеронавтика и самолетен шум в Техническия университет в Делфт, обяснява, че това няма да намали наполовина звука, чут от човешкото ухо, и че обещаването на процентно понижение често е "червен флаг", тъй като измерването на шума е логаритмично.
В последното си решение за ограничението на полетите, Комисията постави редица условия. Тя призова правителството да разгледа напълно "потенциала на обновяването на самолетния парк за намаляване на шума", както и други методи като иновативни техники за кацане и навигация.
A fierce battle is unfolding in the Netherlands over noise pollution from Amsterdam's Schiphol Airport, with local residents demanding reductions while airlines and city officials fight to... https://t.co/kEXfB7zHfg
— ÆRO Newsletter (@aeronewsletter) June 9, 2025
📌 More breaking news → https://t.co/ts3z9Bo8qg pic.twitter.com/8xFSayOmSH
- Неясното решение разочарова мнозина местни жители
Изискванията на Комисията "са точно това, което индустриалните лобита повтарят постоянно, почти дословно. Това е доста обезпокоително", заяви Стефан Моленар, който живее в същото село като де Вит - Асендолфт.
"Европейският съюз е много добра институция за потребителите. Но не винаги е добра институция за гражданите", казва Мат Поелманс, пенсиониран държавен служител, който живее на около 30 километра южно от "Схипхол". Около 400 самолета прелитат над къщата му всеки ден и той е монтирал специален микрофон на покрива, за да документира шумовото замърсяване.
"Живеенето е по-важно от летенето", гласи надпис на транспарант на нидерландски, който Поелманс е носил на няколко демонстрации срещу правителството, което местните смятат за прекалено благосклонно към авиокомпаниите.
Най-северното летище има огромен проблем
- Рев на двигатели
Правителството има сурово послание към хората, притеснени от шума:
"Казвам на местните жители: не очаквайте "Схипхол" да изчезне. Ако това определя живота ви, трябва да се запитате дали е здравословно да останете тук", заяви министърът на инфраструктурата Бари Мадленер през януари.
Индустрията също поставя под въпрос ефекта от ограничаването на полетите, дори на сегашното, сравнително високо ниво.
"Ако някой се събужда от приближаващ се самолет през нощта, има ли значение дали това се случва осем или седем пъти на час?" попита Сет ван Стратен, вицепрезидент по стратегията за главното летище на KLM.
Моленар е сред гражданите, които заведоха дело срещу нидерландското правителство. Съдът отсъди, че държавата нарушава член 8 от Европейската конвенция за правата на човека, който защитава правото на личен и семеен живот и дом.
Това решение накара Мадленер, който отказа интервю за Politico, да предложи ограничението на полетите пред Европейската комисия.
За да отговори на изискването на Комисията летищният капацитет да се ограничава само в краен случай, правителството ще въведе диференцирани летищни такси, за да насърчи авиокомпаниите да използват по-тихи самолети.
"В съвкупност правителството очаква тези мерки да имат значително въздействие: 15 процента по-малко хора ще изпитват сериозни шумови смущения до ноември 2025 г.", заяви говорителят на Министерството на инфраструктурата Ричард Фунекотер в писмен отговор.
Това е най-доброто летище в света за 2025 г. - има център за пеперуди и закрити градини
- Скептично общество
Не е за пръв път Моленар чува такива обещания.
"Много хора вече не вярват на нашето правителство, затова спряха да се оплакват. Те усещат, че са излъгани, усещат се schiphollen", каза той.
Докато индустрията негодува срещу ограниченията, местните жители и общината в Амстердам смятат, че те са прекалено щедри.
"Искаме намаляване до 400 000 полета и затваряне на летището през нощта", заяви заместник-кметът на Амстердам Хестер ван Бюрен, която води преговори с местни власти из цяла Европа, за да настоява ЕС да направи повече по въпроса с шума от самолети.
НПО-то Natuur en Milieu настоява летището да преосмисли бизнес модела си и да се съсредоточи по-малко върху транзитните пътници, които представляват около една трета от трафика, и повече върху обслужването на нидерландския пазар.
Ако ограниченията бъдат въведени, това ще бъде голяма победа за активистите, които се борят със "Схипхол" от десетилетия, казва Берт ван Моурик, програмен ръководител в организацията.
"За първи път в Европа се прилага реално ограничение върху летище. Това не е намалението, което искахме. Засега не води до голяма промяна, но все пак можем да се радваме. Аз лично го приемам като победа", каза той.
Това послание ще отекне силно в градове като Париж, Брюксел, Дъблин, Мадрид и Варшава, където разрастващите се летища влизат в конфликт с местни активисти.
Но не всички искат по-малко самолети да излитат от "Схипхол".
Недалеч от най-натоварената писта ("Полдербаан") се намира зона за наблюдение на самолети, която привлича туристи и фотографи.
"Някои хора са луди", казва Герард, докато чака с професионалния си рефлексен фотоапарат да заснеме любимия си самолет, запитан какво мисли за оплакванията от шум. "Аз искам да снимам повече самолети, сега са малко."
Не пропускайте още от Vesti.bg:
Борят се за живота на 11-годишно дете след инцидент на плажа в Приморско
Тийнейджърка уби приятелката си от ревност с кексче с арсен в Бразилия
Путин одобри стратегията за развитието на руските военноморски сили до 2050 г.