С ензационно ново изследване сочи, че удар на астероид може да е довел до края на последния ледников период, изчезването на много видове животни и възхода на човечеството.

Данните са публикувани в „Palaeontologia Africana”. Южноафриканските учени, извършили проучването предполагат, че катаклизмът е настъпил преди около 12 800 години.

„Нашето откритие поне отчасти подкрепя силно противоречивата хипотеза за малкия дриас”, коментира южноафриканският професор по палеонтология Франсис Текерай.

Най-големите апокалипсиси в историята на Земята

„Ние сериозно трябва да проучим възможността сблъсък с астероид някъде по Земята да е причинил климатични промени в глобален мащаб и да е допринесъл за процеса на изчезване на редица големи животни в края на плейстоцена, след последния ледников период”, смята Текерай.

Едно от възможните места на такъв сблъсък е кратер в Гренландия с ширина 30 км, открит през ноември 2018 г. Според НАСА това е „един от 25-те най-големи кратери от удар върху Земята”, като сблъсъкът буквално е „разтърсил Северното полукълбо”.

„Има доказателства в подкрепа на мнението, че е възможно това да е било мястото, където голям метеорит е ударил планетата преди 12 800 години”, счита Такерай.

Започнало е шестото масово измиране на видове

Заедно с колегите си той е намерил богат на платина слой в мина в Южна Африка, на дълбочина отговаряща на въпросната датировка. Платината се среща рядко на Земята, но е един от често регистрираните елементи в астероидите. Има още 28 места по света, където са открити археологически слоеве с високо съдържание на ценния метал на подобна дълбочина.

Хипотезата, че метеоритен удар може да е спомогнал за изчезването на големите животни в Северна Америка е доста спорна. Счита се, че това е дело на хората.

Текерай обаче вижда и друго възможно последствие от такъв катаклизъм.

„Без да спорим непременно за един-единствен причинно-следствен фактор в световен мащаб, предпазливо намекваме за възможността технологичните пробиви в Северна Америка и Африка приблизително по едно и също време, да са свързани косвено заради астероидно въздействие с големи глобални последици”, посочва той.

Ученият коментира и астероида „Апофис” 99942, наречен за египетски бог на хаоса, който ще премине на около 30 хил. км от Земята на 13 април 2029 г. Текерай подчертава, че възможността за сблъсък е едва 1 на 100 000, но е може да нарасне, тъй като въпросното космическо тяло се приближава към нашата планета веднъж на всяко десетилетие.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram