П илотът на катастрофиралия самолет на Air India е изпратил отчаян сигнал за бедствие, предупреждавайки, че машината „губи мощност“, само секунди преди фаталния сблъсък със сграда, при който загинаха най-малко 260 души. Експерти изразиха притеснения, че клапите на крилата „не изглеждали правилно“, докато издирването на втората черна кутия продължава.
Boeing 787-8 Dreamliner, изпълняващ полет до Лондон, се разби в оживен жилищен квартал само секунди след излитането си от летище Ахмедабад в четвъртък сутринта, отнемайки живота на всички пътници, с изключение на един.
Капитан Сумийт Сабхарвал, с над 8200 часа летателен опит, отчаяно е извикал: „Мейдей... няма тяга, губим мощност, не можем да се издигнем“, миг преди самолетът да се разбие в жилищна сграда. Air India по-късно потвърди, че 241 от 242-ма души на борда на полет AI171 са загинали.
Единственият оцелял, британският гражданин Вишваш Кумар Рамеш, пътуващ с брат си, разказва, че си спомня „силен шум... след което самолетът се разби“.
Самолетът се е намирал на височина не повече от 120 метра, когато двамата опитни пилоти очевидно са загубили мощност и в двата двигателя. Последвали са 17 мъчителни секунди, в които те са се опитвали да си възвърнат контрола, преди самолетът да се разбие в медицински колеж, пълен с лекари, предизвиквайки експлозия и огнено кълбо, издигащо се в небето.
Показани видеозаписи разкриват съдбоносните последни мигове на самолета, който бързо губи височина и скорост, на фона на аларми и хаос в пилотската кабина. Капитан Сабхарвал и вторият пилот Клайв Кундар, с 1100 часа опит, издават сигнал за бедствие, докато се борят да вдигнат носа на падащия самолет.
The Air India Boeing 787-8 Dreamliner, headed to London’s Gatwick Airport, crashed just five minutes after taking off from Ahmedabad’s Sardar Vallabhbhai Patel International Airport at 1:39 pm. The flight was piloted by Captain Sumeet Sabharwal and First Officer Clive Kunder, who… pic.twitter.com/ZSncefbJpB
— Mid Day (@mid_day) June 13, 2025
Вместо да извърши планирания 6800-километров полет без прекачване до лондонското летище „Гетуик“, самолетът се разбива само на 2 км от края на пистата, в гъсто населената зона Меганинагар в щата Гуджарат, Северозападна Индия.
Машината се врязва в общежитието на Медицинския колеж „Би Джей“, разхвърляйки отломки, дим и огън на стотици метри и превръщайки района в зона, приличаща на бойно поле.
Освен мнозинството от пътниците, най-малко 50 души на земята също са загинали, а десетки други са ранени. В момента на удара лекари, студенти и служители са обядвали в столовата, когато колесникът се врязва в залата с оглушителен трясък. Ужасяващи кадри показват паника и посетители, бягащи между масите с изоставена храна.
Според авиационни експерти се разглеждат две основни версии за причината на катастрофата: попадане на ято птици в двигателите и евентуална повреда или неправилна настройка на клапите на крилата.
Капитан Саураб Бхатнагар, бивш старши пилот, коментира, че инцидентът напомня катастрофата на Jeju Air в Южна Корея през декември. „Излитането беше перфектно, но от видеокадрите изглежда като многократни сблъсъци с птици“, заяви той.
Салил Колдж, преподавател в Университетския колеж в Бирмингам, посочва, че „в района има множество предишни сигнали за сблъсъци с птици“.
Revealed: Air India pilot's desperate mayday call seconds before devastating crash as experts raise fears wing flaps 'didn't look right' amid hunt for second black box https://t.co/hj3O9CgZxl
— Daily Mail US (@Daily_MailUS) June 12, 2025
Други експерти обаче отбелязват липсата на дим от двигателите – обичайно явление при повреди вследствие на сблъсък с птици.
Марко Чан от Новия университет на Бъкингамшир изразява съмнение относно положението на клапите – части от крилото, отговарящи за повишаване на подемната сила. Ако те не са били правилно разгърнати, самолетът може да е изгубил необходимата подемна сила и да е паднал. Тери Тозър, бивш пилот и автор на „Защо самолетите катастрофират“, коментира пред Sky News, че проблем с клапите би бил „логично обяснение за подобен срив на добре проектирана машина“.
Задната част на 59-метровия фюзелаж е заснета да стърчи от горните етажи на колежа, а отломки – включително част от крило – са разпръснати из целия квартал. Пет до шест съседни сгради са обхванати от пламъци, причинени от около 80–90 тона гориво, заредено за дългия полет. Черен дим се вижда на километри, докато пожарникари и спасители се борят часове наред с огъня.
Невероятно, но Рамеш, седящ на място 11А, се измъква сам, почти невредим, от пламъците. Оцеляването му е още по-удивително, като се има предвид, че е избягал от разбиващ се самолет, попаднал в огнена стихия. Той се отдалечава куцайки от зоната на бедствието – сцена на абсолютна разруха. Овъглени тела, разпръснати куфари, почернели дървета и тлеещи останки рисуват апокалиптична картина.
Наян Рамеш, братът на оцелелия, споделя, че е трябвало да ги посрещне от Гетуик. „Щяхме да празнуваме през уикенда – семейно събиране. Последното, което брат ми ми каза, беше: „Ще се видим утре“.“
Индийските медии показват кадри на ранени, носени спешно към линейки. Според Видхи Чаудхари, старши полицейски комисар, сред загиналите има и студенти по медицина. „Повечето тела са овъглени до неузнаваемост“, казва тя.
С напредването на вечерта и настъпването на нощта, спасителни екипи под светлината на прожектори неуморно претърсват руините. Семейства са призовани да предоставят ДНК проби за идентифициране на жертвите.
Очевидци описват сцената като подобна на бедствието в Локърби, Шотландия, през 1988 г., когато самолет на Pan Am се взриви, отнемайки живота на 207 души.
Air India pilot sent a call seconds before crash saying 'Mayday, no thrust, losing power, unable to lift' pic.twitter.com/4rpjuT8YG0
— Pubity (@pubity) June 12, 2025
Жителката Рамила споделя пред агенция ANI: „Синът ми беше в хостела по време на обяда, когато самолетът се разби. Той скочи от втория етаж и се нарани.“
Друг местен жител, Раджу Праджапати, разказва: „Чухме огромен взрив и излязохме. Към небето се издигаше гъст черен дим. Настъпи хаос, хората бягаха, линейка след линейка пристигаха. Районът бе отцепен от полиция и армия.“
„Дори от два километра димът беше ясно видим“, добавя той.
„Хора скачаха от втория и третия етаж, за да се спасят. Самолетът беше в пламъци“, свидетелства друг жител.
Лекар на име Кришна, спасил около 15 души, споделя: „Носът и предното колело се приземиха върху столовата. Видях между 15 и 20 изгорени тела.“
На летище Ахмедабад семействата, които наскоро са изпратили близките си, наблюдават с ужас издигащия се на хоризонта дим. Пунам Пател разказва през сълзи: „Снаха ми пътуваше за Лондон. Самолетът се разби. Не знаем нищо.“
Международни експерти по авиационни инциденти вече започнаха анализ на черните кутии, съдържащи данни от полета и записи от пилотската кабина, за да установят причините за катастрофата. Според местни източници, самолетът е преминал последно техническо обслужване през март.