Пробутват ни скрити реклами, за да пазаруваме повече
Източник: iStock

И нфлуенсър маркетингът е една от най-често срещаните онлайн рекламни техники днес. Направеното проучване обаче показва, че този тип маркетинг продължава да се осъществява непрозрачно – рекламите често се представят като лично мнение, а това затруднява потребителите при разграничаване между платени и искрени препоръки. При някои инфлуенсъри рекламите не се оповестяват, или пък когато са обозначени, използваната терминология е неясна и подвеждаща, съобщи Pariteni.bg.

Това показван овият доклад на Европейската потребителска организация BEUC „Инфлуенсър маркетингът разопакован“ (Influencer Marketing Unboxed) разкрива ролята в рекламите на дрехи бърза мода и на нездравословните храни. Между март и септември 2025 г. 14 потребителски организации членове на BEUC, сред които и асоциация „Активни потребители“, от 12 държави са наблюдавали около 650 публикации и видеа на инфлуенсъри в TikTok, Instagram, YouTube и Snapchat.

Най-често използвани са няколко трика:

1) Потребителите биват примамвани с игри, конкурси и други предизвикателства, които насърчават свръхпотреблението и ги карат да прекарват повече време в платформите.

2) Създава се страх от пропускане (FOMO) чрез временни постове като истории, които изчезват след 24 часа.

3) Някои търговци и марки от бързата мода инфлуенсър маркетингът е начин да подобрят репутацията си в очите на най-младите потребители.

Проучването отбелязва, че саморегулирането и собствените политики на платформите за социални медии са недостатъчни и често се заобикалят от бизнеса.
 
Защо бързата мода е проблем?
       
Индустрията за бърза мода разчита на масово производство, ниски цени и многобройни продажби, което води до сериозни социални и екологични последици. Някои инфлуенсъри промотират подобен тип пазаруване чрез определен тип видеа.
       
"Hauls" и "try-on hauls" са видея или публикации, в които инфлуенсъри показват как разопаковат или пробват различни облекла, като акцентът е върху броя на дрехите и ниските цени, за да убедят аудиторията в предимствата на бързата мода пред качеството.
     
Има и "Dupe" видеа, в които се показват нискокачествени имитации на дизайнерски облекла и се представят като „бюджетна“ алтернатива.
       
Друг вариант са видеа, в които се обяснява как пазаруването е грижа към себе си или начин да утвърдиш идентичността си, като бъдат промотирани ненужни и импулсивни покупки. Често се предоставят кодове за отстъпка или се показват промоционални материали без да се дава информация за търговеца, който е платил за видеото. С цел подобряване на имиджа, марки като SHEIN дори са плащали на инфлуенсъри да рекламират бизнес модела на бранда, например чрез обиколки на китайски фабрики.

Какъв е проблемът с нездравословните храни?
       
Маркетингът на нездравословни храни, особено тези с високо съдържание на мазнини, сол и захар (HFSS), залива ежедневно социалните мрежи и по този начин достига до деца и тийнейджъри. При този тип маркетинг често се използват ярки цветове или разговори с анимационни образи, за да създаде емоционална привързаност към марката. Хранителните продукти се вграждат в рецепти или се асоциират с ежедневни ситуации (като семейна вечеря), и така промотират консумацията им.

Бизнесите се стремят и към „социално изпиране на репутацията“, като използват инфлуенсъри, за да информират потребителите относно „добри каузи“, които да се асоциират с марката им. Бяха открити и колаборации между хранителни марки и игри или други развлекателни продукти, като например филма "Minecraft". Това насърчава консумацията на нездравословни храни чрез асоцииране с любима игра или франчайз. Въпреки че етикетът за реклама или платено партньорство следва да предупреди потребителите, проучванията показват, че дори когато се знае, че видеото е реклама, децата консумират нездравословни храни, след като са попаднали на видеа за това.

Какви са нашите препоръки?

Макар вече да съществува една стабилна регулаторна рамка на европейско и национално ниво, включваща Директивата за нелоялните търговски практики, Директивата за аудиовизуалните медийни услуги (AVMSD), както и Законът за защита на потребителите, тази рамка обаче е фрагментирана и частично неспособна да се справи с проблемите свързани с инфлуенсър маркетинга. Необходими са и промени.

Следва ясно да се определи какво точно е „инфлуенсър маркетинг“, като се забрани за специфични рискови области, като например рекламиране на нездравословни храни на деца.
       
В подробния доклад по проучването ще откриете и още препоръки на експертите. Сигурно е едно. Необходими са ясни правила какво е реклама, общи изисквания за обозначаването ѝ, споделена отговорност и добро правоприлагане, за да може онлайн средата да е по-честна, по-безопасна и по-прозрачна за всички нас.

Съпругът ми замина в командировка. Сега цялата мъжка работа се стовари върху мен. Лежа на дивана, гледам филми, пия вино. Тежко е, но няма как,…
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
<p>Лидерите на ЕС се разбраха за финансирането на Украйна след 17 часа преговори</p>

ЕС осигурява 90 млрд. евро финансиране за Украйна след 17 часа преговори

Свят Преди 12 минути

Решението засяга финансирането за Киев в следващите две години

<p>Хиляди протестираха в Буенос Айрес срещу реформата за удължаване на работния ден</p>

Хиляди протестираха в Буенос Айрес срещу трудовата реформа на Милей

Свят Преди 1 час

Протестът е подкрепен от няколко синдиката, опозиционни партии и обществени движения

<p>Задържаха седем души след атаката на еврейски фестивал край Сидни</p>

Полицията задържа седем души след атаката на еврейски фестивал край Сидни

Свят Преди 1 час

"Ислямска държава" публикува в в "Телеграм" изявление, в което определи масовото убийство в Сидни като "повод за гордост"

"Система, която иска да унищожи човека": Затворите в Беларус

"Система, която иска да унищожи човека": Затворите в Беларус

Свят Преди 1 час

Известният беларуски правозащитник Алес Бяляцки, основател на правозащитния център "Вясна" и лауреат на Нобеловата награда за мир за 2022 г., до миналата седмица беше в беларуски затвор

Тръмп прекласифицира марихуаната като по-малко опасно вещесто

Тръмп прекласифицира марихуаната като по-малко опасно вещесто

Свят Преди 9 часа

Прекласифицирането от Агенцията за борба с наркотиците няма да направи марихуаната законна

Самолет се разби на летище в САЩ, има загинали

Самолет се разби на летище в САЩ, има загинали

Свят Преди 9 часа

На мястото на катастрофата е избухнал голям пожар

Лукашенко: Руската ядрена ракета „Орешник“ е в Беларус

Лукашенко: Руската ядрена ракета „Орешник“ е в Беларус

Свят Преди 10 часа

Русия представи това оръжие миналата година

Осъдиха Уиз Калифа на затвор в Румъния

Осъдиха Уиз Калифа на затвор в Румъния

Свят Преди 10 часа

Причината е притежание на наркотици за лична употреба

Трима задържани при опит да пласират фалшиво евро в София

Трима задържани при опит да пласират фалшиво евро в София

България Преди 11 часа

Те са хванати с 10 000 фалшиви евро в центъра на столицата

Задържаха марихуана за 1,3 млн. лева край Дунав мост

Задържаха марихуана за 1,3 млн. лева край Дунав мост

България Преди 13 часа

Арестуваният е криминално проявен и до момента е осъждан 16 пъти

Русия съди ЕС за 226,6 милиарда долара

Русия съди ЕС за 226,6 милиарда долара

Свят Преди 14 часа

Размерът на иска се равнява на стойността на замразените руски активи

Пробив за руските активи на върха на ЕС

Пробив за руските активи на върха на ЕС

Свят Преди 14 часа

Туск: Всички искаме да използваме руски активи за Украйна

ПП-ДБ предложи 100% машинно гласуване

ПП-ДБ предложи 100% машинно гласуване

България Преди 14 часа

В мотивите на законопроекта се посочва, че целта е да се премахнат недействителните гласове и да се ограничат човешките грешки