М оже би сте чували за парадокса на Ферми, но ако не сте, ето какво представлява той: Като се има предвид голямата вероятност да съществува извънземен живот във Вселената, защо не сме го открили досега?

Ако във Вселената има толкова много други цивилизации, които вероятно са на много по-напреднал етап от нас, защо те не правят това, което правим ние, не изпращат сонди и не търсят отчаяно други признаци на живот?

Идеята за "Големия филтър"

Хипотезата гласи, че преди извънземните цивилизации да достигнат до момента, в който могат да напуснат своята слънчева система и да започнат да колонизират своята галактика, нещо се случва, за да им попречи да го направят, иначе бихме видели доказателства за това в нашия Млечен път. Дали това е стъпката от многоклетъчния живот до животните, които могат да използват инструменти, или от мястото, където се намираме сега, до изследването на галактиката, учените не знаят.

Това, което прави този въпрос толкова интересен, е, че няма да знаем дали сме преминали "Големия филтър" или това ще се случи в нашето бъдеще. Възможно ли е повечето от тях да не успеят да преминат отвъд едноклетъчния живот, а ние да сме преминали този филтър? Или в някакъв момент, който тепърва предстои, ние, подобно на други извънземни цивилизации във Вселената, сме на път да се самоунищожим, преди да успеем да напуснем Земята, може би чрез война или изразходване на ресурсите, преди да успеем да избягаме?

Донякъде смущаващо е, че някои философи и учени предполагат, че това означава, че ако открием живот, например на Марс, това ще има по-малко от идеални последици за мястото, на което се намираме по отношение на "Големия филтър".

Професорът по философия от Оксфордския университет Ник Бостром казва, че се надява търсенето на извънземен живот да не доведе до нищо. Ако открием много прости форми на живот, твърди Бостром в статия, публикувана в MIT Technology Review през 2008 г., тогава бихме могли да заключим, че филтърът се случва някъде след този момент на живот. Ако открием многоклетъчен живот, това би стеснило точката, в която би могъл да се осъществи "Големият филтър".

Бостром смята, че за да стесним мястото, където се осъществява филтърът, трябва да разгледаме живота на Земята, за да видим кои стъпки са невероятни.

"Един от критериите е преходът да се е случил само веднъж", пише той.

"Полетът, зрението, фотосинтезата и крайниците са еволюирали няколко пъти тук, на Земята, и по този начин са изключени", смята Бостром.

Той също така твърди, че еволюционни характеристики, които отнемат много време, за да се появят, дори след като са изпълнени предварителните условия, биха показали, че тази еволюционна стъпка е малко вероятна, напр. първоначалната поява на живота. Стъпката от животни към хора е протекла за сравнително кратък период от време, от геологична гледна точка, което предполага, че е слаб кандидат за събитие от "Големия филтър".

Ако открием доказателства за гръбначни животни на Марс (много малко вероятно, но можем да мечтаем), той смята, че това ще бъде ужасна новина, тъй като ще означава, че по-голямата част от "Големия филтър" е все още в нашето бъдеще и ще трябва да се изправим пред вероятността да изчезнем, преди да сме достатъчно технологично развити, за да пътуваме из галактиката.

"Подобно откритие би било съкрушителен удар. То би било най-лошата новина, отпечатвана някога на корицата на вестник", пише Бостром.

"Ето защо се надявам, че нашите космически сонди ще открият мъртви скали и безжизнени пясъци на Марс, на Юпитеровата луна Европа и навсякъде другаде, където нашите астрономи погледнат. Това би запазило жива надеждата за великото бъдеще на човечеството".

И така, въпреки че има много други възможни решения на парадокса на Ферми, които си струва да разгледате, ако обичате такива неща, ако Бостром е прав, това означава, че намирането на доказателства за напреднали цивилизации е добра новина, но намирането на погрешни етапи на живот, който се е развил независимо в нашата собствена Слънчева система, би било най-лошата възможна новина, която бихме могли да получим.

Тя се приготви за Страстната седмица, но за съжаление мъжът и така и не замина в командировка...

Украински дронове удариха две петролни рафинерии и военно летище в Русия

Свят Преди 28 минути

Нападението е било извършено от Службата за сигурност на Украйна

Руски съд пусна под домашен арест задържания журналист от Forbes

Свят Преди 41 минути

В петък беше съобщено, че Сергей Мингазов е арестуван по подозрения, че разпространява фалшива информация за руската армия

Иран: Екипажът на задържания кораб, свързан с Израел, ще бъде освободен

Иранският Корпус на гвардейците на Ислямската революция превзе контейнеровоза „Ем Ес Си Ариес“ с 25 души екипаж в Ормузкия проток на 13 април

Ваня Григорова: Нинова се опита да счупи БСП на предишните избори

Работеше срещу мен и собствените си кандидати за общински съветници, каза тя

Енергийният министър прави опит за предоговаряне на сделката с "Боташ" в Турция

Владимир Малинов ще разговаря с колегата си Алпарслан Байрактар

Инцидент с влак в Германия, има пострадали

Композицията е спряла аварийно, след което в нея е избухнал пожар

<p>Fitch потвърди кредитния рейтинг на България, но отправи предупреждение за еврозоната</p>

Пари Преди 3 часа

Инфлацията в страната се е понижила значително, но остава над тази на трите най-добре представящи се държави членки на ЕС, посочва международната рейтингова агенция

Бум на кърлежи в Пловдив, двама души са в тежко състояние

Това са първите случаи за тази година след затоплянето на времето

Защо Eрдоган отложи посещението си в САЩ

Решението е взето поради промени в програмата на президента на Турция

Кой губи и кой печели от забраната на рекламата на хазарт?

С необичайна скорост за законодателна дейност, в последния си работен ден преди изборите, НС прие промени в Закона за хазарта на първо гласуване