0

Н а всеки пет години, в продължение на пет месеца, британският художник Марк Куин изцежда 5 литра от собствената си кръв и я разлива в полупрозрачен, охладен калъп на лицето си. Резултатът е постоянно обновяваща се серия от автопортрети, в които художникът с право може да твърди, че е вложил повече от себе си, отколкото който и да е художник преди него. За някои наблюдатели продължаващата серия "Аз" на Куин не е нищо повече от ужасен и вампирски трик.

За други творбата е олицетворение на прочувствен и дързък принос към традицията на себепредставянето, за която са допринесли такива велики художници като Рембранд, Ван Гог и Синди Шърман - творба, която дълбоко подчертава крехкостта на битието.

През 2009 г. британската Национална портретна галерия придобива "Аз" на Марк Куин. В прессъобщението на музея творбата е описана като "неконвенционална, новаторска и предизвикателна". 

"Аз" е изработен от пет литра от собствената кръв на Куин, приблизително толкова, колкото има в тялото на възрастен мъж. Тя е извличана в продължение на една година, след което е изливана в калъп на главата на художника и замразявана. Кървавата глава, както я нарича таблоидната преса, остава замразена в кутия от плексиглас върху хладилен агрегат от неръждаема стомана.

На всеки пет години Куин създава нов "Аз". Тези творби документират промените във външния вид на Куин, но също така и в неговата неизменна същност. И в "Аз" (1991 г.), и в "Аз" (2006 г.) очите на художника са затворени, застиналите му черти са спокойни. Между първата работа, направена, когато Куин е на двадесет и седем години, и най-новата, на четиридесет и две, се появяват признаци на стареене. Лицето му става по-пухкаво, а бръчките около очите и устата - по-дълбоки. След смъртта му ще има непрекъснат запис на жизнения процес на Куин. Той е наредил посмъртно да се отлее "Аз" с кръвта от починалото му тяло и да се направи предсмъртна маска от главата му.

Роден през 1964 г., Куин е от поколението художници, които стават известни в средата на 90-те години. Колективно тези художници, сред които Деймиън Хърст, Крис Офили, Марк Уолинджър и Рейчъл Уайтрийд, са наричани млади британски художници, или YBA, име, което става все по-неподходящо с навлизането им в петдесетте години. Подобно на много други YBAs, Куин печели международно внимание чрез изложбата от 1997 г. на колекцията YBA на Чарлз Саачи "Sensation", в която той показва "Аз" (1991).

Ако художниците като Куин, Хърст и Уайтрийд имат нещо общо, освен националността си, това е интересът към връзката между смъртното тяло и нетленната душа. Макар че често се пренебрегва, в методологията, темите и формите на творчеството на много YBA има ясно изразено и преднамерено сакраментално измерение. Техният начин на създаване на изкуство актуализира въпроса за живота и смъртта, като прави видими и осезаеми крехкостта и разпадането на нашите тела: те практикуват естетика на смъртността.

Естетиката на смъртността винаги е имала своите противници, особено когато се прилага към свещени теми. Нейните критици твърдят, че е присъщо да се съдържа трансцендентното в непостоянното, безкрайното в крайното. Картината на Караваджо "Смъртта на Девата", която се намира в Лувъра, е отказана от църквата, за която е поръчана, защото изобразява Дева Мария като твърде ярко мъртва. Картината на Караваджо е заменена с приемлива и сантиментална творба на Карло Сарацини, също озаглавена "Смъртта на Девата", която я показва жива и сякаш неспособна да умре.

Друг творец, чието творчество в по-голямата си част стои извън тази загриженост за смъртността, е Крис Офили. Въпреки че често са групирани заради провокативното използване на органичен материал, подходите на Куин и Офили са по-скоро антитетични, отколкото сходни. Въпреки това сравняването на методите им осветлява работата на двамата художници.

Картината "Света Богородица" на Офили е наричана от някои вулгарна и обидна, но тя може да се разглежда от гледна точка на естетиката на трансцендентността. Докато естетиката на смъртността се занимава с човешката слабост и преходност, естетиката на трансцендентността възхвалява потенциалната трансформация, дори издигането от едно унизително състояние на съществуване. Азът се корени в инкарнационния подход, който въплъщава нематериалното в материалното; методологията на Офили е оформена от алхимичен процес, който превръща тор в изкуство.

Заслужава да се отбележи, че алхимичният подход към създаването на изкуство, макар и потенциално вдъхновяващ, е богословски вкоренен в схващането за творението като пренебрежимо и нуждаещо се от трансформация. Алхимичният процес свързва отхвърленото и неземното; работата на Куин не се занимава нито с отхвърленото, нито с неземното. Алхимичният метод утвърждава разделението между Бога и творението и установява различия между свещеното и профанното. Изкуството на Куин предполага сакраментална близост между свещеното и материалното.

При този метод бъдещето вече се проявява в настоящето. Куин описва вселената като взаимосвързана на атомно ниво, на което частиците преминават невидимо от една форма на съществуване в друга. Той си представя, че атомите, които някога са били част от тялото му, са станали част от дърво или звезда. Следователно както на духовно, така и на химическо ниво цялото творение, от най-голямата до най-малката му същност, е неделимо физическо и метафизическо.

Ако Офили е алхимик, то подходът на Куин е по-близък до този на химика. Син на физик, Куин се интересува от самата материя, заради самата нея. Същността на живота е в центъра, а понякога и в самия материал на неговото изкуство. Той казва:

Методът на Куин е по-скоро на изследване, отколкото на откровение. "Задаването на въпроси е единственият начин, по който мога да продължа да работя като художник, а аз обичам въпроси, които нямат отговори, но могат да бъдат зададени по милиони различни начини", казва той. "Измислям неща, които хората наричат идеи, но те не са идеи, а въпроси." Това разграничение между идеи и въпроси е от съществено значение за разбирането както на изкуството на Куин, така и на естетиката на смъртността.

Вместо уверено да заявява какъв трябва да бъде животът, Куин се стреми да създаде условия, при които убедителните въпроси могат да бъдат поставени по-ефективно. Тази провокативна позиция, присъща на естетиката на смъртността, е част от това, което прави подхода му проблематичен за зрителите, които търсят в изкуството потвърждение на това, в което вече вярват.

Никъде творческото въображение, чувствителността към материала и експерименталната насоченост на Куин не се проявяват по-ясно, отколкото в "Аз" (1991 г.), който е генезисът на повечето му следващи работи. Освен необичайното допълнение към историята на автопортрета, същността на "Аз" се състои в това, че творбите са биологично идентични със своя субект и че тяхното състояние е очевидно временно. Ако автопортретът е опит за улавяне на човек в конкретен момент, то "Аз" разширява както въпроса за идентичността, така и за темпоралността отвъд пикториализма към буквализма и отвъд него.

Азът е и не е Куин. Истински образ на Куин, Аз е не само портрет на художника, но и негова собствена биологична субстанция. Именно от това единство на външност и същност произтичат въплътените разклонения на Аз-а. При създаването на "Аз" Куин открива, че докато творбата му става все по-лична и буквална в своята материална форма, тя съответно става по-универсална и загадъчна във въпросите, които повдига. Използвайки себе си като обект, както и като материал, Куин изследва как особеностите на собствената му природа и опит участват в състоянието на човешкото битие.

Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
<p>&quot;Победа на Тръмп оставя Украйна на произвола&ldquo;</p>

"Гардиън“: Победа на Тръмп оставя Украйна на произвола

Свят Преди 6 часа

Камала Харис, ако спечели, вероятно ще продължи политиката на Байдън

Олимпийските игри започват без примирието на Макрон

Олимпийските игри започват без примирието на Макрон

Свят Преди 7 часа

Френските дипломати се надяваха да използват това олимпийско примирие за преговори за Украйна

Ваканцията на депутатите ще е от 17 до 31-ви август

Ваканцията на депутатите ще е от 17 до 31-ви август

България Преди 10 часа

Темата за депутатската ваканция беше обсъдена вчера на председателски съвет

Задържаха българи за оскверняване на Мемориала на Холокоста в Париж

Задържаха българи за оскверняване на Мемориала на Холокоста в Париж

България Преди 10 часа

ДАНС провежда действия по установяване на подбудителите и съучастниците

<p>&quot;Емоционалните белези ще се лекуват с години&quot;</p>

"Емоционалните белези ще се лекуват с години": Ужасът на войната в Израел

Свят Преди 11 часа

В Газа повече от един милион палестински деца са травмирани от широко разпространената смърт и разрушения

Остър конфликт между СЗО и тютюнопроизводителите в Малави

Остър конфликт между СЗО и тютюнопроизводителите в Малави

Свят Преди 11 часа

Кампанията срещу тютюнопушенето на СЗО казва, че отглеждането на тютюн представлява сериозен риск за общественото здраве

<p>&quot;Тези рестрикции нарушават човешките им права&quot;</p>

Законни ли са "виртуалните процеси" срещу политически затворници в Никарагуа (ВИДЕО)

Свят Преди 11 часа

"Тези рестрикции нарушават човешките им права"

Трите сестри, които искат да спасят планетата (ВИДЕО)

Трите сестри, които искат да спасят планетата (ВИДЕО)

Свят Преди 11 часа

Проектът за устойчива мода има икономическо, екологично и социално въздействие

Чакъров заподозря натиск, Пеевски изпрати сигнал

Чакъров заподозря натиск, Пеевски изпрати сигнал

България Преди 11 часа

От НАП категорично отхвърлиха обвиненията, отправени от Чакъров

Престъпност, убийства, трафик на наркотици: Насилието в Еквадор продължава

Престъпност, убийства, трафик на наркотици: Насилието в Еквадор продължава

Свят Преди 11 часа

Експерт посочва, че гражданите са загубили доверието си в парламентарната институция

Харви Уайнстийн е в болница с COVID-19

Харви Уайнстийн е в болница с COVID-19

Свят Преди 12 часа

През февруари 2020 г. съдебните заседатели в Манхатън го признаха за виновен по обвинения в изнасилване

Главният секретар на МВР: Няма горящ огън, има тлеене в складовете за фойерверки край Елин Пелин

Главният секретар на МВР: Няма горящ огън, има тлеене в складовете за фойерверки край Елин Пелин

България Преди 12 часа

Калганджиев посочи, че са направени няколко облитания и обливания над горящите складове

Съдът потвърди: Васил Терзиев е кмет на София

Съдът потвърди: Васил Терзиев е кмет на София

България Преди 12 часа

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд

<p>НС реши - ускоряваме приемането на еврото</p>

Народното събрание реши - ускоряваме приемането на еврото

България Преди 12 часа

Костадинов коментира, че това е национално предателство

КС отсъди за промените в Конституцията

КС отсъди за промените в Конституцията

България Преди 13 часа

Остават в сила приетите промени за съставянето на служебен кабинет

Песков за задържането на руснак в Париж: Това е куриозно

Песков за задържането на руснак в Париж: Това е куриозно

Свят Преди 13 часа

В сряда френските власти арестуваха 40-годишен руснак, за когото заявиха, че е замесен в заговор за дестабилизиране на Олимпиадата