Н а всеки пет години, в продължение на пет месеца, британският художник Марк Куин изцежда 5 литра от собствената си кръв и я разлива в полупрозрачен, охладен калъп на лицето си. Резултатът е постоянно обновяваща се серия от автопортрети, в които художникът с право може да твърди, че е вложил повече от себе си, отколкото който и да е художник преди него. За някои наблюдатели продължаващата серия "Аз" на Куин не е нищо повече от ужасен и вампирски трик.

За други творбата е олицетворение на прочувствен и дързък принос към традицията на себепредставянето, за която са допринесли такива велики художници като Рембранд, Ван Гог и Синди Шърман - творба, която дълбоко подчертава крехкостта на битието.

През 2009 г. британската Национална портретна галерия придобива "Аз" на Марк Куин. В прессъобщението на музея творбата е описана като "неконвенционална, новаторска и предизвикателна". 

"Аз" е изработен от пет литра от собствената кръв на Куин, приблизително толкова, колкото има в тялото на възрастен мъж. Тя е извличана в продължение на една година, след което е изливана в калъп на главата на художника и замразявана. Кървавата глава, както я нарича таблоидната преса, остава замразена в кутия от плексиглас върху хладилен агрегат от неръждаема стомана.

На всеки пет години Куин създава нов "Аз". Тези творби документират промените във външния вид на Куин, но също така и в неговата неизменна същност. И в "Аз" (1991 г.), и в "Аз" (2006 г.) очите на художника са затворени, застиналите му черти са спокойни. Между първата работа, направена, когато Куин е на двадесет и седем години, и най-новата, на четиридесет и две, се появяват признаци на стареене. Лицето му става по-пухкаво, а бръчките около очите и устата - по-дълбоки. След смъртта му ще има непрекъснат запис на жизнения процес на Куин. Той е наредил посмъртно да се отлее "Аз" с кръвта от починалото му тяло и да се направи предсмъртна маска от главата му.

Роден през 1964 г., Куин е от поколението художници, които стават известни в средата на 90-те години. Колективно тези художници, сред които Деймиън Хърст, Крис Офили, Марк Уолинджър и Рейчъл Уайтрийд, са наричани млади британски художници, или YBA, име, което става все по-неподходящо с навлизането им в петдесетте години. Подобно на много други YBAs, Куин печели международно внимание чрез изложбата от 1997 г. на колекцията YBA на Чарлз Саачи "Sensation", в която той показва "Аз" (1991).

Ако художниците като Куин, Хърст и Уайтрийд имат нещо общо, освен националността си, това е интересът към връзката между смъртното тяло и нетленната душа. Макар че често се пренебрегва, в методологията, темите и формите на творчеството на много YBA има ясно изразено и преднамерено сакраментално измерение. Техният начин на създаване на изкуство актуализира въпроса за живота и смъртта, като прави видими и осезаеми крехкостта и разпадането на нашите тела: те практикуват естетика на смъртността.

Естетиката на смъртността винаги е имала своите противници, особено когато се прилага към свещени теми. Нейните критици твърдят, че е присъщо да се съдържа трансцендентното в непостоянното, безкрайното в крайното. Картината на Караваджо "Смъртта на Девата", която се намира в Лувъра, е отказана от църквата, за която е поръчана, защото изобразява Дева Мария като твърде ярко мъртва. Картината на Караваджо е заменена с приемлива и сантиментална творба на Карло Сарацини, също озаглавена "Смъртта на Девата", която я показва жива и сякаш неспособна да умре.

Друг творец, чието творчество в по-голямата си част стои извън тази загриженост за смъртността, е Крис Офили. Въпреки че често са групирани заради провокативното използване на органичен материал, подходите на Куин и Офили са по-скоро антитетични, отколкото сходни. Въпреки това сравняването на методите им осветлява работата на двамата художници.

Картината "Света Богородица" на Офили е наричана от някои вулгарна и обидна, но тя може да се разглежда от гледна точка на естетиката на трансцендентността. Докато естетиката на смъртността се занимава с човешката слабост и преходност, естетиката на трансцендентността възхвалява потенциалната трансформация, дори издигането от едно унизително състояние на съществуване. Азът се корени в инкарнационния подход, който въплъщава нематериалното в материалното; методологията на Офили е оформена от алхимичен процес, който превръща тор в изкуство.

Заслужава да се отбележи, че алхимичният подход към създаването на изкуство, макар и потенциално вдъхновяващ, е богословски вкоренен в схващането за творението като пренебрежимо и нуждаещо се от трансформация. Алхимичният процес свързва отхвърленото и неземното; работата на Куин не се занимава нито с отхвърленото, нито с неземното. Алхимичният метод утвърждава разделението между Бога и творението и установява различия между свещеното и профанното. Изкуството на Куин предполага сакраментална близост между свещеното и материалното.

При този метод бъдещето вече се проявява в настоящето. Куин описва вселената като взаимосвързана на атомно ниво, на което частиците преминават невидимо от една форма на съществуване в друга. Той си представя, че атомите, които някога са били част от тялото му, са станали част от дърво или звезда. Следователно както на духовно, така и на химическо ниво цялото творение, от най-голямата до най-малката му същност, е неделимо физическо и метафизическо.

Ако Офили е алхимик, то подходът на Куин е по-близък до този на химика. Син на физик, Куин се интересува от самата материя, заради самата нея. Същността на живота е в центъра, а понякога и в самия материал на неговото изкуство. Той казва:

Методът на Куин е по-скоро на изследване, отколкото на откровение. "Задаването на въпроси е единственият начин, по който мога да продължа да работя като художник, а аз обичам въпроси, които нямат отговори, но могат да бъдат зададени по милиони различни начини", казва той. "Измислям неща, които хората наричат идеи, но те не са идеи, а въпроси." Това разграничение между идеи и въпроси е от съществено значение за разбирането както на изкуството на Куин, така и на естетиката на смъртността.

Вместо уверено да заявява какъв трябва да бъде животът, Куин се стреми да създаде условия, при които убедителните въпроси могат да бъдат поставени по-ефективно. Тази провокативна позиция, присъща на естетиката на смъртността, е част от това, което прави подхода му проблематичен за зрителите, които търсят в изкуството потвърждение на това, в което вече вярват.

Никъде творческото въображение, чувствителността към материала и експерименталната насоченост на Куин не се проявяват по-ясно, отколкото в "Аз" (1991 г.), който е генезисът на повечето му следващи работи. Освен необичайното допълнение към историята на автопортрета, същността на "Аз" се състои в това, че творбите са биологично идентични със своя субект и че тяхното състояние е очевидно временно. Ако автопортретът е опит за улавяне на човек в конкретен момент, то "Аз" разширява както въпроса за идентичността, така и за темпоралността отвъд пикториализма към буквализма и отвъд него.

Азът е и не е Куин. Истински образ на Куин, Аз е не само портрет на художника, но и негова собствена биологична субстанция. Именно от това единство на външност и същност произтичат въплътените разклонения на Аз-а. При създаването на "Аз" Куин открива, че докато творбата му става все по-лична и буквална в своята материална форма, тя съответно става по-универсална и загадъчна във въпросите, които повдига. Използвайки себе си като обект, както и като материал, Куин изследва как особеностите на собствената му природа и опит участват в състоянието на човешкото битие.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
ЕК ще отмени забраната за коли с вътрешно горене от 2035 г.

ЕК ще отмени забраната за коли с вътрешно горене от 2035 г.

Свят Преди 3 часа

Съгласно ревизираните планове производителите на автомобили ще трябва да постигнат намаление на емисиите с 90 на сто

Зеленски: Агресорът трябва да плати

Зеленски: Агресорът трябва да плати

Свят Преди 3 часа

Зеленски: Путин изразходва на фронта животите на около 30 000 военнослужещи всеки месец

Желязков: Заявяваме решимост да бъде повишена готовността за отбрана

Желязков: Заявяваме решимост да бъде повишена готовността за отбрана

Свят Преди 5 часа

Росен Желязков заяви подкрепа за Пътната карта за европейска отбранителна готовност 2030 г.

Унгария подписа договор за доставка на газ от САЩ

Унгария подписа договор за доставка на газ от САЩ

Свят Преди 6 часа

Сиярто заяви по-рано, че до края на ноември в Унгария са пристигнали 7 милиарда кубически метра руски газ

Дженифър Анистън разкри своето „върховно“ средство против стареене на 56 години

Дженифър Анистън разкри своето „върховно“ средство против стареене на 56 години

Любопитно Преди 6 часа

На 56 години Дженифър Анистън разкрива, че тайната на стегнатото ѝ тяло и младежкия ѝ вид са редовните силови тренировки, тъй като мускулите дават енергия, увереност, по-добро здраве и по-дълъг живот

Дилън Броснан – новото лице на киното с ДНК на Джеймс Бонд

Дилън Броснан – новото лице на киното с ДНК на Джеймс Бонд

Любопитно Преди 6 часа

Дилън Броснан, най-големият син на Пиърс Броснан, уверено излиза от сянката на известния си баща, утвърждавайки се като модел с характерен ретро стил, музикант и актьор с участия в киното и телевизията, докато редовно привлича внимание и с публичните си появи редом до холивудската звезда

Оцеляла от стрелбата на плаж Бонди е критикувана за молба за дарения

Оцеляла от стрелбата на плаж Бонди е критикувана за молба за дарения

Свят Преди 7 часа

Самотна майка създаде кампания за дарения за нова чанта и телефон, след като изгуби своите по време на стрелбата на плажа Бонди

БСП се обяви против концесия или приватизация на "Топлофикация София"

БСП се обяви против концесия или приватизация на "Топлофикация София"

България Преди 7 часа

Според Таков, решението днес минава през диалог с държавата

Мбапе осъди „Пари Сен Жермен“ за 60 милиона евро

Мбапе осъди „Пари Сен Жермен“ за 60 милиона евро

Свят Преди 7 часа

Откакто пристигна в испанската столица Килиан Мбапе има 70 гола в 81 мача

Оставиха за постоянно в ареста Росен Кръстев - Стъкларя

Оставиха за постоянно в ареста Росен Кръстев - Стъкларя

България Преди 7 часа

Сред задържаните е и оперативният полицай Юлиян Бързашки, както и разследващата служителка на МВР Луковит Милена Ботева

Русия забрани „Дойче веле”

Русия забрани „Дойче веле”

Свят Преди 7 часа

Телевизионният оператор вече беше обявен за „чуждестранен агент“

Иззеха нотариални актове, злато, долари и 400 000 евро в София

Иззеха нотариални актове, злато, долари и 400 000 евро в София

България Преди 7 часа

СГП, МВР и ДАНС удариха организирана престъпна група за изпиране на пари от трафик на наркотици

<p>ВВС ще се защитава по дело за 5 млрд. долара от Тръмп</p>

ВВС ще се защитава по дело за 5 млрд. долара от Доналд Тръмп

Свят Преди 8 часа

Медията се извини на Тръмп през ноември, но отхвърли исканията му за обезщетение и не се съгласи, че има „основание за иск за клевета“.