К онсумацията на по-малки количества месо седмично може да намали вероятността от развитието на онкологични заболявания, установи проучване на британски специалисти, цитирано от електронното издание "Хелтдей".

Изследването е на учени от Оксфордския университет.

Данните показват, че рискът от рак е с 2 процента по-нисък при хората, които ядат месо пет или по-малко пъти седмично, в сравнение с тези, консумиращи подобни продукти често.

Тези храни не са за вас, зодията ви го подсказва

В сравнение с всички месоядни участници вероятността от онкологични заболяване е с 10 процента по-ниска при тези, в чието меню присъства риба, но не и други видове меса.

При вегетарианците и веганите има с 14 процента по-нисък риск от подобни болести в сравнение с хората, които употребяват месо повече от пет пъти седмично, казват изследователите.

Пет храни, незаслужено набедени за вредни

"Следването на вегетариански хранителен режим, както и с риба или с малко месо, може да е свързано с по-нисък риск от диагностициране на рак", обясни съавторът на изследването Коди Уотлинг от Оксфордския университет. "Необходими са обаче още изследвания с участието на по-голям брой вегетарианци и хора, консумиращи само риба, за да се изследват и разбират по-добре тези връзки", казва той.

За целите на проучването си Уотлинг и колегите му анализирали данни за хранителните режими и онкологичните заболявания, събрани от повече от 472 000 възрастни британци на възраст между 40 и 70 години.

Участниците съобщавали колко често ядат месо и риба, а изследователите изчислявали честотата на нови ракови заболявания, които се развиват за среден период от 11 години, като използват данни от здравни досиета.

Храни, които не трябва да комбинираме

Малко над половината от участниците или 52 процента от тях съобщили, че ядат месо повече от пет пъти седмично, докато 44 процента посочили, че го консумират пет или по-малко пъти седмично, казват изследователите.

Освен това 2 процента споделили, че се хранят с риба, но не и с месо, а други 2 процента били вегетарианци или вегани.

От всички участници близо 55 хиляди или 12 процента са диагностицирани с рак в периода на проучването, показват данните.

При тези, които ядат месо пет пъти или по-малко на седмица, има с 9 процента по-нисък риск от рак на дебелото черво в сравнение с тези, които консумират повече, установяват изследователите.

Според тях рискът от рак на простатата е с 20 процента по-нисък при мъжете, които ядат риба, но не и месо и с 31 процента по-нисък при избралите вегетарианска диета, в сравнение с тези, които консумират месо повече от пет пъти седмично.

При жените в менопауза, които следват вегетарианска диета, има 18 процента по-нисък риск от рак на гърдата спрямо тези, които ядат месо повече от пет пъти седмично.

Тези данни обаче не означават непременно, че диетите, богати на месо, причиняват рак, казват още британските учени.

"Има различни съединения в червеното и преработеното месо..., които могат да увредят клетките и следователно да увеличат риска от рак на дебелото черво", каза Уотлинг.

"За други видове рак, освен този на дебелото черво, обаче няма убедителни доказателства, които да предполагат, че консумацията на месо е свързана с риска от онкологични заболявания", каза той.

Данните от проучването са публикувани в изданието "Би Ем Си медисин".

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Китай арестува американски учен за шпионаж

Китай арестува американски учен за шпионаж

Свят Преди 7 часа

Мин Зин е докторант в Калифорнийския университет в Бъркли

Зеленски отне защитения статут на руския език

Зеленски отне защитения статут на руския език

Свят Преди 7 часа

Подписаният закон отнема от руския език защитата, предвидена в Европейската харта за регионалните или малцинствените езици

Носителят на голямата награда „Христо Г. Данов“ е Михаил Белчев

Носителят на голямата награда „Христо Г. Данов“ е Михаил Белчев

България Преди 9 часа

Отличието министърът на културата Евтим Милошев връчи посмъртно на съпругата му Кристина Белчева

Ангел Мечкаров: Живяхме 19 дни под атаки от дронове и ракети

Ангел Мечкаров: Живяхме 19 дни под атаки от дронове и ракети

България Преди 9 часа

Ангел Мечкаров и офицерите от армията са евакуирани от Багдад при старта на войната САЩ-Иран

Засилват контрола за достъп до Борисовата градина в София

Засилват контрола за достъп до Борисовата градина в София

България Преди 10 часа

Достъпът на автомобили се осъществява чрез организиран пропускателен режим с автоматизирани бариери

Гълъб Донев: Възстановяването на устойчивостта на публичните финанси е сред основните приоритети на правителството

Гълъб Донев: Възстановяването на устойчивостта на публичните финанси е сред основните приоритети на правителството

Свят Преди 10 часа

Съвет ЕКОФИН обсъди икономическото и финансово въздействие на руската агресия срещу Украйна

Зеленски вдига заплатите на украинската армия

Зеленски вдига заплатите на украинската армия

Свят Преди 11 часа

Зеленски уточни, че има налични средства

ЕК започва процедура срещу България за прекомерен дефицит

ЕК започва процедура срещу България за прекомерен дефицит

България Преди 12 часа

На 3 юни комисията прецени, че е възможно такава процедура да започне, но изчака оценката на ИКФ

Опустошение след най-малко три торнада край Чикаго в САЩ

Опустошение след най-малко три торнада край Чикаго в САЩ

Свят Преди 12 часа

Полицията предупреди жителите на Мервил „незабавно да се скрият на безопасно място“

Фейсбук се срина, потребители останаха без достъп до платформата

Фейсбук се срина, потребители останаха без достъп до платформата

България Преди 13 часа

Вълната от технически проблеми застигна и Instagram

Провокации и вдъхновяващи човешки истории в „Шеф под прикритие – Аватар“

Провокации и вдъхновяващи човешки истории в „Шеф под прикритие – Аватар“

Любопитно Преди 13 часа

Гледайте финалния епизод тази вечер от 21:00 ч. по NOVA

Хванаха мъж, продавал райски газ на деца във Варна

Хванаха мъж, продавал райски газ на деца във Варна

България Преди 13 часа

Младият мъж е задържан при специализирана операция

Какво ядат боговете на футбола? Любимите ястия на Роналдо, Меси и Мбапе на Мондиал 2026

Какво ядат боговете на футбола? Любимите ястия на Роналдо, Меси и Мбапе на Мондиал 2026

Любопитно Преди 13 часа

Част от любимите ястия на звездите от Мондиал 2026 включват: от португалската треска на Роналдо и аржентинския шницел на Меси, до иберийската шунка на Мбапе, бразилския боб на Неймар и здравословната сьомга на Хари Кейн

<p>Брендо пак е искал да бъде предсрочно освободен от затвора</p>

Евелин Банев-Брендо пак е искал да бъде предсрочно освободен от затвора

България Преди 13 часа

Той е осъден на 10 години и половина затвор за наркотрафик

Видео от изкуствен интелект измами жена да даде 33 000 евро

Видео от изкуствен интелект измами жена да даде 33 000 евро

България Преди 13 часа

Впоследствие комуникацията с нея била преустановена

Лили Иванова обяви последното си голямо национално турне през 2026 г.

Лили Иванова обяви последното си голямо национално турне през 2026 г.

Любопитно Преди 13 часа

През 2027 г. певицата ще изнесе само пет ексклузивни концерта в четири български града