К осмосът е притегателен за хората от незапомнени времена.

Включително и сега, когато знаем толкова много за заобикалящата ни среда, космосът продължава да е една вълшебна мистерия.

Малко хора осъзнават обаче, че той в голямата си степен е враждебен. Да, космосът иска да ви убие! Макар и неумишлено…

Днес ще си говорим за филмите на космическа тематика, които дори и впечатляващи със своите визуални ефекти и драматични истории, понякога оставят единствено смях…в умовете на всички зрители-учени.

„Гравитация” (2013 г.)

„Гравитация” е продукция, която се справя изключително добре с визуалните ефекти, но по отношение на законите на физиката има прекалено много грешки, които биват забелязани от хората, които са слушали повече в часовете по физика в гимназията.

Една от най-шокиращите сцени е тази, в която Джордж Клуни и Сандра Бълок се намират в открития космос в околоземна орбита и около тях прелитат хиляди отломки, познати и като „космически боклук”.

В действителност обаче ситуацията не е толкова драматична, както е представена в продукцията на Алфонсо Куарон. Факт е, че космическият боклук, чието съществуване до голяма степен е по вина на хората, насища все повече пространството в околоземна орбита.

A post shared by From Space With Love (@fromspacewlove) on

Там „горе” обаче не е толкова пренаселено и космонавтите в Международната космическа станция не се „препъват” постоянно в отломки от някогашни ракети, сателити и прочие.

Друга сцена, която прави силно впечатление, е тази, в която Сандра Бълок се опитва с всички сили да задържи Джордж Клуни с въжето си за космическата станция.

Най-нереалистичната част от тази сцена е неимоверното усилие, което Бълок полага, за да удържа въжето, за което се държи нейния приятел и колега астронавт. В открития космос гравитация липсва, което означава, че на Бълок не би ѝ коствало много да издърпа Клуни.

Още по-голямата изненада идва, когато героят на Клуни казва: „Трябва да ме оставиш”. Защо? Няма причина за това. А и кой оставя Джордж Клуни да умре в космоса? Сандра, помисли си хубаво! : )

„Марсианецът” (2015 г.)

„Марсианецът” с Мат Деймън в главната роля определено заслужава адмирациите ни за правдоподобен научнофантастичен филм, спазващ законите на физиката.

Да, но и той има своите недостатъци.

Ако можем да оценим филма по неговите научни достойнства, то цялостно той определено е 9 по десетобалната система. Има една сцена обаче, която за съжаление не заслужава повече от 2-3 пункта.

Откриваме я точно в края на развръзката на действието, когато героят на Деймън – астронавтът Марк Уотни, предстои  да бъде спасен от своите колеги на борда на космическата станция „Хермес”.

A post shared by The Martian (@martianmovie) on

В тази сцена Уотни се опитва да се превърне в истинската версия на „Железния човек”, като пробива отвор в ръкавицата на своя скафандър и използвайки налягането от изпускащия се въздух (както се случва, когато спукаме балон), се опитва да навигира в посока на „Хермес”.

В действителност тази ситуация не би изглеждала точно по този начин. На първо място налягането от ръкавицата на Уотни няма как да бъде толкова голямо. Второ, дори и да беше, на него би му било непосилно да управлява тялото си, тъй като и най-малкото помръдване от центъра на тежестта би направило движението му хаотично.

Разбира се, тази сцена допринася за драматизма на развръзката и оставя зрителите удивени.

В реалния свят обаче би се случило следното: Астронавтите на Международната космическа станция разполагат с реактивни раници, пълни с азот. Ако по случайност астронавтът се откъсне от въжето си по време на космическата си разходка, той може да използва раницата с азот, за да се върне безопасно до космическата станция.

„Междузвездни войни” (1977 г.)

„Междузвездни войни” е сага, любима на милиони по света. И въпреки всичките кинематографични достойнства, които притежава, все пак не липсват и големи пропуски, от гледна точка на науката.

Може би една от най-вълнуващите сцени за всички зрители – взривяването на Мъртвата звезда от Люк Скайуокър и компания, е и най-неточната по отношение на законите на физиката.

Оставяйки настрана оскъдната екипировка на Скайуокър и Хан Соло, която не би запазила никой нормален човек жив в суровите условия на открития космос, има един детайл, който е още по-фрапантен.

A post shared by Star Wars (@starwars) on

Експлозията на Мъртвата звезда е представена впечатляващо, имайки предвид периода, в който е правен филмът – края на 70-те години на миналия век. Мощният звук, който чуваме заедно с нея обаче, е нещо, което се разминава коренно с реалността.

В космоса няма как да чуете нищо, тъй като звукът има нужда от среда, в която да се разпространява. Във вакуум това е невъзможно.

Разбира се, добавянето на ефектен звук допринася за по-голямото удовлетворение на зрителя. И все пак, следващият път, когато в някой филм, чуете нещо да експлодира в космоса, знайте, че това е невъзможно.

„Пазители на галактиката” (2014 г.)

„Пазители на галактиката” е един от многото филми, вдъхновени и създадени по комиксите от вселената на Марвел.

И колкото и да сме благосклонни към подобни продукции и да се съгласяваме с дребните грешки, които те допускат от научна гледна точка, има някои неща, които правят прекалено силно впечатление.

Като например сцената, в която Крис Прат в ролята на Звездния повелител излиза от космическия кораб в открития космос, за да спаси своята приятелка.

Единствената му „екипировка” в тази сцена е маска, която прилича повече на противогаз, отколкото на какъвто и да е атрибут, който би послужил на човек в космоса.

A post shared by Guardians of the Galaxy (@guardiansofthegalaxy) on

Освен това Звездния повелител не носи и скафандър, което със сигурност му дава повече свобода на движенията, но би го убило в рамките на няколко секунди в открития космос.

Човешкото тяло може да оцелее за много кратък период от време, изложено на суровите условия на вакуума, но не и за по-дълго от няколко секунди до минута-две.

Щом тялото ни попадне в открития космос, течностите ни (включително и кръвта) започват да се изпаряват. Белите ни дробове започват да се издуват, тъй като няма никаква сила, която да ги кара да стоят на място.

По-добре не ходете без скафандър в космоса. За всеки случай! : )

За още любопитни новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Урсула фон дер Лайен