К осмосът е притегателен за хората от незапомнени времена.

Включително и сега, когато знаем толкова много за заобикалящата ни среда, космосът продължава да е една вълшебна мистерия.

Малко хора осъзнават обаче, че той в голямата си степен е враждебен. Да, космосът иска да ви убие! Макар и неумишлено…

Днес ще си говорим за филмите на космическа тематика, които дори и впечатляващи със своите визуални ефекти и драматични истории, понякога оставят единствено смях…в умовете на всички зрители-учени.

„Гравитация” (2013 г.)

„Гравитация” е продукция, която се справя изключително добре с визуалните ефекти, но по отношение на законите на физиката има прекалено много грешки, които биват забелязани от хората, които са слушали повече в часовете по физика в гимназията.

Една от най-шокиращите сцени е тази, в която Джордж Клуни и Сандра Бълок се намират в открития космос в околоземна орбита и около тях прелитат хиляди отломки, познати и като „космически боклук”.

В действителност обаче ситуацията не е толкова драматична, както е представена в продукцията на Алфонсо Куарон. Факт е, че космическият боклук, чието съществуване до голяма степен е по вина на хората, насища все повече пространството в околоземна орбита.

A post shared by From Space With Love (@fromspacewlove) on

Там „горе” обаче не е толкова пренаселено и космонавтите в Международната космическа станция не се „препъват” постоянно в отломки от някогашни ракети, сателити и прочие.

Друга сцена, която прави силно впечатление, е тази, в която Сандра Бълок се опитва с всички сили да задържи Джордж Клуни с въжето си за космическата станция.

Най-нереалистичната част от тази сцена е неимоверното усилие, което Бълок полага, за да удържа въжето, за което се държи нейния приятел и колега астронавт. В открития космос гравитация липсва, което означава, че на Бълок не би ѝ коствало много да издърпа Клуни.

Още по-голямата изненада идва, когато героят на Клуни казва: „Трябва да ме оставиш”. Защо? Няма причина за това. А и кой оставя Джордж Клуни да умре в космоса? Сандра, помисли си хубаво! : )

„Марсианецът” (2015 г.)

„Марсианецът” с Мат Деймън в главната роля определено заслужава адмирациите ни за правдоподобен научнофантастичен филм, спазващ законите на физиката.

Да, но и той има своите недостатъци.

Ако можем да оценим филма по неговите научни достойнства, то цялостно той определено е 9 по десетобалната система. Има една сцена обаче, която за съжаление не заслужава повече от 2-3 пункта.

Откриваме я точно в края на развръзката на действието, когато героят на Деймън – астронавтът Марк Уотни, предстои  да бъде спасен от своите колеги на борда на космическата станция „Хермес”.

A post shared by The Martian (@martianmovie) on

В тази сцена Уотни се опитва да се превърне в истинската версия на „Железния човек”, като пробива отвор в ръкавицата на своя скафандър и използвайки налягането от изпускащия се въздух (както се случва, когато спукаме балон), се опитва да навигира в посока на „Хермес”.

В действителност тази ситуация не би изглеждала точно по този начин. На първо място налягането от ръкавицата на Уотни няма как да бъде толкова голямо. Второ, дори и да беше, на него би му било непосилно да управлява тялото си, тъй като и най-малкото помръдване от центъра на тежестта би направило движението му хаотично.

Разбира се, тази сцена допринася за драматизма на развръзката и оставя зрителите удивени.

В реалния свят обаче би се случило следното: Астронавтите на Международната космическа станция разполагат с реактивни раници, пълни с азот. Ако по случайност астронавтът се откъсне от въжето си по време на космическата си разходка, той може да използва раницата с азот, за да се върне безопасно до космическата станция.

„Междузвездни войни” (1977 г.)

„Междузвездни войни” е сага, любима на милиони по света. И въпреки всичките кинематографични достойнства, които притежава, все пак не липсват и големи пропуски, от гледна точка на науката.

Може би една от най-вълнуващите сцени за всички зрители – взривяването на Мъртвата звезда от Люк Скайуокър и компания, е и най-неточната по отношение на законите на физиката.

Оставяйки настрана оскъдната екипировка на Скайуокър и Хан Соло, която не би запазила никой нормален човек жив в суровите условия на открития космос, има един детайл, който е още по-фрапантен.

A post shared by Star Wars (@starwars) on

Експлозията на Мъртвата звезда е представена впечатляващо, имайки предвид периода, в който е правен филмът – края на 70-те години на миналия век. Мощният звук, който чуваме заедно с нея обаче, е нещо, което се разминава коренно с реалността.

В космоса няма как да чуете нищо, тъй като звукът има нужда от среда, в която да се разпространява. Във вакуум това е невъзможно.

Разбира се, добавянето на ефектен звук допринася за по-голямото удовлетворение на зрителя. И все пак, следващият път, когато в някой филм, чуете нещо да експлодира в космоса, знайте, че това е невъзможно.

„Пазители на галактиката” (2014 г.)

„Пазители на галактиката” е един от многото филми, вдъхновени и създадени по комиксите от вселената на Марвел.

И колкото и да сме благосклонни към подобни продукции и да се съгласяваме с дребните грешки, които те допускат от научна гледна точка, има някои неща, които правят прекалено силно впечатление.

Като например сцената, в която Крис Прат в ролята на Звездния повелител излиза от космическия кораб в открития космос, за да спаси своята приятелка.

Единствената му „екипировка” в тази сцена е маска, която прилича повече на противогаз, отколкото на какъвто и да е атрибут, който би послужил на човек в космоса.

A post shared by Guardians of the Galaxy (@guardiansofthegalaxy) on

Освен това Звездния повелител не носи и скафандър, което със сигурност му дава повече свобода на движенията, но би го убило в рамките на няколко секунди в открития космос.

Човешкото тяло може да оцелее за много кратък период от време, изложено на суровите условия на вакуума, но не и за по-дълго от няколко секунди до минута-две.

Щом тялото ни попадне в открития космос, течностите ни (включително и кръвта) започват да се изпаряват. Белите ни дробове започват да се издуват, тъй като няма никаква сила, която да ги кара да стоят на място.

По-добре не ходете без скафандър в космоса. За всеки случай! : )

За още любопитни новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Новото Start меню в Windows 10

Microsoft подготвя голям ъпдейт за Windows 10

Технологии Преди 31 минути

Промените ще включват и сериозно обновяване на дизайна

Александър е първият номиниран за елиминация в „Игри на волята: България” тази седмица

Играчите от заличения отбор на Ловците за първи път се изправиха едни срещу други на Арената

Втора карантина във Франция от петък

Училищата ще останат отворени

112 вечери на антиправителствени протести

И протестите на служителите в МВР продължават по график

Нов симптом за COVID-19 при над 20% от заразените

Какво показват наблюдения на медиците от Александровска болница

Нови мерки от утре, какво предвиждат

Призив за спазване на противоепидемичните мерки от столичната Спешна помощ

Ограничения в Германия от 2 ноември

Правителството на Германия се опитва да постави под контрол разпространението на коронавируса

Ето как Китай спря заразата от коронавируса

Властите реагират безкомпромисно към всеки случай на коронавирусна инфекция

Христо Терзийски

Наказания след операцията на грешен адрес

Министърът на вътрешните работи коментира и заплатите в МВР

ЕК засилва мерките заради коронавируса

Какви стъпки се определят

Изследване: По-скоро ще се заразите с коронавирус в магазин, отколкото в самолет

Пътническите самолети са оборудвани с вентилационни системи, които освежават въздуха на всеки две-три минути

Covid-19: Германия и Франция готвят нова карантина

След резкия скок на заразените, ще се въведат по-строги мерки

Гърция ограничава влизането през ГКПП "Кулата - Промахон"

Това се налага заради усложнената епидемиологична обстановка

Парушев и Емил в яростна надпревара – кой ще си тръгне завинаги

Гледайте комедийния сериал този петък от 20:00 ч. по NOVA

Спецакция: Разкриха незаконна бензиностанция в Дупница

За срок до 24 часа по Закона за МВР са задържани две лица

С колко ще се повиши средната пенсия през 2021 г.

Правителството одобри законопроекта за бюджета на държавното обществено осигуряване (ДОО) за 2021 г.