17

С амолетите, със своето шумово замърсяване, големите количества гориво, от които имат нужда и емисиите от вредни газове, които изхвърлят в атмосферата, са едни от най-вредните за природата човешки изобретения.

Скорошно задълбочено проучване изважда наяве още една негативна черта на машините, които улесняват пътуванията на дълги разстояния и подпомагат туризма, но са врагове на климата.

Оказва се, че белите линии или още познати като инверсионни следи, които летателните апарати оставят във въздуха, са по-вредни дори от ефекта на парниковите газове.

Най-голямото притеснение на експертите е, че според изчисления затоплянето на атмосферата ще се увеличи тройно до 2050г. по вина именно на тези инверсионни следи.

Източник: iStock/Getty Images

Повечето самолети се движат на много голяма височина, преминавайки през горните слоеве на тропосферата, където температурата на въздуха варира между -40 и -60 градуса по Целзий.

Кондензационните следи се образуват от сблъсъка на частиците на изгорелите газове, изхвърлени от двигателите, и парата, която на тази височина присъства под формата на ледени кристали.

В свое скорошно изследване двама физици от Немският аерокосмически институт установяват какви точно са последиците за климата на Земята към днешна дата и какви ще бъдат те през 2050г.

Проучването, публикувано в Atmospheric Chemistry and Physics, заключва, че инверсионните следи, оставяни от самолетите, са по-вредни за климата от самите парникови газове, изхвърляни в атмосферата.

Източник: iStock/Getty Images

Приносът на инверсионните следи към ускоряването на глобалното затопляне ще е трикратно по-голям през 2050г. в сравнение с 2006г.

Според Лиза Бок и Улрике Букхарт, автори на проучването, стремежите да се променят двигателите на самолетите и да се направят по-ефективни, не са достатъчни, защото проблемът с кондензационните следи няма да изчезне.

Стряскащи са прогнозите на Европейската комисия, според които въздушният трафик ще се увеличи между три и седем пъти до 2050г.

Източник: iStock/Getty Images

Около 2% от небето над Европа е заето от тези инверсионни следи, като този процент стига до 10 пункта над Източна и Централна Европа.

Физикът от университета в Манчестър Рубен де Леон припомня, че кондензационните следи нямат типичното поведение на нормалните облаци от водна пара.

Белите линии, които оставят зад себе си самолетите, отразяват по-малка част от слънчевата светлина и именно по този начин допринасят за глобалното затопляне.

Уилям Колинс от университета в Рединг, Великобритания, все пак отбелязва, че инверсионните следи остават в небето само за няколко часа, а въглеродният диоксид се задържа с години.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Абонирайте се и прочетете първи "Непубликувано" и обзор на деня за 2 мин. Безплатно е :-)

@