С амолетите, със своето шумово замърсяване, големите количества гориво, от които имат нужда и емисиите от вредни газове, които изхвърлят в атмосферата, са едни от най-вредните за природата човешки изобретения.
Скорошно задълбочено проучване изважда наяве още една негативна черта на машините, които улесняват пътуванията на дълги разстояния и подпомагат туризма, но са врагове на климата.
Оказва се, че белите линии или още познати като инверсионни следи, които летателните апарати оставят във въздуха, са по-вредни дори от ефекта на парниковите газове.
Най-голямото притеснение на експертите е, че според изчисления затоплянето на атмосферата ще се увеличи тройно до 2050г. по вина именно на тези инверсионни следи.
Повечето самолети се движат на много голяма височина, преминавайки през горните слоеве на тропосферата, където температурата на въздуха варира между -40 и -60 градуса по Целзий.
Кондензационните следи се образуват от сблъсъка на частиците на изгорелите газове, изхвърлени от двигателите, и парата, която на тази височина присъства под формата на ледени кристали.
В свое скорошно изследване двама физици от Немският аерокосмически институт установяват какви точно са последиците за климата на Земята към днешна дата и какви ще бъдат те през 2050г.
Проучването, публикувано в Atmospheric Chemistry and Physics, заключва, че инверсионните следи, оставяни от самолетите, са по-вредни за климата от самите парникови газове, изхвърляни в атмосферата.
Приносът на инверсионните следи към ускоряването на глобалното затопляне ще е трикратно по-голям през 2050г. в сравнение с 2006г.
Според Лиза Бок и Улрике Букхарт, автори на проучването, стремежите да се променят двигателите на самолетите и да се направят по-ефективни, не са достатъчни, защото проблемът с кондензационните следи няма да изчезне.
Стряскащи са прогнозите на Европейската комисия, според които въздушният трафик ще се увеличи между три и седем пъти до 2050г.
Около 2% от небето над Европа е заето от тези инверсионни следи, като този процент стига до 10 пункта над Източна и Централна Европа.
Физикът от университета в Манчестър Рубен де Леон припомня, че кондензационните следи нямат типичното поведение на нормалните облаци от водна пара.
Белите линии, които оставят зад себе си самолетите, отразяват по-малка част от слънчевата светлина и именно по този начин допринасят за глобалното затопляне.
Уилям Колинс от университета в Рединг, Великобритания, все пак отбелязва, че инверсионните следи остават в небето само за няколко часа, а въглеродният диоксид се задържа с години.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!