П рокуратура повдигна обвинения на още 7 души освен шофьора за катастрофата на пътя към Своге, станала на 25 август 2018 г., която взе 20 жертви.

На двама членове на Управителния съвет на Агенция пътна инфраструктура е повдигнато обвинение за престъпление по служба, а 5 лица се обвиняват в престъпление по транспорта, извършено при независимо съпричиняване, заедно с водача на автобуса, за смъртта на 20 пътници и причинените средни телесни повреди на 8 лица.

След инцидента главният прокурор Сотир Цацаров обяви, че прокуратурата ще разследва тежката автобусна катастрофа край Своге в три направления - действията на водача на автобуса, задълженията на транспортната фирма – превозвач и състоянието на пътя. Цацаров възложи на екип от следователи от Националната следствена служба провеждане на разследването.

От събраните данни става ясно, че автобусът се е движел с по-висока скорост от ограничението от 40 км/ч за участъка от пътя, където е станал инцидентът.

В хода на разследването обаче са събрани доказателства за извършени престъпления по служба от длъжностни лица от АПИ във връзка със състоянието на пътната настилка.

По двете дела са извършени общо 10 огледа на местопроизшествие, разпитани са 155 свидетели, назначени са общо 46 експертизи. Изготвени са мащабна скица на местопроизшествието и множество динамични скици с местата на ударите.

Установен е механизмът на настъпване на пътно транспортното произшествие, причините и условията за настъпване на инцидента, състоянието на пътя и на мантинелата и несъответствието им с установените стандарти. Събрани са доказателства за действията и бездействията на различни длъжностни лица.

От събраните по делото доказателства е изяснено, че при движението си в зоната на десен завой, по двупосочно платно за движение, състоящо се от две пътни ленти, при мокра асфалтова настилка, автобусът е навлязъл в лентата за насрещно движещи се автомобили и се е ударил първо с „Нисан Примера”, а после със „Ситроен Берлинго”. След втория удар автобусът напуснал платното за движение от дясната му страна, ударил се в еластичната ограда, преминал през нея и навлязъл в страничния скат. При спускането си по него автобусът се преобърнал.

Скоростта на автобуса към момента на навлизане в завоя е била около 53,5 км/ч. С тази скорост водачът на автобуса не е имал техническа възможност при наличното състояние на мократа асфалтова настилка да премине през пътния участък на завоя без да навлезе в насрещната пътна лента.

От събраните доказателства е установена и техническа  причина за катастрофата и това е значително намален коефициент на сцепление между гумите и асфалта, дължащ се на лошото качество на настилката. В резултат на нормативно несъответстващата  структура на пътната настилка, коефициентът на сцепление е бил силно занижен. Грапавостта на пътното покритие по показател дълбочина е оценена като незадоволителна. Съпротивлението на хлъзгане на пътната настилка е била по-малко от минимално допустимото.

В строителната документация за изпълнение на ЛОТ 17 от проект „Транзитни пътища V”, са заложени изисквания относно вида и качеството на вложения материал. Изискването е било в асфалтовата смес да има едър трошен камък, с коефициент на полируемост не по- малко от 50.

От заключението на експертизата се установява, че в асфалтовата смес е вложен не трошен камък, а трошен варовик, а коефициентът на ускорено полиране е 28. Липсата на едър скален материал води до това да не се създаде добър скелет на асфалтовия пласт и податливост за образуване на коловози и недобро сцепление между гумите на автомобила и пътната настилка. Това състояние на участъка от пътя в района на местопроизшествието се явява в причинно – следствена връзка с настъпилия тежък резултат.

Установено е, че пътят в района на произшествието, предвид интензивността на натоварването му, съгласно утвърдените правила и изисквания, е следвало да бъде обезопасен със стоманени предпазни огради с висока способност на задържане.

А в проектната документация дори не е било предвидено поставяне на еластична предпазна ограда. От събраните доказателства се установява, че монтираната в участъка на произшествието еластична предпазна ограда не би могла да задържи пътно превозно средство - автобус върху пътната настилка.

Съобразявайки събраните доказателства за действията, които са били извършени от 5 различни длъжностни лица, ангажирани с ремонта на този участък от пътя, както и създадените от тях документи, удостоверяващи точното и качествено изпълнение на дейностите по ремонта и вида и качеството на вложените материали.

Наказателна отговорност ще се търси и от Б. Иванов - ръководител екип и изпълнителен директор на „Трейс  София” ЕАД. С. Трифонов - Началник Асфалтова база „Костинброд”. И. Иванов - технически ръководител. Също така от строителния инженер на обекта и от С. Попниколова - директор на дирекция „Управление на проекти, финансирани с кредитни инвестиции” в Агенция „Пътна инфраструктура”.

Доказателствата, събрани от СГП са обосновали повдигане на обвинения и на Дончо Атанасов и Светослав Глосов, за това, че в качеството си на членове на Управителния съвет на АПИ, отговарящи за дейността на Дирекция „Управление на стратегически инфраструктурни проекти” и дирекция „Поддържане на пътната инфраструктура” не са изпълнили служебните си задължения, регламентирани в Закона за пътищата и в Правилата за работата на УС на АПИ, с цел да набавят за ДДЗД „Трейс Своге“ облага и от това са настъпили значителни вредни последици.

Дончо Атанасов и Светослав Глосов са с мерки за неотклонение  парична гаранция в размер на 10 000 лева, Б. Иванов – гаранция в размер на 15 000 лева, а на останалите обвиняеми гаранцията е в размер на по 2 000 лева.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
,

Израел ще унищожи всички подземни тунели в Газа след освобождаването на заложниците

Свят Преди 6 минути

Все още не е напълно ясно колко голяма е подземната мрежа от тунели на "Хамас"

Германският външен министър идва на посещение в България

Германският външен министър идва на посещение в България

България Преди 14 минути

Той пристига по покана на министъра на външните работи на Република България Георг Георгиев

FT: САЩ помага на Украйна да атакува руски енергийни обекти

FT: САЩ помага на Украйна да атакува руски енергийни обекти

Свят Преди 2 часа

Съединените щати участват тясно във всички етапи на планирането, съобщава статия във в. Financial Times

Сблъсъците при протестите в Мадагаскар в края на миналия месец

Президентът на Мадагаскар предупреди за опит за преврат

Свят Преди 3 часа

Изявлението му идва ден след като армейско подразделение, известно като CAPSAT, осъди употребата на сила от силите за сигурност при справяне с неотдавнашните протести

Язовирната стена край русенското село Николово съхне, нивото падна с 15 см

Язовирната стена край русенското село Николово съхне, нивото падна с 15 см

България Преди 3 часа

„Продължаваме с източването на водата от язовира, което се извършва бавно по съвет на експерти за безопасност на стената“, обясни кметът на Русе Пенчо Милков

Кейти Пети и Джъстин Трюдо

Новата двойка, за която всички говорят: Кейти Пери и Джъстин Трюдо

Любопитно Преди 3 часа

Двамата наскоро бяха забелязани да се целуват на разкошната яхта на певицата

Косово избира: Местен вот мери доверието след 8 месеца криза

Косово избира: Местен вот мери доверието след 8 месеца криза

Свят Преди 4 часа

На изборите косовските гласоподаватели ще избират кметове на общини и общински съветници в 38-те общини на страната

„Беше забавна чак до края“ - близък на Даян Кийтън разкрива как е живяла последните си дни

„Беше забавна чак до края“ - близък на Даян Кийтън разкрива как е живяла последните си дни

Свят Преди 4 часа

„Тя живя точно така, както искаше,“ казва източник пред списание PEOPLE

АМ „Тракия“

Внимание! Спират движението по АМ „Тракия“ към София 4 пъти следобед: вижте часовете

България Преди 4 часа

От АПИ апелират шофьорите да предвидят повече време за пътуване

Мон Дьо и Нети

Нети разкрива: Защо умишлено се „загрозявах“ и тайната за моето осиновяване

Любопитно Преди 5 часа

Актрисата говори за драмата с осиновяването си, „красивата лъжа“ за детството и години борба с етикета „жената на Дони“

Кирил Домусчиев

Кирил Домусчиев: КНСБ взривява диалога с драстични данъци за бизнеса

България Преди 5 часа

Председателят на УС на КРИБ коментира исканията на КНСБ за драстично увеличаване на данъчната тежест върху българския бизнес

Експерт: Зарази след порои, COVID и грип идват, ваксинирайте се

Експерт: Зарази след порои, COVID и грип идват, ваксинирайте се

България Преди 5 часа

За натрупаният боклук на места в София д-р Аспарух Илиев, ръководител на лаборатория в университета в Берн заяви, че „Единични струпвания на боклук за седмица-две не са фатални“

Откраднатото жито на Украйна

Откраднатото жито на Украйна

Свят Преди 6 часа

Украинските земеделци се чувстват окрадени и настояват за по-голям натиск върху Русия

Защо мечтаем за по-добър живот, но изпадаме в паника, когато той започне да се случва

Защо мечтаем за по-добър живот, но изпадаме в паника, когато той започне да се случва

Любопитно Преди 6 часа

Често казваме „Искам да променя всичко“, но когато се появи реална възможност, започваме да се съмняваме

Заплатите в държавния сектор изпреварват тези в частния в 226 общини

Заплатите в държавния сектор изпреварват тези в частния в 226 общини

България Преди 6 часа

Държавата става най-голям работодател и блокира растежа на регионите

Шенген

Нови правила за Шенген: Какво се променя от днес

България Преди 7 часа

Разберете какво представлява новата система EES, как работи и кого засяга