П очти една трета от пластмасовите отпадъци в света са от полипропилен, здрава пластмаса, използвана за направата на капачки за бутилки и контейнери за храна, чието разграждане може да отнеме стотици години. Но сега учените са впрегнали два щама гъби, открити в почвата, за да разградят лабораторни проби от полипропилен само за 140 дни.

Двете гъби, Aspergillus terreus и Engyodontium album, се "нахраниха" с пластмаса в лабораторните експерименти. Между 25 и 27 процента от пробите бяха погълнати след 90 дни и пластмасата беше напълно разградена след 140 дни, съобщават изследователите.

Екипът от австралийски учени, ръководен от студентката Амира Фарзана Самат, описа работата си като „важна стъпка“ в проектирането на практически биологични начини за третиране на пластмасови отпадъци.

Това е най-високият процент на разграждане, за който знаем в света“, каза химикът от университета в Сидни Али Абас пред технологичния репортер на Australian Broadcasting Corporation Дани Тран.

Въпреки че това може да е рекорд за скорост, при които гъбичките разграждат пластмаса, съвсем наскоро в купчина компост, са открити бактерии, които успели да разградят 90 процента от PET или полиетилен терефталат само за 16 часа. Малко здравословна конкуренция е добре; така работи еволюцията.

Досега е установено, че повече от 400 микроорганизми разграждат пластмасата по естествен път, като гъбичките привличат доста внимание заради тяхната гъвкавост и способност да разграждат всички видове синтетични субстрати с мощна смес от ензими.

Последните проучвания показват, че някои гъби могат да разграждат дори някои от „вечните химикали“ като PFAS, но процесът е бавен и все още не е добре изследван“, обяснява микробиологът Дий Картър от университета в Сидни.

На основно химическо ниво пластмасите са въглеродни атоми с различни странични вериги, които придават на всеки вид пластмаса специфични свойства. На теория рециклирането на пластмаса би трябвало да е точно толкова лесно, колкото разглобяването на повтарящите се субединици, които я изграждат и повторното им сглобяване в нещо ново.

Но има толкова много различни видове пластмаси, че когато се разтопяват заедно и се смесват с други материали като отпадъци, става невъзможно да се разделят и рециклират. Повечето пластмасови отпадъци или се изгарят, или се изхвърлят в депа.

Трябва да подкрепим развитието на технологиите за рециклиране, които подпомагат кръговрата на пластмасите, особено тези технологии, които се задвижват от биологични процеси“, казва Абас.

Лабораторните експерименти показват, че заедно двете гъби могат да разлагат гранули и тънки филми от полипропилен, заедно с покрити с алуминий полипропиленови листове.

Въпреки че изследователите все още не знаят как точно гъбите усвояват пластмасата – това може да бъде фокусът на бъдещи изследвания – идеята е, че гъбичките разграждат материали като пластмаса в по-прости молекули, които след това могат да абсорбират или отделят.

Методът изисква етап на предварителна обработка с UV светлина, топлина или химически реагент, за да се отслаби отпадъчният материал, така че гъбичките да могат да атакуват. Това направи процеса на разграждане по-ефективен, като имитира условията на околната среда, които помагат на гъбичките да могат да отворят пластмасата.

Абас казва, че техният метод може да бъде разгледан като всеки друг процес на ферментация, но добавя, че неговият екип все още не е оптимизирал експерименталните условия за работа в промишлени мащаби. Методът също така не е заместител на усилията за намаляване на пластмасовите отпадъци, казва той.

Едно предвидимо, често срещано сред микробите ограничение, които смачкват пластмаса, е, че те се борят да разграждат по-силно кристални форми на пластмаса, използвани в търговски продукти, както и други видове пластмасови отпадъци.

Следващите стъпки за изследователите включват изграждане на настолен прототип за тестване на модификации, за ускоряване на процеса, оценка на икономическата осъществимост и въздействието върху околната среда от използването на метода в търговски мащаби.

Често обаче пътят от експеримента в лабораторни условия до разработването на готов за търговска употреба продукт е неравен и непредвидим.

Последният подобен проект е от 2015 г., когато изследователи разработиха прототипно устройство, наречено Fungi Mutarium, което превръща пластмасовите отпадъци в безопасен ядлив продукт, използвайки два вида гъбички, продължават работата си за ускоряване на процеса на разлагане и до днес.

Съвсем наскоро учените бяха заети с намирането на начини да направят полезна биопластмаса от въздуха, създавайки рециклируема такава от супер лепило вместо суров нефт и превръщайки пластмасовите полимери обратно в течно гориво.

Тези вълнуващи открития ще се нуждаят от още много работа, ако искат да направят действителен пробив в справянето с огромните количества пластмасови отпадъци, които бързо се натрупват.

Изследването е публикувано в Materials Degradation.

Сержант обяснява на новобранците: - Ако камък бъде хвърлен нагоре, то той ще падне на земята. Това се дължи на земното притегляне. Новобранец: - А…

Дамите в “Един за друг” изясняват отношенията си лице в лице

Любопитно Преди 4 минути

Те ще играят нестандартна игра на покер

Събуждате се уморени с болки в цялото тяло?

Любопитно Преди 26 минути

Неправилната позиция на сън води до проблеми с гърба

Неочакваният арест на Тимур Иванов: Какво се крие зад това

Обвиняват Иванов, че е взел подкуп в особено големи размери

След повече от 20 години чакане: България ще има нови влакове

Това съобщи министърът на транспорта Георги Гвоздейков

Главчев: Тази седмица ни се наложи "да гасим пожари"

Няма повишаване на бюджетния дефицит, заяви служебният премиер

Делото за избора на столичен кмет: Съдът назначи допълнителна експертиза

Процесът е по жалба на Ваня Григорова, която остана втора на вота за кмет на София през 2023 г.

Скандал беляза последното редовно заседание на 49-ото НС