А лберт Айнщайн често е определян като най-значимия физик на миналия век.

Неговата обща теория на относителността променя начина, по който учените гледат на заобикалящия ни свят, завинаги.

Революционните трудове на Айнщайн служат като трамплин, който отвежда физиката на Вселената до нови висини.

На днешната дата преди 104 г. немският физик изпраща своя завършен труд, подготвян в продължение на няколко години, който днес познаваме като Обща теория на относителността или ОТО, до научното списание „Annalen der Physik”.

Макар и днес да е смятана за една от най-революционните идеи в света на науката, в началото теорията на Айнщайн е подложена на редица критики.

Минава време, докато консервативните членове на научни организации из целия свят признаят приноса на ОТО към теоретичната и експериментална физика.

A post shared by Space Photo|| Info 🇮🇳 (@_the_universal_science_) on

Специалната теория на относителността

Общата теория на относителността със сигурност е най-популярният научен труд на Айнщайн, но е важно да споменем неговата предистория.

Преди разработването на ОТО немският физик публикува своята специална теория на относителността.

Това се случва през 1905 г. Чрез специалната теория на относителността Айнщайн формулира и описва поведението на инерциални отправни системи, при които скоростта на светлината е постоянна и непроменяща се, независимо от състоянието на движение на нейния източник.

Разработвайки специалната теория на относителността, Айнщайн въвежда нови разбирания за измеренията време и пространство, като ги обединява в единен математически модел – пространство-време.

A post shared by Quantum mechanics (@quantum__traveller) on

От специалната теория на относителността разбираме, че времето не е константа, а относително измерение.

Заедно с публикуването на специалната теория на относителността Айнщайн излага редица следствия като скъсяването на дължините, забавянето на времето и относителността на едновременността, които доказват, че времето е относително и различно в зависимост от състоянието на наблюдателя.

Има неща обаче, които остават неизяснени при специалната теория на относителността.

Тъй като при нея се описват следствията и връзките единствено при константата скорост на светлината, научното общество започва да се чуди какви биха били закономерностите, когато скоростта е променлива.

На този въпрос Айнщайн отговаря с общата теория на относителността.

Защо общата теория на относителността е толкова важна?

Общата теория на относителността обединява характеристиките на специалната теория на относителността и закона за всеобщото привличане на Нютон.

Законът за всеобщото привличане на Исак Нютон, който е част от областта на класическата механика, описва гравитационното взаимодействие между две масивни тела.

A post shared by Infos Today (@infos.today) on

Общата теория на относителността на Айнщайн се заема именно с дефинирането на гравитацията. ОТО описва гравитацията като геометрично свойство на пространство-времето.

Немският физик представя гравитацията като изкривяване на пространство-времето, което е различно в зависимост от характеристиките на съответния обект (количеството материя и енергия).

Изкривяването на пространство-времето от обектите предопределя гравитационното привличане помежду им.

Предвижданията на общата теория на относителността са доказани експериментално неведнъж. Въпреки това обаче в нея все още има редица неизвестни.

През последното столетие учените се опитват да съчетаят принципите на ОТО и квантовата механика (която се занимава с физиката на елементарните частици), за да създадат общовалидна теория за функционирането на Вселената, която често хипотетично е наричана теория на всичко.

Общата теория на относителността има изключително голямо значение за развитието на астрофизиката.

Макар самият Айнщайн да не приема възможността за съществуването на черни дупки, която бива подсказана от собствената му теория, само преди година за пръв път експериментално бе доказано съществуването на тези мистични космически обекти.

През 2019 г. екип от международни учени успя за пръв път в историята да заснеме черна дупка.

ОТО предсказва и за съществуването гравитационни вълни, което също бе доказано експериментално през 2016 г., когато от обсерваторията LIGO обявиха, че са регистрирали гравитационни вълни за пръв път в историята на науката.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Защо загивaт кораловите рифове